"אנחנו רוצים לבנות מועדון לאורך שנים, מועדון ברמה עולמית". זה החזון שהציג לפני כחודש הבעלים החדש של הפועל ת"א. בתום ארבעת המשחקים הרשמיים הראשונים בעידן שלו – עם 16 אחוזי הצלחה ושני שערים בלבד בגביע הטוטו, מול קבוצות שאינן מהבכירות בליגה – נראית ההצהרה של הדמות הניהולית שמתוגמלת ב־12 אלף אירו לחודש, מנותקת מהמציאות.
אמנם שכר השחקנים והצוות המקצועי עלה העונה בקרוב ל־50 אחוזים (מ־13 ל־20 מיליון), והמעטפת שנבנתה מקצועית יותר, אך רגע לפני פתיחת העונה נראה כי נלקחו מספר הימורים באיוש תפקידי מפתח לצד בחירת זרים שאינה משדרגת את הקבוצה.
4 צפייה בגלריה
דיוויד מינצברג
דיוויד מינצברג
החזון שהציג רחוק מהמציאות. דיוויד מינצברג
(צילום: עוז מועלם)
הגורם המקצועי הבכיר הוא אמנם ניק האמונד הבריטי, ששותף גם להכנות של לידס בצ'מפיונשיפ (ליגת המשנה באנגליה), והוא זה שמייעץ לחלק מקבוצת המשקיעים, אלא שהאמונד כלל לא מגיע ארצה.
האיש הבכיר בשטח הוא חן סול, ורק הליך הבחירה בו מעלה לא מעט שאלות. מי שפסגת קריירת האימון שלו הייתה בנערים ג' ושימש כאנליסט במועדון, הוקפץ לתפקיד המקצועי הבכיר. המינוי הגיע אחרי שיחות זום שקיים מינצברג עם עומר בוקסנבוים, בה סול שימש כמתרגם. מינצברג התרשם משליטתו בשפה האנגלית ומהידע הטכנולוגי של סול (כמו למשל הטסת רחפנים במתחם האימונים), מה שהביא למינויו המפתיע כמנהל מחלקת הכדורגל. סול היה זה שבחר ללכת על מאמן חסר ניסיון שיבנה את הקבוצה – האוסטרלי מייקל ולקאניס, ששימש כמאמן זמני בליגות האוסטרלית והבלגית, והיה עוזר מאמן בנבחרת יוון.
"מטבעי אני איש התקפי, אתה צריך להיות פרואקטיבי בחיים, להוביל וללכת עם מה שאתה מאמין בו. לא אחכה לראות מה יהיה, אבוא במטרה לנצח", אמר לפני חודשיים ולקאניס בראיון לאתר הרשמי של המועדון. "בסוף, כדורגל זה בידור. אנחנו רוצים להיות הקבוצה הדומיננטית".
4 צפייה בגלריה
הפועל ת"א הפועל פ"ת מייקל ולקאניס
הפועל ת"א הפועל פ"ת מייקל ולקאניס
הבטיח קבוצה התקפית, אך הפועל ת"א כבשה פעמיים בארבעת משחקי גביע הטוטו. מייקל ולקאניס
(צילום: עוז מועלם)
אלא שבפועל, הקבוצה שלו כבשה פעמיים בלבד בארבעת משחקים מול הפועל ירושלים, הפועל פ"ת, מ.ס אשדוד ומכבי פ"ת. רחוק מהפילוסופיה שהציג. בנוסף, שחקנים צעירים בקבוצה טענו שהמאמן קשוח מדי. "זה כדורגל של גברים", הסביר מצידו האוסטרלי.

טיפול שורש בחדר ההלבשה

"בנינו צוות שייתן לשחקנים את ההרגשה הכי מקצועית, כאילו הם במועדון בחו"ל, ומי שלא יתיישר לפי התפיסה הזו לא יהיה פה", הצהיר סול. "מאמינים שהקבוצה תהיה יותר טובה מהעונה שעברה, אבל המטרות שלנו הן גם לעונות הבאות. אנחנו צריכים להתחרות על תארים”.
כרגע לפחות היעד הזה נראה רחוק. אחת הפעולות שנעשו בקיץ הייתה טיפול במרקם החברתי המפולג בחדר ההלבשה, וההחלטה להיפרד משחקנים ותיקים, למעט הקפטן דן איינבינדר. בן ביטון ואדי גוטליב עברו לבית"ר ירושלים, שלומי אזולאי לאשדוד ועידן ורד להפועל פ"ת. גם דוד קלטינס ורז טוויזר לא בתוכניות. הגישה התבססה על שחקנים בכירים ברמות שכר לא מוכרות במועדון בשנים האחרונות, לצד צעירים שהצליחו בגדול בנבחרות הצעירות. חלק ניכר מהרעיון גובש כבר על ידי ההנהלה הקודמת, אך הבעלים החדשים הטילו וטו על ביצועו. כך, למשל, בוטלה החתמתו של הקשר הספרדי חוסה רודריגס, שכבר היה סגור במועדון בינואר, ולבסוף הובא בקיץ על ידי הבעלים בחוזה של 300 אלף אירו.
גם עם עומרי אלטמן, שישתכר העונה 225 אלף אירו, שוחחו בחלון הקודם. לצידו תתבסס ההתקפה על שחקני העונה שעברה - הישאם לאיוס (שחוזהו שודרג משמעותית) ואלן אוז'בולט.
4 צפייה בגלריה
הישאם לאיוס
הישאם לאיוס
שכרו שודרג במטרה שיוביל את ההתקפה של האדומים. הישאם לאיוס
(צילום: עוז מועלם)
אחרי שסתיו למקין הועבר תמורת 750 אלף אירו לשחטאר דונייצק, הונחתו במקומו אור בלוריאן (שהיה נער פוסטר בעונה שעברה בהפועל באר־שבע ודווקא נראה לא רע עד כה) ובראיין פאסי. הבלם הצרפתי־קונגולזי ירד בעונה שעברה לליגה השלישית בצרפת עם ניור – אחת משתי הקבוצות עם מאזן הספיגה הגרוע בליגת המשנה – ומציג בינתיים יכולת מוגבלת. בטח לא של בלם זר מוביל.
סול הנחית עוד מגן זר שבמועדון בונים על כך שיתפתח, אך בינתיים לא נראה מתאים למועדון עם יומרות. עזיז עבדול קאיונדו שיחק בעונה שעברה בליגה הרביעית בספרד במדי לגאנס ב'. הוא הוחתם אחרי שהגיע לבלומפילד עם הסגל המשני של לגאנס, לכבוד אירוע מאה השנים שחגגה הפועל ת"א.
את החולצה מס' 10 קיבל נועם בונה, ישראלי שגדל במחלקת הנוער של ליון, ונראה שאינו מתאים לרמה הנדרשת. הניסיונות להחתים מגן ימני מנוסה לא צלחו ונראה כי אחת הבעיות הקשות היא המוציא לפועל.

החלודה של צ'יבוטה

מאוויס צ'יבוטה, שהפך לבעל השכר הגבוה בקבוצה (250 אלף אירו לעונה, 300 בעונה השלישית), נראה חלוד וחסר ביטחון. במקביל גרמה החתמתו של צ'יבוטה למעבר לריינה של החלוץ הטבעי היחיד בסגל, קייס גאנם. ולקאניס הסביר כי החלוץ הבכיר מבחינתו הוא אוז'בולט, שאת התפוקה המשמעותית בעבר סיפק דווקא כשחקן כנף.
4 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
חלוד. מאוויס צ'יבוטה
(צילום: עוז מועלם)
אבל אחד האתגרים החשובים בקבוצה הוא קידום הצעירים. נכון לעכשיו, נראה כי רק אור ישראלוב ואל־ים קנצפולסקי בשלים לליגת העל. עומר סניור, רן בנימין, ארי כהן, טל ארצ'ל וליעד רמות עדיין צריכים להוכיח את עצמם. בכל מקרה, התבססות על כישרונות הנוער עלולה להיות מוקדמת מדי.
זווית אופטימית לקראת פתיחת העונה? השחקנים שישבו שלשום ביציע בבלומפילד – אוז'בולט שכבר שב לאימונים, אלטמן שצפוי לקבל דקות משחק בסוף השבוע הקרוב, רודריגס שלא שיחק עקב מחלה, לאיוס שקיבל מנוחה, ישראלוב שמתאושש מפציעה, ואלון אזוגי הסובל ממתיחה.
הפועל ת"א תפתח את העונה מול בני־סכנין בקריית־שמונה, ואז תארח את מכבי נתניה, תשחק בבאר־שבע, תחזור לדרבי ותפגוש את בית"ר בטדי. כולן יריבות איכותיות מאלו שפגשה בגביע הטוטו, שם לא הצליחה לנצח באף משחק. חמשת מחזורי הפתיחה הם שיעצבו את מדד הלחץ במועדון של מינצברג.
פורסם לראשונה: 11:17, 14.08.23