בניגוד לעמדת הסתדרות המורים וקיש - שרה נתניהו תומכת במצלמות בגני עירייה

רעיית רה"מ הודיעה על תמיכה בהצבת מצלמות בגני ילדים עד גיל 6, שנמצא במחלוקת בין נציגי ההורים לבין הסתדרות המורים והשר קיש • "צריך הוכחות, ומצלמות זה הכלי הראשון וההכרחי", שיתפה • בתגובה מטעמה נמסר: "גב' נתניהו הביעה עמדה עקרונית לפיה המצלמות הן כלי הכרחי, אך לא הביעה תמיכה בהצעת חוק כזאת או אחרת"

שרה נתניהו עם נציגות עמותת ״מטה המאבק למען הילדים״. צילום: ללא

מה יגידו שר החינוך קיש ויפה בן דוד? אשת ראש הממשלה שרה נתניהו מתגייסת למען הצבת מצלמות בגני הילדים של משרד החינוך (3-6) ונפגשה אתמול (רביעי) עם נציגות עמותת ״מטה המאבק למען הילדים״. העמדה הזאת מנוגדת לעמדה הנחרצת של יפה בן דויד מזכ"לית הסתדרות המורים ושר החינוך יואב קיש שרק אחרי לחצים הסכים להקים ועדה שתדון בנושא.

רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, קיימה אמש פגישה עם נציגות עמותת ״מטה המאבק למען הילדים״, שפועלות למיגור תופעת האלימות כלפי ילדים וילדות במעונות ובגנים. קבוצת מטה המאבק נלחמת על מנת לבצע שינוי בחוק המצלמות – הם דורשים להוסיף סאונד למצלמות במעונות היום וגם להציב מצלמות בגני משרד החינוך (3-6).

שרה נתניהו מתגייסת למען הצבת מצלמות בגני הילדים

אלא שלדרישה הזאת מתנגדת בתוקף יפה בן דוד מזכ"לית הסתדרות המורים והתנגד אליה גם שר החינוך יואב קיש. אלא שרק לאחר הפעלת לחץ כבד מצד יו״ר הקואליציה אופיר כץ שיזם דיונים בנושא החליט שר החינוך יואב קיש להקים ועדה לבחינת החקיקה והצורך בפיקוח בעזרת מצלמות בגני הילדים בגילאי 3-6.

כאמור, בפגישה אתמול שרה נתניהו הביעה תמיכתה במאבקן ובתיקון חוק המצלמות ואמרה: ״אנחנו הולכות לקראת דרך ארוכה למניעת התעללות בגני הילדים מגילאי לידה עד 6. החשיבות של המצלמות היא בעצם היותן עדות חיה וגורם הרתעתי. באמצעותן ניתן לחסוך חקירות טראומטיות מילד שלא תמיד יכול לבטא את המעשה או שלא תמיד מאמינים לו. צריך הוכחות, ומצלמות זה הכלי הראשון וההכרחי״.

יפה בן דוד, צילום: אורן בן חקון

עוד הוסיפה נתניהו כי נדרשת מעטפת גם לסביבתם הקרובה של נפגעי עבירה: ״באלימות מסוג זה מעגלי הפגיעה הם גדולים. זה משפיע גם על הפרנסה, הבית והמשפחה, ולרוב לא רואים ולא מטפלים בסבל הכולל״. נתניהו ציינה כי רובן הגדול של נשות צוות החינוך במעונות ובגנים הן נשים מדהימות ומסורות המשקיעות בחינוך ילדינו, אך עלינו לטפל במיעוט שמסכן ופוגע בכולם.

מנהלת עמותת מטה המאבק, אלונה דניאל: ״היה לנו הכבוד להיפגש עם רעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו. גילינו שיש לנו אוזן קשבת ותמיכה חשובה. כמי שעובדת כפסיכולוגית חינוכית מומחית, היא הכירה את הנושא לעומקו והביעה נכונות גדולה לעזור. תיקון חוק המצלמות הוא צעד חשוב ביותר למיגור תופעת האלימות, ואנחנו, יחד עם עשרות אלפי הורים מברכים ומודים לה על היענותה לסייע לנו להגיע למטרה״.

חוק המצלמות שחוקק כדי למנוע התעללות במעונות יום (גילאי לידה עד שלוש) אומנם חייב התקנת מצלמות בכל המסגרות מעל 7 ילדים אך עדיין יש בו "חורים שחורים" שמטה מאבק ההורים וגם יו"ר הקואליציה נאבקים "לסגור". למשל, במסגרת החוק יש רק תיעוד ללא סאונד, על בעלי מעונות נאסר להעביר שידור און-ליין מהגן ואת התיעוד ניתן לראות רק לאחר תלונה במשטרה ורק על ידה ולא על ידי בעלת הגן או הורים – מה שמסרבל את ההליך. בנוסף הוא אינו מוחל על גני ילדים בגילאי (3-6).

השר יואב קיש, צילום: מארק ישראל סלם

כאמור, יו״ר הקואליציה אופיר כץ נלחם על מנת לעשות שני תיקונים עיקריים: קביעת אפשרות להכנסת מצלמות און ליין במעונות לגילאי 0-3, וחובת התקנת מצלמות במעגל סגור בגני ילדים לגילאי 3-6. מי שסתר את דבריו הוא דווקא שר החינוך קיש שעקץ אותו לפני מספר שבועות ואמר: "זה לא הזמן להצהרות לתקשורת בנושא. כפי שעדכנתי בשבוע שעבר, במשרד החינוך מתבצעת עבודה לתיקון חוק המצלמות לגילאי 0-3 בלבד, ועל כך נעדכן באופן מסודר".

רק לאחר לחצים שר החינוך יואב קיש הודיע כי תקום ועדה ייעודית לבחינת החקיקה והצורך בפיקוח בעזרת מצלמות בגני הילדים בגילאי 3-6. הועדה תכלול בין היתר נציגי הורים, משרד החינוך והסתדרות המורים. בהודעה נאמר כי בתום הבחינה הועדה תפרסם את מסקנותיה. אלא שלהורים זה ממש לא מספיק – והם דורשים להתחיל את המהלך בהקדם. חלקם אף טענים כי הועדה היא ניסיון להשתיק את המחאה.

סומכת על שר החינוך

מטעמה של שרה נתניהו נמסר בתגובה: "הגב׳ נתניהו הביעה עמדה עקרונית, שהיא עומדת אחריה, לפיה יש לעשות הכל כדי להגן ולשמור על ביטחונם של חסרי ישע, ושהמצלמות הן כלי הכרחי לשם כך.

"עם זאת, הגב׳ נתניהו לא הביעה תמיכה בהצעת חוק כזאת או אחרת שעומדת על הפרק והיא סומכת ששר החינוך יבחר לפעול בדרך הנכונה והטובה ביותר כדי להבטיח את שלומם של הילדים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר