X

האם חייזרים מנסים לדבר איתנו כבר 46 שנים?

“וואו!” היתה תגובתו הטבעית של אסטרונום שגילה מה שנראה כמו שידור ברור שהגיע מחייזרים על כוכב אחר. מה קרה אחר כך, שגרם לספקנות באשר למשמעותו של האות?

חייזר. צילום: איור: גטי אימג'יס

תופעות רבות ברחבי היקום, שעדיין לא הצלחנו למצוא להן הסברים, ממשיכות לשבות את דמיונם של מדענים וחובבים כאחד. אחת מהן היא "אות ה’וואו!’", שידור רדיו מסתורי שזוהה לפני 46 שנה אך לא פוענח עד היום התחקינו אחר המיתוס המרתק בסיועה של Forefront.

ב-15 באוגוסט 1977 קלט טלסקופ הרדיו Big Ear במצפה פרקינס של אוניברסיטת אוהיו אות יוצא דופן מקבוצת הכוכבים המרכיבה את מזל קשת. האסטרונום ג'רי ר' אֶהמַן, שסקר את הנתונים המוקלטים, כה נדהם מעוצמת האות וממאפייניו הייחודיים, עד שהקיף אותו בעיגולים על התדפיס וכתב "וואו!", מה שהעניק לאות את כינויו.

‘אות ה-Wow!’ נמשך 72 שניות בלבד, אך הציג מספר תכונות מסקרנות. זה היה אות רדיו צר-פס בתדר 1420.4556 מגה-הרץ, החופף ל’קו המימן’, תדר שנפלט באופן טבעי על ידי היסוד הנפוץ בעולם ונחשב לרוב משמעותי עבור תקשורת אפשרית עם חוצנים. עוצמת האות עלתה בחדות, הגיעה לשיא, ואז ירדה בהדרגה, בדומה לצורת "עקומת פעמון" קלאסית.

למרות מאמצים נרחבים לזהות אות חוזר, ‘אות ה-Wow!’ לא חזר על עצמו מאז. החד-פעמיות הזו מקשה על המשימה לקבוע את מקור האות. תיאוריות רבות הוצעו, החל מהסברים ארציים ועד לאפשרויות אקזוטיות יותר: כמה מדענים טוענים ש’אות ה-Wow!’ יכול היה להיגרם על ידי אירוע שמימי טבעי, כגון כוכב שביט חולף או פרץ של פליטת רדיו ממקור אסטרונומי שלא היה ידוע קודם לכן. אחרים טוענים שאולי זה היה אות שהגיע מכדור הארץ והשתקף מפסולת חלל או לוויין.

בהתחשב במאפיינים המסקרנים של האות והתדר שבו זוהה, רבים שיערו ש’אות ה-Wow!’ יכול להיות עדות ליצורים תבוניים מחוץ לכדור הארץ המנסים לתקשר איתנו. עם זאת, השערה זו נותרה ספקולטיבית ביותר, שכן לא נמצאה הוכחה מוחלטת התומכת בה.

בשנים האחרונות, התקדמות הטכנולוגיה ופרויקט החיפוש אחר אינטליגנציה מחוץ לכדור הארץ (SETI) העלו מחדש את העניין ב’אות ה-Wow!’. מדענים ניסו לסרוק את הרקיע בחיפוש אחר מקור האות – אך עד היום לא הצליחו להתחכות אחריו, או לגלות פרטים נוספים בדרך לפתרון התעלומה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר