ארגון לתת: מעל לחצי מיליון ילדים עניים יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ד

כ-545,382 ילדים רעבים בישראל יתחילו ללמוד בלי הדברים הבסיסיים ביותר, כמו ציוד לבית הספר ואוכל • מנכ"ל ארגון לתת: "ילדים למשפחות נזקקות יתקשו לממש את הפוטנציאל האישי הטמון בהם, ועלולים לגדול ולהיות בגירים עניים"

ארגון לתת: מעל לחצי מיליון ילדים עניים ילמדו בשנת הלימודים תשפ"א.. צילום: Getty Images

מהנתון הזה אי אפשר להתעלם: להערכת ארגון "לתת", המפרסם הבוקר (שלישי) מחקר שערך בקרב נתמכי הסיוע, כ-545,382 תלמידים עניים יתחילו את שנת הלימודים הקרובה במערכת החינוך, מתוכם כ-50,820 יעלו לכיתה א' כתלמידים עניים.

מהערכות הארגון עולים נתונים עגומים המעידים על הפערים בין תלמידים עניים הלומדים במערכת החינוך לבין תלמידים שאינם מוגדרים עניים.

דוח העוני של לתת: החרפה במצב העניים (ארכיון)

בימים שבהם מתכוון משרד הרווחה והביטחון החברתי לצמצם את פעילות המועצה לביטחון תזונתי, ולהכפיף אותה כוועדה מייעצת לרשות למאבק בעוני, ובימים בהם נמתחת ביקורת על אופן קביעת הקריטריונים לחלוקת תלושי מזון ברשויות המקומיות, כחלק ממהלך של מפלגת ש"ס, וכאשר לא ברור עתידו של מיזם הביטחון התזונתי, כ-410,985 תלמידים צפויים לסבול מאי ביטחון תזונתי וכמחיצתם, 196,7278, יסבלו מאי ביטחון תזונתי חמור בשנת הלימודים הקרובה.

בגלל העוני: פערים במערכת החינוך

תלמידים עניים סובלים מפערים במערכת החינוך. כך עולה ממחקר שנערך בלתת, בקרב 1358 נתמכים המקבלים סיוע מעמותות המזון השותפות של ארגון לתת.

התמונה העולה מהמחקר מדאיגה והיא מצביעה על אי שוויון הזדמנויות בחינוך (אילוסטרציה), צילום: אייל מרגולין - ג'יני

התמונה העולה מהמחקר מדאיגה והיא מצביעה על אי שוויון הזדמנויות בחינוך. בין היתר העידו כ-73% מנתמכי הסיוע כי לילדיהם חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד לבית הספר, משום שאין להם יכולת להשיגם או לשלם על קנייתם, 85.1% מנתמכי הסיוע העידו כי נאלצו לוותר בשנה החולפת על חוגים, פעילויות העשרה בבית הספר, טיולים ותנועות או ארגוני נוער עבור ילדיה מכיוון שלא יכלו לשלם עבורם.

מדובר בעליה בשיעור של 8.3% מאשתקד, אז העידו על כך 78.6% מנתמכי הסיוע.

עוד עולה מהמחקר כי 76.6% מנתמכי הסיוע מעריכים שלא יוכלו לעמוד בתשלומים הנלווים לבית הספר בשנת הלימודים הקרובה, מעל למחצית מהנתמכים העידו כי נמנעו מהכנסת אחד הילדים או יותר, בגילאי 0-3 למסגרת חינוכית, כי לא יכלו לשלם עבורה. 69.4% דיווחו כי אין בבית מחשב זמין לשימוש לצורכי למידה, ו-64.1% ציינו כי לא קיים בביתם חיבור אינטרנט חזק ויציב.

"ילדים למשפחות נזקקות יתקשו לממש את הפוטנציאל האישי הטמון בהם" (אילוסטרציה), צילום: עמי שומן

מעל מחצית מהנתמכים ציינו כי בביתם לא קיימים תנאים, כמו שקט ופרטיות, המאפשרים למידה. כשליש מהנתמכים ציינו כי אחד או יותר מילדיהם נשר או קיים סיכוי כי ינשור מבית הספר.

"העלייה ביוקר המחיה משפיעה על המוחלשים"

מנתון עגום נוסף עולה כי 38.4% מהנתמכים העידו כי בשנה האחרונה ילדיהם צמצמו או דילגו אל ארוחות כתוצאה מהמצוקה הכלכלית ורק 26.8% מהנתמכים שלהם ילדים בבית ספר יסודי, העידו כי ילדיהם מקבלים ארוחה חמה בבית הספר.

מנכ"ל ארגון לתת,ערן וינטרוב, אומר בתגובה לנתוני המחקר: "האינפלציה ועליית הריבית במשק, לצד עליה חדה ביוקר המחיה בכל תחומי החיים – מחירי המזון, מוצרי הצריכה וההיגיינה, הציוד לבית הספר, החשמל ושכ"ד – משפיעות בראש ובראשונה על השכבות המוחלשות, ושוחקות את כוח הקניה שלהן, שהיה מוגבל עוד קודם לכן".

ערן וינטרוב, מנכ"ל "לתת", צילום: שלומי מזרחי

עוד הוסיף כי "ילדים למשפחות נזקקות, שלא יקבלו את התנאים הבסיסיים הדרושים לקיום כמו ביטחון תזונתי ולא את הכלים המינימליים הדרושים להתפתחות אישית, כמו ספרים, ילקוט וציוד פיסי ודיגיטלי הכרחי, יתקשו לממש את הכישרון ואת הפוטנציאל האישי הטמון בהם, ועלולים לגדול ולהיות גם בגירים עניים".

"מערכת החינוך, שלה אתגרים רבים, תורמת כיום ליצירת דורות חדשים של עוני, במקום לממש את ייעודה החשוב ביותר, ולהוות מנוף לצמצום פערים חברתיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר