עימות בין נתניהו לסמוטריץ' בישיבת הקבינט: "אני אדבר איתך בארבע עיניים"

הישיבה עסקה בעיקר בהתפתחויות בחזית הצפון • עם זאת, בחלקה השני בה דנו השרים בהקלות לרשות הפלשתינית, השרים סמוטריץ' ובן גביר הציגו עמדה מנוגדת לנתניהו • שר האוצר התנגד להקפאת החזר ההלוואה של הרשות: "לא יהיה במשמרת שלי" • השר לביטחון לאומי בן גביר: "אני לא מבין את ההיגיון, עקרונית זו רשות טרור, שאסור לנהל איתם משא ומתן"

הקבינט המדיני ביטחוני (ארכיון). צילום: עמוס בן גרשום \ לע"מ

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס לישיבה בת ארבע שעות שעסקה בעיקר בהתפתחויות החזית הצפונית. עם זאת, בחלקה השני של הישיבה שעסקה במצב הרשות הפלשתינית התגלעו חילוקי דעות בין נתניהו לשרים סמוטריץ' ובן גביר. בשורה התחתונה - ישראל צפויה להקפיא למשך שנה את חובות הרשות הפלסטינית כלפיה. 

לקבינט הוצגו ההקלות שישראל מתכוונת להציג לפלסטינים בעיקר בתחום הכספי בניסיון למנוע את קריסתה.

מטריד: רשת המזוהה עם חיזבאללה תיעדה ביקור של הרמטכ"ל בגבול לבנון

מערכת הביטחון הציגה שלושה צעדים כלכליים שמטרתם לשפר את התזרים הפיננסי של הרשות. מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן הציג שלוש נקודות עיקריות שלא נדרשו לאישור השרים: העברת מחצית מתשלומי אגרות אלנבי לרשות כפי שסוכם בעבר, תשלום מקדמות ממיסים על סך חצי מיליארד שקלים, מתוכם מאה מיליון מוזרם מכספי מתיישבים ביו"ש, וכן הקצאת קרקע לבניית שטח נוסף באזור התעשייה תרקומיא.

נתניהו יחליט - יחד עם גלנט

נתניהו דחה בקשות של השרים סמוטריץ׳ ובן גביר לקיים הצבעה, והוא צפוי לקבל את ההחלטה בעצה אחת עם שר הביטחון גלנט, ובהתאם להמלצות מערכת הביטחון.

דחיית תשלום החובות של הפלסטינים, נעשית כדי למנוע קריסה כלכלית של הרש״פ ולאפשר לה לשלם משכורות גבוהות יותר לשוטרים שהיא מעסיקה, על מנת שתוכל לגייס כוח אדם איכותי יותר. עם זאת, מדובר בשנה שלישית ברציפות שבה הממשלות מרוקנות מתוכן את חוק קיזוז משכורות הטרור, באמצעות תרגילים פיננסיים שונים. היקף דחיית תשלום החוב עומד על כחצי מיליארד דולר לשנה.

שר האוצר סמוטריץ' התנגד להקפאת החזר ההלוואה ואמר שככל שזה תלוי בו זה לא יקרה. השר מתנגד להקפאת ההלוואה לרש"פ כפי שדורשים האמריקנים: "הקפאת החזר ההלוואה במשמרת שלי לא תהיה", אמר. סמוטריץ' הודיע בקבינט שיתנגד לכל יוזמה חדשה לחיזוק הרש"פ שמקורה במשרד האוצר. גורם בקבינט אמר ל"ישראל היום": "האמריקנים צריכים להחליט אם הם רוצים את סמוטריץ' כשותף או לא. הם לא יכולים להחרים אותו ולצפות לשיתוף פעולה".

היקף החזר החובות הפלסטיני עומד עלכחצי מיליארד שקלים. גורמים בקבינט מציינים כי האמריקנים שהעלו את הדרישה להקל על החוב הפלסטיני לא הציגו זאת בפני שר האוצר, כיוון שהם מחרימים אותו. מבחינת סמוטריץ׳, שמתנגד עקרונית להקל כלכלית על הפלשתינים, הבקשה האמריקנית כלל לא הגיעה לשולחנו. 


מתיחות. נתניהו, בן גביר, סמוטריץ'

במהלך ישיבת הקבינט נתגלע עימות בין ראש הממשלה נתניהו, לבין השרים סמוטריץ׳ ובן גביר. נתניהו אמר כי יש לייצב את המצב הרשות הפלסטינית, אך שר האוצר הביע התנגדות שאליה ראש הממשלה השיב: "אני אדבר איתך בארבע עיניים".

בן גביר: "דווקא עכשיו?"

בן גביר, השר לביטחון לאומי, אמר: "אני לא מבין את ההיגיון, לא מבין את החשיבה. אני חושב שעקרונית, זו רשות טרור, שאסור לנהל איתם משא ומתן. אבל גם לשיטתכם, דווקא עכשיו? זה הזמן?".

אבו מאזן. לאזן את מצבה הכספי של הרשות, צילום: אי.אף.פי

בעוד במהלך הדיון הביע השר לביטחון לאומי את התנגדותו העברת הכספים לרשות, בטח בעיצומו של גל טרור, מי שאמור לאשר את העברת הכספים הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בעבר הביע שר האוצר התנגדות להעברת כספים לרשות, וכך עשה גם בדיון, אולם הפעם הדבר תלוי בו ישירות.

בן גביר אמר לנתניהו כי "זו טעות לתת כסף לרש"פ שמחנכים לרצח יהודים ומשלמים כסף על זה ובטח שלא בעיצומו של גל פיגועים". נתניהו השיב לו כי "צריך לייצב את הרשות הפלסטינית" כאשר ברקע לדברים מעקב צמוד של הבית הלבן בהתנהלות הישראלית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר