X

איזה ספורט מסוכן יותר: צניחה חופשית או צלילה במערות?

ספורט אתגרי הוא מרתק ומרגש, אבל מעצם טבעו הוא גם מגיע עם רמת סיכון גבוהה

צניחה חופשית מעל אילת והמפרץ . צילום: רוי ריטר

ספורט אתגרי הוא מרתק ומרגש, אבל מעצם טבעו הוא גם מגיע עם רמת סיכון גבוהה. רוב ענפי הספורט האתגרי כוללים מהירות, גובה, רמה גבוהה של מאמץ פיזי וציוד מיוחד, שמצד אחד מציעים רמות מדהימות של אדרנלין, אך מצד שני, כל טעות קטנה בביצוע שלהם עלולה להוביל לפציעות ואפילו למוות.

הסתייענו במנועי הבינה המלאכותית Forefront ו-Perplexity כדי לדרג את ענפי הספורט האתגרי המסוכנים ביותר.

צניחה חופשית. צניחה חופשית היא אחד מענפי האקסטרים המסוכנים ביותר, עם ממוצע של 15-20 הרוגים לכל 100,000 קופצים. הסיבות העיקריות למוות בצניחה חופשית הן תקלות בצניחה והתנגשויות עם קופצים או חפצים אחרים באוויר.

קפיצת בסיס. קפיצת בסיס היא סוג של צניחה שבו קופצים ממשטח קבוע, כמו בניין או צוק, ופורסים מצנח או חליפת כנפיים כדי להאט את הירידה. היא מסוכנת אפילו יותר מצניחה חופשית, עם ממוצע של הרוג אחד לכל 2,317 קפיצות, או מוות אחד לכל 60 משתתפים על פי מחקר בכתב העת Wilderness & Environmental Medicine. הסיבות העיקריות למוות בקפיצות בסיס הן תקלות בצניחה, התנגשויות עם עצמים ופגיעה בקרקע.

גלישת גלים גדולים. גלישת גלים גדולים כוללת רכיבה על גלים שגובהם לפחות שישה מטרים, ויכולה להגיע למספרים דו-ספרתיים. היא מסוכנת ביותר, בשל כוחם העצום של גלים כאלה, המעמיד את הגולשים בפני סכנת טביעה, פגיעה בקרקעית האוקיינוס ופגיעה מהגלשנים שלהם או מגולשים אחרים. פציעות בגלישת גלים גדולים יכולות להיות קשות, כולל עצמות שבורות, זעזוע מוח ופציעות בעמוד השדרה.

הַעפָּלָה (טיפוס הרים). טיפוס הרים, במיוחד בגובה רב ולעתים קרובות בתנאי מזג אוויר קיצוניים, טומן בחובו סכנות כגון מפולות שלגים, נפילות, מחלת גבהים, היפותרמיה ועוד. לפי דיווח ב-British Journal of Sports Medicine, לטיפוס הרים יש שיעור תמותה של 1.6 לכל 100,000 יציאות.

טיפוס יחידני חופשי. טיפוס ללא חבלים או ציוד מגן אחר הוא ספורט מסוכן ביותר, עם סיכון גבוה ליפול ולסבול מפציעות קשות או מוות. בעשר השנים האחרונות, שישה מטפסים יחידנים חופשיים מתו בניסיון לעלות על הר ללא ציוד מגן.

צלילה במערות. צלילה מתחת למים במערות שמלאות לפחות חלקית במים הוא ספורט מסוכן ביותר בשל הסיכון לטבוע בשל חוסר יכולת למצוא מוצא ממאגר מים בתוך הסלע, או הליכה לאיבוד והיתקעות בתוך המערה ללא יכולת למצוא את הדרך החוצה. על פי האקדמיה האמריקאית למדעים תת-ימיים, שיעור ההרוגים העולמי בצלילה במערות הוא 10-15 בשנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר