X

לא ישנתם בלילה? זה עלול להרוס לכם את היום

לא רק עייפות חומרית, גם חוסר יציבות רגשית נגרם משינה לא מספקת – ומספיק אפילו לילה לבן אחד כדי לגרום לכם להיכנס להתקפי דיכאון וחרדה

אישה עייפה. צילום: Getty Images

שינה. בזבוז הזמן הכי הכרחי שקיים. אנחנו נוטים לנסות לדחות אותה, לקצר אותה, לזלזל בה – אבל עוד ועוד מחקרים מראים שהיא קריטית לחיים בריאים. כעת, מחקר חדש הראה שאפילו לילה אחד בלבד של חוסר שינה עלול להיות בעל השפעות שליליות משמעותיות לחיינו. בעזרת Forefront קיצרנו לכם את מסקנות המחקר:

לילה אחד ללא שינה יכול לעורר זינוק בחרדה ובדיכאון למחרת, ולהוביל למצב רוח שלילי יותר. אנשים הסובלים מהפרעות שינה כרוניות חווים לעתים קרובות אירועים יומיומיים כשליליים יותר, מה שמאתגר מאוד את היכולת שלהם להימנע מחשיבה שלילית. למעשה, סקר שינה לאומי גילה כי 85% מהאמריקאים דיווחו על הפרעה במצב הרוח כאשר לא הצליחו לישון מספיק.

חוסר שינה לא רק משפיע על רגשות, אלא גם ממלא תפקיד מכריע בבריאות הנפש. חוסר שינה כרוני או נדודי שינה מגבירים באופן משמעותי את הסיכון לפתח דיכאון, חרדה והפרעת דחק פוסט טראומטית. אנשים עם הפרעה דו-קוטבית חווים לעיתים קרובות קשיי שינה לפני שינוי קיצוני במצב הרוח. יתר על כן, גם לאחר קבלת טיפול הולם בדיכאון או חרדה, מי שממשיכים להיאבק בקשיי שינה נמצאים בסיכון גבוה יותר להישנות.

חוקרים שניסו לפענח את הקשר בין חוסר שינה ליכולתו של המוח לווסת רגשות מצאו כי האמיגדלה, אזור מפתח במוח שאחראי להפעלת תגובות רגשיות, הופך להיפראקטיבי כאשר השינה מופרעת. במקביל, קליפת המוח הקדם-מצחית, המסייעת לווסת את האמיגדלה, חווה פעילות מופחתת. תקשורת לקויה זו בין האמיגדלה לקליפת המוח הקדם-מצחית מובילה לתגובות רגשיות מוגברות ולירידה ביכולת לשלוט בהן. כתוצאה מכך, אנשים הופכים פגיעים יותר לחרדה, מצב רוח ירוד וחוסר יציבות רגשית.

ההשפעות של חוסר שינה מתרחבות מעבר לרווחה רגשית. מחקרים הראו ששינויים במעגלי המוח המעורבים בוויסות רגשי, יחד עם אזורים אחרים הקשורים לעוררות, יכולים לתרום לעלייה בלחץ הדם לאחר לילה אחד בלבד של אובדן שינה. למנגנונים הללו עשויות להיות השלכות רחבות יותר על הבריאות הגופנית הכללית, העלולה להגביר את הסיכון ליתר לחץ דם ולמחלות לב וכלי דם.

מתוך הכרה בהשפעות המזיקות של חוסר שינה על הבריאות הנפשית והרגשית, חיוני לטפל בגורמים החברתיים התורמים לחוסר מנוחה. מתן עדיפות לשינה ויצירת סביבות המקדמות מנוחה בריאה יכולות לסייע בהגנה על אנשים מפני הנזק החמור הקשור לחוסר שינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר