"איפה הייתם בשעה 20:00 ב-12 באוגוסט 2023? כשהבעיטה של קורטני ויין סימנה את סיומו של דו-קרב פנדלים שגרם להתקפי לב לסבתות רבות ברחבי המדינה", כתבה הפרשנית האוסטרלית אמה קמפ אחרי שהנבחרת של מולדתה גברה על צרפת בדו-קרב פנדלים שנמשך עשרה סיבובים ועלתה לחצי גמר מונדיאל הנשים 2023 - הישג השיא שלה בטורניר.
עוד במונדיאל הנשים 2023
הכדורגל באוסטרליה פיגר זמן רב אחרי הפוטבול האוסטרלי והרוגבי, כאשר ענף הנשים בפרט סבל שנים רבות מחוסר עניין ומימון. אבל כעת המדינה, שמארחת את המונדיאל בצוותא עם השכנה ניו זילנד, נמצאת בסחרור מוחלט מההצלחה של המתילדות. בעוד שהצבע ורוד השתלט על שאר העולם בעקבות הסרט "ברבי", שהכוכבת שלו היא מרגו רובי האוסטרלית, במדינתה הירוק והצהוב הם ששולטים.
4 צפייה בגלריה
מקנזי ארנולד
מקנזי ארנולד
הצהוב-ירוק השתלט על אוסטרליה
(FRANCK FIFE / AFP)
לשידור רבע הגמר בטלוויזיה האוסטרלית היה ממוצע של 4.2 מיליון צופים - כשישית מכמות האנשים שחיים במדינה - מה שהפך אותו למשדר הספורט הנצפה ביותר באוסטרליה מאז שקתי פרימן זכתה במדליית זהב בריצת 400 מטר באולימפיאדת סידני 2000. וזה לא כולל כמובן את המוני האוהדים שצפו במשחק בפאבים או בפארקים המיוחדים שהוקמו לכבוד המונדיאל. גם במשחקי הספורט האחרים שהתקיימו במקביל שידרו במסכים את האירוע החשוב באמת, בעוד היו כאלה שצפו בדרמה במהלך הטיסה שלהם.
האצטדיון בבריסביין היה מלא ב-49,461 צופים וצופות, וזה עוד כלום לעומת המשחקים של אוסטרליה שנערכו באצטדיון בסידני - משחק הפתיחה שלה ושמינית הגמר - אליו הגיעו 75,784 אוהדים. בו גם ייערך כמובן הגמר הגדול - שם מחכה ספרד - כמו גם חצי הגמר של המארחת מחר (רביעי, 13:00) מול אלופת אירופה והפייבוריטית החדשה לזכייה, אנגליה, במשחק שסיכוי טוב שיהפוך למשדר הספורט הנצפה ביותר בתולדות אוסטרליה.
החגיגות אחרי הניצחון על צרפת
גם במטוס
שערי העיתונים בבוקר שאחרי
הפתיחה ממש לא הייתה חלקה עבור הנבחרת של טוני גוסטאבסון השבדי, שמטרתה המוצהרת מהפתיחה הייתה ללכת עד הסוף. חלוצת צ'לסי סם קר - הקפטנית והכוכבת הבלתי מעורערת של אוסטרליה, כמו גם מי שנחשבת בעיני רבים לכדורגלנית הטובה בעולם כיום - נפצעה רגע לפני משחק הפתיחה, ובלעדיה נבחרתה לא הרשימה מול אירלנד במשחק הפתיחה, אך ניצחה 0:1 הודות לשער של סטף קטליי בפנדל. במשחק השני הופתעה אוסטרליה על ידי ניגריה 3:2, ולכן הייתה חייבת לנצח את האלופה האולימפית קנדה במחזור הסיום על מנת לעלות לשלב הבא. זה נגמר ב-0:4 מרהיב, אחריו הגיעו ה-0:2 קליל על דנמרק בשמינית הגמר והניצחון על צרפת אחרי 0:0 בתום 120 דקות.
קר, שהחמיצה את כל שלב הבתים, עלתה מהספסל בדקה ה-80 מול דנמרק ובדקה ה-55 מול צרפת, ומול אנגליה היא כבר צפויה לפתוח. במשחקים האחרונים התברר עד כמה הצוות המסייע שלה איכותי. שחקנית כנף ימין היילי ראסו שחתמה הקיץ בריאל מדריד מובילה את אוסטרליה עם שלושה שערים; מקבילתה בצד שמאל קטלין פורד מארסנל שורפת את הקו ותרמה כבר שער ושני בישולים; החלוצה בת ה-20 של מנצ'סטר סיטי מרי פאולר נראת כמי שעתידה להפוך יום אחד לאחת השחקניות הטובות בעולם; והשוערת מקנזי ארנולד והבלמית אלנה קנדי מובילות את ההגנה שפסגה רק במשחק אחד בטורניר. כולן הפכו במהלך החודש האחרון לגיבורות שכל אוסטרלי מכיר.
4 צפייה בגלריה
קר
קר
במשחקים האחורנים התברר עד כמה הצוות המסייע שלה איכותי. קר מול דנמרק
(צילום: EPA/DAN HIMBRECHTS)
לא עבר יותר מדי זמן עד שהפנדל המנצח של ויין המחליפה הוכרז בתקשורת האוסטרלית כרגע הכדורגל הגדול בתולדות המדינה, ובכך הדיח מהפסגה את הפנדל של ג'ון אלויסי ב-2005 שהעלה את נבחרת הגברים למונדיאל הראשון שלהם מאז 1974. אלויסי, שפירשן את המשחק, לא התלונן. "אני שמח שירדתי ליגה", אמר חלוץ העבר. "הרגע הזה יעורר השראה בקרב דורות העתיד. זה מה שהבנות דיברו עליו לפני הטורניר ובמהלכו, והן חיות את הרגע".
ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבניזי התחייב ליזום חג לאומי אם הנבחרת תלך עד הסוף. "זה הרבה יותר מסתם אירוע ספורט", הוא הסביר. דן אנדרוז, ראש ממשלת ויקטוריה - אחת משש המדינות שמרכיבות את אוסטרליה - הזהיר אותו: "אני לא יודע לגבי חג לאומי, אבל עדיין, בואו לא נעשה להן נאחס. בואו לא נקדים את עצמנו".
4 צפייה בגלריה
אנתוני אלבניזי
אנתוני אלבניזי
התחייב ליזום חג לאומי אם הנבחרת תלך עד הסוף. ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבניזי
(צילום: Bradley Kanaris/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
אוהדי אוסטרליה
אוהדי אוסטרליה
"הרבה יותר מסתם אירוע ספורט". אוהדים אוסטרלים
(צילום: Sarah Reed/Getty Images)
העיתונאית סמנתה לואיס, אחת הכתבות היחידות שמלוות את המתילדות במשך שנים רבות, סיפרה ל-BBC כיצד הרגש הכריע אותה לאחר הניצחון ברבע הגמר והיא פרצה בבכי בזמן שניסתה לדבר עם גוסטבסון במסיבת העיתונאים. "אני לא יודעת אם יש שקיות קרח לרגשות, אבל זה מה שאני צריכה", סיפרה. "בכנות, אני לא יודעת אם אוכל לחוות דבר כזה שוב". למתילדות נשארו עוד שתי הזדמנויות לשמח את לואיס ואת המדינה כולה, כשאת עוצמת החגיגות שיהיו במקרה של זכייה ניתן כרגע רק לדמיין.