כיאה לליגה העשירה באירופה, הפרמייר-ליג תצא לדרך מחר (שישי) אחרי עוד קיץ שבו הקבוצות בזבזו כסף - והרבה. עד כה הוציאו הקבוצות 1.5 מיליארד ליש"ט, מספר שצפוי לגדול עד שייסגר חלון ההעברות בסוף החודש. הנה כמה מהעסקאות היותר מסקרנות שנעשו בקיץ, האם השחקנים הללו יהיו שווים את המיליונים?

ג'יימס מדיסון (טוטנהאם)

המשפט "כבר לא מייצרים כאלה" תפור על ג'יימס מדיסון. פליימייקר של פעם עם תכונות של היום, מנהיג למרות גילו היחסית צעיר (26), מוסר נפלא, חד מול השער ומסוכן בבעיטות חופשיות. בקיצור, כל מה שהייתם רוצים ממספר 10 קלאסי. טוטנהאם החתימה אותו תמורת 40 מיליון ליש"ט בזכות העובדה שלסטר, קבוצתו לשעבר, ירדה ליגה. בעונה שעברה כבש עשרה שערים ובישל תשעה, בסך הכל היה מעורב ב-19 שערים מתוך 51 שכבשה לסטר, קצת יותר מ-37 אחוזים וזה לא מעט בכלל. הארי קיין כנראה יעזוב, וג'יימס מדיסון כאמור אינו חלוץ, אבל מדובר בכוח התקפי משמעותי שיעזור מאוד לספרס.
7 צפייה בגלריה
ג'יימס מדיסון
ג'יימס מדיסון
ג'יימס מדיסון. יביא מספרים גם בטוטנהאם?
(James Worsfold/Getty Images)

סנדרו טונאלי (ניוקאסל)

כשהסעודים רכשו את ניוקאסל, הרבה חשבו שהקבוצה תלך על רכש נוצץ ותביא אליה כמה שיותר כוכבים. אבל ניוקאסל בבעלות החדשה בחרה בדרך הנכונה יותר, בבנייה איטית. בעונה שעברה זה עבד כשסיימה במקום הרביעי עם הכרטיס לליגת האלופות, אליה תחזור אחרי 20 שנה. הרכש המסקרן שהיא עשתה בקיץ הוא סנדרו טונאלי, בן ה-23 ממילאן. ניוקאסל הפכה את הקשר לאיטלקי היקר בהיסטוריה כששפכה עליו 70 מיליון אירו.
לפי המאמן שלו במילאן, סטאפנו פיולי, טונאלי הוא "שילוב של פירלו, גאטוסו ודה רוסי ביחד", והוא לא היחיד שחושב כך. טונאלי מוזכר לעיתים בנשימה אחת עם אנדראה פירלו הגדול. הוא לא כובש הרבה שערים, אבל היכולות שלו הופכות אותו לקשר כמעט מושלם במרכז המגרש. הוא היה אחד הכוכבים של מילאן בזכייה באליפות והחזרתה למרכז הבמה. עכשיו מוטלת עליו משימה הרבה יותר קשה, להיות הפנים של הפרויקט השאפתני בניוקאסל.
7 צפייה בגלריה
סנדרו טונאלי
סנדרו טונאלי
פירלו החדש כבר מכוון את החברים שלו על המגרש
(Reuters/Craig Brough)

דקלן רייס (ארסנל)

דיברנו על האיטלקי היקר בהיסטוריה, ונעבור לאנגלי היקר בהיסטוריה. ארסנל שילמה על הקשר האחורי של ווסטהאם בין 105 ל-110 מיליון ליש"ט, תלוי את מי שואלים. התותחנים היו במרחק נגיעה מאליפות אחרי 19 שנה, אבל נפלו מהרגליים לקראת הסיום. אחת הסיבות לכך, ואולי המרכזית, היא שלא היה להם את העומק של מנצ'סטר סיטי. העונה זה אמור להיפתר. ההחתמה של דקלן רייס היא גם ניצחון תודעתי אחרי שהעדיף את ארסנל על פני סיטי.
אלפי מילים נכתבו כבר על ההחתמה הזאת, אז נקצר: קשר אחורי שלהגיד עליו "מוכשר" זה קצת להעליב אותו, שהיה חלק מתואר אירופי היסטורי של ווסטהאם וארסנל מקווה שהוא ימשיך בקו השיפור המתמיד שלו. הוא בן 24 וכבר יש ממנו ציפיות שיהפוך לפטריק ויירה הבא, הקשר הצרפתי האגדי שהיה חלק מהקבוצה הקסומה של התותחנים בתחילת שנות ה-2000. תואר ראשון כבר יש לו, אחרי שארסנל ניצחה את סיטי וזכתה במגן הקהילה.
7 צפייה בגלריה
דקלן רייס
דקלן רייס
דקלן רייס. יש לו כבר תואר
(AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

יושקו גבארדיול (מנצ'סטר סיטי)

ארסנל הביאה את האנגלי היקר בהיסטוריה, ניוקאסל את האיטלקי היקר בהיסטוריה, אז מנצ'סטר סיטי השקיעה 90 מיליון אירו בבלם היקר בהיסטוריה, והוא רק בן 21. הבלם הקרואטי ניהל את הקריירה שלו בצורה מושלמת: הוא גדל באקדמיה הנפלאה של דינמו זאגרב למרות שסומן כבר כנער ומשך עניין מקבוצות גדולות יותר, לאחר מכן עבר ללייפציג, קבוצה שיודעת לפתח צעירים. אבל אחרי שהצטיין במונדיאל האחרון בו קרואטיה הגיעה למקום השלישי, הוא כבר לא היה יכול להסתתר.
מנצ'סטר סיטי זכתה בו אחרי ששילמה עליו סכום עתק. מדובר באלופת אירופה הטרייה, קבוצה כמעט מושלמת ובלתי מנוצחת. לפפ גווארדיולה ולסיטי יש סבלנות, ותהיה לו לפחות עונה אחת של שקט כדי להוכיח את עצמו. האם הבלם היקר בהיסטוריה יהיה גם הבלם הטוב בהיסטוריה?
7 צפייה בגלריה
יושקו גבארדיול
יושקו גבארדיול
יושקו גבארדיול . הבלם היקר בהיסטוריה
(צילום: מנצ'סטר סיטי)

אלכסיס מק אליסטר (ליברפול)

ליברפול עברה עונה קשה שחייבה ריענון, והיא בונה על אלכסיס מק אליסטר בן ה-24 שיספק לה אותו. "הוא שחקן ענק שמתאים לקבוצות גדולות", הודה רוברטו דה זרבי, המנג'ר שלו בברייטון. ליברפול רכשה את מק אליסטר ב-35 מיליון ליש"ט שעשויים לצמוח ל-55 מיליון ליש"ט בעתיד. זאת עשויה להיות המציאה של הקיץ.
מק אליסטר הוכיח כבר שהוא יכול לעמוד בלחצים גדולים. לא הרבה הכירו אותו עד המונדיאל, אז היה אחד השחקנים היותר טובים של ארגנטינה ועזר לליאו מסי להניף את גביע העולם. אחרי זכייה במונדיאל, אין ברירה אלא להתקדם ולשחק במועדון ענק. בעונה שעברה הוא היה פשוט מעולה בברייטון עם 10 שערים, בעונה שקדמה לה כבש חמישה. זה אומר שהעונה הוא יכבוש 20 שערים. עם שחקנים כמו מוחמד סלאח לצידך זה בהחלט אפשרי.
7 צפייה בגלריה
אלכסיס מק אליסטר
אלכסיס מק אליסטר
אלכסיס מק אליסטר. יביא את האנרגיות מארגנטינה לאנפילד?
( Daniel ROLAND / AFP))

אנדרה אונאנה (מנצ'סטר יונייטד)

הקריירה של אנדרה אונאנה היא רכבת הרים. הוא היה חלק מהקבוצה המופלאה של אייאקס עם המנג'ר טן האח, שהעפילה לחצי גמר ליגת האלופות בעונת 2018/19. ב-2021 הורחק למספר חודשים כי נמצאו בגופו חומרים אסורים. ההתקדמות שלו נעצרה בשיאה והוא הגיע לאינטר כשוער שני. אך לא עבר הרבה זמן עד שאינטר הבינה מה יש לה ביד, והוא החל לפתוח בהרכב באופן קבוע. בעונה שעברה הוא היה אחד המצטיינים, אם לא השחקן המצטיין, בקבוצה שהגיעה לגמר ליגת האלופות. אונאנה שמר על רשת נקייה בחמש מששת המשחקים בשלב הנוקאאוט. מה שגרם ליונייטד לשלם תמורתו 50 מיליון אירו.
בנוסף לכל זה, לקמרוני יש גם משחק רגל משובח, מה שגורם לו לשחק לפעמים בצורה הרפתקנית מדי. מי שלא אהב את זה הוא מאמנו בנבחרת קמרון ריגובר סונג, שהחליט לתת לו לפתוח רק במשחק אחד במונדיאל האחרון, ולאחר מכן פרץ ביניהם ריב עקב סגנון המשחק של אונאנה - שגרם להדחתו מהסגל. הסגנון ההרפתקני גרם לו לספוג שער מחצי המגרש בבכורה שלו באולד טראפורד, כשעמד הרבה מחוץ לשער ואיפשר לכדור לעבור מעליו. ובכל זאת, אוהדי מנצ'סטר יכולים לחייך.
7 צפייה בגלריה
אנדרה אונאנה
אנדרה אונאנה
ספג מחצי מגרש. אונאנה
( Darren Staples / AFP)

כריסטופר אנקונקו (צ'לסי)

צ'לסי שפכה יותר מ-800 מיליון ליש"ט בעידן טוד בולי. היא סיימה את העונה האחרונה במקום ה-12 המאכזב, אבל לפחות החתימה את אחד השחקנים המבוקשים ביבשת, כריסטופר אנקונקו בן ה-24. היא שילמה עליו 50 מיליון ליש"ט בלבד, החיסרון של הצרפתי הוא בעיית פציעות. הוא שיחק רק 25 משחקי בבונדסליגה בעונה שעברה, ובכל זאת סיים כמלך שערי הליגה עם 16. בעונה החולפת סבל מקרע חלקי ברצועה הצולבת ופספס את המונדיאל, דבר שבוודאי הוריד את המחיר שלו. השבוע לצערו הוא נפצע שוב בברכו וייעדר ארבעה חודשים, אולם אנקונקו הוכיח שגם במעט משחקים יש לו הרבה השפעה וששווה לצ'לסי לחכות לו.
7 צפייה בגלריה
כריסטופר אנקונקו
כריסטופר אנקונקו
כריסטופר אנקונקו. יחכה לבכורה ארבעה חודשים
(צילום: Mike Stobe / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)