ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
התחנה הצבאית כמרקחה

סערת ברדוגו: האיום של מפקד גל"צ על ספי עובדיה

במכתב ששיגרו פרקליטיו של העיתונאי ספי עובדיה למ"מ מפקד גל"צ נטען כי האחרון הבהיר שהפרסום השלילי אודות ברדוגו פוגע במאמצי התחנה להתקיים. במכתב הם דורשים מזקן להודיע כי לא יפגע בתכנית, לא יתערב בשיקולים המקצועיים של צוותה ולא יעסוק עוד בכל עניין הנוגע לברדוגו. גל"צ בתגובה: "לא במפתיע המכתב הודלף מידית מתוך מטרה שקופה לפגוע, להשמיץ ולהטיל מורא"

סערת ברדוגו: האיום של מפקד גל"צ על ספי עובדיה
גלי צה"ל צילום: קובי גדעון, פלאש 90

המפקד הזמני של גלי צה"ל, דני זקן, אמר לעיתונאי ספי עובדיה המגיש תוכנית בוקר בתחנה כי ביקורת שתאמר בשידור נגד איש התקשורת יעקב ברדוגו תוביל לסגירת התחנה הצבאית. כך מתפרסם הערב (שלישי) ב'הארץ'.

במכתב ששלחו פרקליטי עובדיה לזקן, הם מאשימים אותו ב"התערבות פסולה משיקולים זרים בתוכן עיתונאי". עובדיה מתח ביקורת במהלך תכנית בחודש שעבר על ברדוגו לאחרונה וכינה אותו "איש שהוא קוריוז ירוד, שופר לא אינטליגנטי אבל מאוד קרוב לאוזנו של ראש הממשלה".

עורכי דינו רן שפרינצק ונועה בר כתבו כי "להפתעתו של מרשנו, עוד באותו היום שבו שידר את דברי הביקורת האמורים זימנת אותו לשיחה, שנקבעה בבהילות כבר ליום המחרת. במסגרת השיחה, התברר למרשנו שמטרתה היא אחת: להרתיע ולהניא אותו מלהוסיף ולהשמיע ביקורת ביחס לברדוגו. במסגרת השיחה טענת שהפרסום השלילי אודות ברדוגו פוגע במאמצי התחנה להתקיים, תחת אקלים פוליטי מסוכן – ואף הסברת למרשנו כיצד יוכל הדרג הפוליטי להסב לתחנה נזקים כבדים".

ספי עובדיה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

לדברי שפרינצק ובר, "הלכה למעשה, הבהרת למרשנו כי אם גלי צה"ל תימנע מנקיטת עמדה שלילית כלפי ברדוגו, המקורב לראש הממשלה, סיכויי הסגירה שלה יפחתו. לתדהמתו של מרשנו הוספת וסיפרת בשיחה, כי ראש הממשלה הביע לפי הטענה את מורת רוחו על דברי הביקורת שהושמעו על ידי מרשנו בשידור. בהמשך לכך הסברת, כי ברדוגו נתפס כ'מישהו משלהם' כלשונך – ולכן ביקורת עליו נראית לכאורה כ'מתקפה על הליכוד כולו'".

השניים טוענים כי "מדובר בדברים חמורים במיוחד. מפקד תחנה ציבורית, האמון על חופש הביטוי ועל קיום תקשורת חופשית במדינה דמוקרטית, פועל במחשכים כדי להניא מגיש של תכנית מרכזית מלמתוח ביקורת על מקורבם המשותף של ראש הממשלה ושלו עצמו – והכל בכסות של חשש כביכול לעצם קיומה של גלי צה"ל בשל התנכלות מטעמים פוליטיים.

"בניסיון להצדיק את התערבותך הבוטה בתכני השידור ובעבודתו העיתונאית של מרשנו, טענת בין היתר בשיחה כי מרשנו 'סגר חשבון' אישי עם ברדוגו. מדובר בטענה מופרכת ומשוללת כל יסוד. ברדוגו נוהג להשתלח תדיר, לרוב בסגנון אישי נמוך, בפלטפורמות השידור השונות שבהן פועל, בעובדי ציבור, במפקדי צה"ל ולוחמיו, ואף בעיתונאים כגון מרשנו. מובן כי לא ניתן לקבל שכל עיתונאי שספג השתלחויות ומתקפות אישיות מברדוגו יושתק מלבקרו בטענה שמדובר ב'סגירת חשבון'".

מפקד גל"צ דני זקן. צילום: מתוך חדשות 12.

שפירנצק ובר, ממשרד עורכי הדין ארדינסט בן נתן טולידאנו, מזכירים במכתבם כי יום למחרת השיחה הקשה בין זקן לעובדיה, דווח באתר 'וואלה' על כוונה להוריד את תכניתו מלוח השידורים מיד לאחר חגי תשרי. בהמשך, הוארך החוזה של עובדיה בשלושה חודשים בלבד, באופן התואם את הכוונה להוריד את התכנית משידור אחרי החגים. לטענתם, צעדיו של זקן מעוררים חשש כי זו תגובת נגד לדברי הביקורת של עובדיה על ברדוגו, ולכן נגועים בניגוד עניינים חמור. הם דורשים ממנו להודיע כי לא יפגע בתכנית, לא יתערב בשיקולים המקצועיים של צוותה ולא יעסוק עוד בכל עניין הנוגע לברדוגו.

מגלי צה"ל נמסר בתגובה כי "לא במפתיע המכתב הודלף מידית מתוך מטרה שקופה לפגוע, להשמיץ ולהטיל מורא. עובדיה זומן בחודש שעבר לבירור עם מנהל מחלקת אקטואליה (אילן ליאור, ע"ה) ועם ממלא מקום מפקד התחנה לאחר שעשה שימוש לא ראוי במיקרופון הציבורי שעליו הוא מופקד למטרות של התנצחות אישית מכוערת עם איש תקשורת אחר מחוץ לתחנה. בשידור המדובר עקף עובדיה את העורך ושידר קטע שלם מאחורי גבו, מתוך ידיעה כי העורך לא היה מאפשר זאת. מכתבו מגמתי, רצוף סילופים שנקל יהיה להפריכם, ובו גם למרבה התדהמה איום בתביעה וניסיון לסחוט הבטחות להשארתו בתחנה – שעד כה איש כלל לא ערער עליה.

יעקב ברדוגו עם יריב לוין. צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

"גלי צה"ל היא תחנת שידור ציבורי הנאבקת על חייה בעת משבר חברתי ודמוקרטי שבו קיומה ושידורן של חדשות ממלכתיות הוא קריטי עבור הדמוקרטיה הישראלית והחברה המקוטבת. בתנאים אלה היה מצופה מכתב פוליטי בכיר, המבין את צוק העתים, יודע מהו סוביודיצה ומודע לכך שהחודשים הקרובים קריטיים להמשך קיומה של התחנה, להתנהל בדרך מקצועית, ולא כך קרה. קשה לעמוד בפרץ מול הקולות הקוראים לסגור שידור ציבורי בעת משבר דמוקרטי. קשה שבעתיים כשכתב בכיר נותן יד ולמעשה מקרב את קצה של התחנה.

"בנוסף, ישנה תביעה ובירור משפטי בין מר יעקב ברדוגו ובין גלי צה"ל בהאשמת פיטורין שלא כדין על ידי שר הביטחון הקודם וממלאת מקום המפקד הקודמת. מפאת ההתנהלות המשפטית הזו יש מניעה מהתייחסות ישירה לנושא, ואין כוונה לענות להדלפות החלקיות והמסולפות שהכתב בחר בהן. מפקד גלי צה"ל לא יאפשר להפוך את התחנה לזירת הקרבות של הטוויטר ולא ייתן למגיש בכיר או זוטר להפוך את המיקרופון הציבורי לרכושו וכלי לסגירת חשבונות אישיים ופוליטיים".

גלי צה"ל דני זקן יעקב ברדוגו ספי עובדיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד