כבר לא מעט שנים שהפועל ת"א לא במשחק בכל הנוגע לרכש ישראלי בכיר, וזה בדיוק מה שמנסים הבעלים האמריקאים לשנות. אמנם הם לא יצאו למסע קניות יוצא דופן הקיץ, אבל החתמתו של מאוויס צ'יבוטה היא סוג של אמירה מבחינתם.
עם תקציב שחקנים של 20 מיליון שקל, האדומים לא יכולים להתחרות במועדונים העשירים – מכבי ת"א, מכבי חיפה והפועל באר-שבע - גם אם הוא גבוה בשבעה מיליון שקל בהשוואה לעונה הקודמת. גם לא בטוח שלצ'יבוטה יש כרגע מקום באחד מהם, אך מבחינת הדרג השני של הישראלים, מדובר בחיזוק בהחלט משמעותי.
4 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
עונת מבחן. צ'יבוטה
(צילום: עוז מועלם)
זו תהיה עונת מבחן עבור החלוץ, שהגיע למכבי ת"א בגיל 16 מפואנט נואר, העיר השנייה בגודלה בקונגו. הכישרון תמיד היה שם, עוד מקבוצת הנוער בה חורר רשתות, אבל איכשהו צ'יבוטה לא הצליח להפוך לשחקן מוביל. עם טייטל של המשתכר הגבוה בוולפסון, זה בדיוק מה שבהפועל ת"א מצפים ממנו לעשות – ובעיקר לטפל בנקודת התורפה העיקרית של הקבוצה בעונות האחרונות, ההתקפה.
האדומים כבר הנחיתו בפגרה ישראלי בכיר, עומרי אלטמן שחזר מקפריסין, ויחד עם צ'יבוטה השניים אמורים להנהיג את סוללת הצעירים המבטיחים. האם זה יתחבר? שאלה טובה.

בצורת ארוכה

מהרגע שבו הבינו בהפועל ת"א שהחלוץ בדרך החוצה ממכבי חיפה, הם החליטו להסתער בכל הכוח על הריבאונד. צ'יבוטה לא ממש מצא את מקומו בסגל של ברק בכר בשנה וחצי שלו שם, והיה די צפוי שהוא לא יהיה בתוכניות של מסאי דגו. גם התקרית עם דולב חזיזה במחנה האימונים של האלופה לא ממש הוסיפה למעמדו.
4 צפייה בגלריה
צ'יבוטה
צ'יבוטה
לא ממש מצא את מקומו בסגל של ברק בכר בשנה וחצי שלו בחיפה. צ'יבוטה
(צילום: עוז מועלם)
מדובר בכישלון ענק עבור שני הצדדים. הרי מכבי חיפה רכשה אותו מלודוגורץ תמורת מיליון יורו. צ'יבוטה יכול לטעון שהוא לא קיבל מספיק הזדמנויות (פתח בתשעה משחקים בלבד מתוך 38 הופעות בליגה), אבל גם כשכבר נשלח למערכה הוא לא תרם הרבה וסיים עם שני שערים בלבד – רחוק מאוד מהיבול בעונת הפריצה שלו בבני-יהודה יחד עם ירדן שועה ותחת יוסי אבוקסיס. אגב, מאמן בית"ר בדק אפשרות מול מנכ"ל מכבי חיפה איציק עובדיה לצרף את צ'יבוטה, אבל מהר מאוד ירד מהעניין.
כשכיכב בנוער של מכבי ת"א והוביל אותה לאליפות, רבים צפו שהחלוץ שיקבל צ'אנס בבוגרים, אבל בסופו של דבר הוא הושאל לשנתיים להפועל כפר-סבא וירד איתה ליגה. בבני-יהודה, כאמור, זה כבר נראה הרבה יותר טוב, ומשם הוא השתדרג לאלופת בולגריה, עימה זכה בשתי אליפויות עם 22 שערים ו-19 בישולים. מכבי חיפה הייתה אמורה להיות קפיצת מדרגה נוספת עבורו, אבל הפרק שלו שם הסתיים במסרון קצר וקר מהמועדון, בו נאמר לו שלא יגיע להתכנסות בנתב"ג לקראת הטיסה למלטה למשחק מול האמרון במוקדמות הצ'מפיונס.

שמאל חזק

צ'יבוטה משחק בדרך כלל בכנף שמאל, עמדה שמאוישת על ידי אלן אוזבולט (בספק לפתיחת העונה בגלל פציעה) והישאם לאיוס, אבל במשחק גביע הטוטו מול הפועל פ"ת הוא תופקד בצד ימין, ובצוות המקצועי מייעדים לו גם את תפקיד החלוץ המרכזי. המאמן האוסטרלי מייקל ולקאניס הסביר: "אנחנו מכירים את האיכויות של צ'יבוטה ממכבי חיפה. יש בהפועל ת"א הרבה צעירים מוכשרים ומאוויס הוא מסוג השחקנים שיביא לנו את הניסיון, המהירות וכמובן את המספרים שאנחנו כל כך צריכים".
4 צפייה בגלריה
עומרי אלטמן
עומרי אלטמן
מכיר את צ'יבוטה עוד מימי מחלקת הנוער. אלטמן
(צילום: עוז מועלם)
כן, המאמן שם דגש על עניין המספרים, כי אם צ'יבוטה רוצה להחזיר את עצמו לקדמת הבמה, הוא יצטרך לשפר את דרך קבלת ההחלטות שלו ליד השער. הכישרון, המהירות, הווירטואוזיות – הכל שם – אבל משהו בסיומת מתפספס. אם הוא לא יכבוש שערים ויבשל, זה שוב ייגמר במפח נפש.
אבל לפחות על פי סרטוני הווידיאו שהעלו בהפועל ת"א ברשתות החברתיות, ניתן לראות את האנרגיות והחיוכים איתם צ'יבוטה הגיע לאתגר החדש, ובעיקר את החיבור המהיר עם אלטמן, אותו הוא מכיר מימיו במחלקת הנוער בקריית שלום. "אחרי חדר ההלבשה הכי לא מחובר וקשה שהיה בהפועל ת"א, היה חשוב לדעת את מי להוציא ממנו ואת מי להכניס. מאוויס זה אישיות והוא יוכל רק להוסיף למרקם החברתי", הסבירו במועדון.
4 צפייה בגלריה
מאוויס צ'יבוטה
מאוויס צ'יבוטה
אם הייתם אומרים לו לפני שנה וחצי שהיום הוא ילבש את המדים של הפועל ת"א, הוא לא היה מאמין. צ'יבוטה
(צילום: עוז מועלם)
אבל גם בהפועל יודעים שאישיות לא מביאה מספרים. הרי גם בסמי עופר הוא הפך מהר מאוד לחביב הקהל והיה אהוד על השחקנים, אלא שבניגוד לעומר אצילי או דיא סבע שהפכו לשוברי שוויון מהר מאוד, צ'יבוטה לא הצליח להיות אפקטיבי על הדשא. אם הייתם אומרים לו לפני שנה וחצי שהיום הוא ילבש את המדים של הפועל ת"א, הוא לא היה מאמין, אבל זו כבר היסטוריה, וכעת צ'יבוטה ינסה לכבוש מחדש את הכדורגל הישראלי.

העסקה בקונגו

"הגעתי למועדון גדול עם מטרה ברורה מבחינתי, שהיא לזכות בתארים. לקהל כאן מגיע לשמוח – ונעשה הכל בשביל לגרום לו גאווה. יאללה הפועל", הצהיר צ'יבוטה בהתלהבות כשהוצג ונשמע אופטימי למדי. הוא רק רוצה לשים מאחוריו את העובדה שחיפה הייתה נחושה להיפטר מחוזהו, ואף הסכימה לוותר על מיליון יורו תמורת 50 אחוז ממכירה עתידית שלו. לפחות מבחינת השכר הוא יכול להיות רגוע, כשיקבל סכום דומה למה שהורגל: 250 אלף יורו בעונה הראשונה ותוספת של 25 אלף יורו בכל אחת משתי העונות שלאחר מכן.
"מאוויס הוא שחקן מוכח, עם יכולות נהדרות, שמהווה תוספת כוח משמעותית לסגל – ואנחנו שמחים שהוא איתנו. אני בטוח שהוא יתחבר במהרה לקהל ולמועדון, וכמובן יעזור לנו לעמוד במשימות שהצבנו לעונה זו ולשנים הבאות", אמר המנהל המקצועי, חן סול.
אגב, מתברר שצ'יבוטה נכנס להרפתקה מעניינת במולדתו. לפחות על פי התקשורת הקונגולזית, החלוץ רכש מועדון מהליגה השנייה במטרה לחזור איתה לליגה הבכירה בעונה הקרובה. אבל לפני כן הוא ינסה להיות בעל הבית על המגרש במועדון שנתן לו את המפתחות.