האבטחה בכביש 443 תוגברה: "עובדים סביב השעון כדי למנוע טרור בכביש ירושלים־תל אביב"

בנוסף, הותקנו מצלמות ואמצעים חכמים • התוצאה: צניחה ביידויי בקבוקי התבערה והאבנים • סא"ל ירדן שוקרון, מג"דית הגזרה: "עובדים ימים ולילות, גם אם לא רואים אותנו"

מגבירים את האבטחה, כביש 443. צילום: אורן נחשון

"גם אם האזרחים לא רואים אותנו, אנחנו נמצאים פה ופועלים באופן אינטנסיבי כדי למנוע טרור", אומרת סגן־אלוף ירדן שוקרון. בשעות הצהריים של יום חמישי נפגשנו מחוץ למחנה עופר, בעוד עשרות אלפי ישראלים עושים את דרכם על כביש 443 לסוף שבוע של מנוחה.

לפני שלושה חודשים הוקדש שער "ישראל היום" לטרור על הכביש שמחבר בין ירושלים לתל אביב. יותר מ־50 מקרים של יידויי אבנים ובקבוקי תבערה נרשמו בחמשת החודשים הראשונים של 2023, והנהגים הרגישו כאילו הם ברולטה רוסית, לא פחות. הכתבה היכתה גלים וגרמה לשינוי מדיניות בחטיבה המרחבית בנימין, ששמה לעצמה מטרה להוריד את היקף הפעילות החבלנית העממית על הציר.

"עובדים סביב השעון", סא"ל שוקרון, צילום: אורן כהן

"אדם שעובד בהר חוצבים בירושלים מסיים יום עבודה, הווייז מכוון אותו לכביש 443, פתאום הוא חוטף אבן, וכשהצבא מגיע אומרים לו 'גבר, נסעת ביו"ש - תסתכל ימינה ושמאלה'. אנשים לא מודעים למקום הזה, וזה הרבה יותר קשה", אומר בכיר בצה"ל. "לפעמים צריך מישהו שישים לך מראה, ש'עם כל הטוב שאתם עושים אלו הנתונים', ולכן לאחר הכתבה נכנסנו בזה בכל הכוח. אמרתי ללוחמים - אין מנוחה. לא ישנים, לא אוכלים, עבודה סביב השעון כדי לעצור את התופעה הזו".

"שיהיה לכולנו טוב"

מנתונים שסיפקו בצה"ל עולה כי אכן חל שינוי בשטח, אף שעדיין יש אירועי זריקות אבנים ובקבוקי תבערה. בעוד בפברואר התרחשו חמישה מקרים של יידויי בקת"ב, לאחר פרסום הכתבה התרחש אירוע אחד בלבד במחצית השנייה של מאי, וביוני אף לא אירוע אחד של יידוי בקת"ב. ביולי, אז נערך מבצע "בית וגן" בג'נין שהשפיע על כלל הגזרות, מנעו הכוחות את רוב האירועים, אך תועדו שני אירועי יידויי בקת"ב.

פלשתינים משליכים אבנים לעבר כביש 443 (ארכיון), צילום: דודי ועקנין

בד בבד, בשלושת החודשים האחרונים תועדו שישה מקרי יידויי אבנים. בצה"ל אומרים כי הם ממשיכים לפעול באינטנסיביות כדי למנוע את פיגועי הפח"ע העממי, מתוך הבנה כי לא ניתן להגיע לאפס אירועים אך כן ניתן לצמצמם ככל האפשר.

אנו יוצאים לסיור בג'יפ הדויד של סא"ל שוקרון. היא מפקדת גדוד שחר של חטיבת החילוץ וההצלה, והמג"דית הקרבית השנייה בסך הכל בצה"ל כולו, הראשונה בפיקוד העורף. היא מתגוררת באופקים, נשואה לשי ואם לשלושה - זיו, מאור ויהלי. "אני רואה אותם בבית בכל 11 ימים, אבל הם באים לבקר", היא צוחקת לשאלה המתבקשת.

בקבוק תבערה נזרק לעבר רכב בכביש 443

היא התגייסה בתקופה שבה כלל לא היתה מובנת מאליה ה"תופעה" של לוחמות בצה"ל, וטיפסה במעלה הדרגות. בשנה האחרונה הספיקה לשהות עם גדודה בגזרות שונות ביו"ש - צופים, עציון, שומרון וכעת בבנימין. הגדוד פועל בכל אזור מזרח בנימין, ממכמש ועד כביש 443. "מבחינתי, זה להגן על התושבים הטובים ביותר. המטרה שלנו היא שיהיה לכולנו טוב ושנוכל להמשיך את חיינו בשגרה. אנחנו עובדים ימים ולילות, מנצלים את המשאבים שברשותנו כדי להגיע לתוצאות".

פועלים בגלוי ובסתר

על כביש 443 הופקד סרן טל רוזנבוים, תושב מודיעין הסמוכה, יחד עם פלוגתו. זו גזרה ייחודית מכמה סיבות - מדובר בכביש מהיר, בגזרה ארוכה וצרה שאחד האתגרים בה הוא האפשרות לבצע פניית פרסה. בצה"ל מודעים היטב לכך, ובכל רגע נתון יש כוחות משני הצדדים שפועלים בגלוי ובסתר כדי לסכל טרור. לצד זאת, ביצעו אנשיה של שוקרון פעולות מאסיביות למיגון הציר, ונוספו מצלמות אבטחה ואמצעים חכמים שמטרתם לנטר מחבלים פוטנציאליים.

פילבוקס בכביש 443, צילום: דודי ועקנין

"זו גזרה חשובה במיוחד", היא מסבירה. "מדובר בכביש מרכזי שמחבר בין ירושלים לתל אביב, ומכיוון שזה כביש מהיר פגיעה עלולה להוות סכנה משמעותית. ניתחנו את המקומות שבהם יש יידויי אבנים ובקבוקי תבערה והוספנו לוחמים, אמצעים חכמים ופעולות מודיעין כדי למגר את הטרור. ביצענו לא מעט מעצרים, כמעט מדי לילה, בכפרים סביב הכביש כדי לייצר הרתעה".

בצה"ל מודעים היטב לכך שלא לעולם חוסן, ולכן מייצרים שיטת עבודה חדשה ואפקטיבית כדי שגם לאחר תחלופת הגדוד והמפקדים תישמר האבטחה. "הנהגים יכולים להיות יותר רגועים כעת, חד־משמעית", אומר הגורם הבכיר. "העבודה הקשה הוכיחה שניתן לקחת מוקד ולהוריד את הטרור למספרים נמוכים. צריך לומר, אף פעם לא יהיה אפס טרור. אם נעצור לדקה הטרור יחזור, ולכן אנחנו ממשיכים לעבוד סביב השעון, ולא עוצרים לרגע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר