שתף קטע נבחר

עליות שערים באסיה - בהובלת חברות הסחורות

מדד הניקיי היפני ננעל בעלייה של -1.2%, ובסיכום שנתי איבד כ-42% מערכו. מדד הקוספי הדרום קוריאני עלה ב-0.62%

בורסות המזרח הרחוק נסחרות ביום המסחר האחרון של השנה האזרחית בעליות שערים - בהובלת מניות חברות הסחורות.  

 

מדד הניקיי סגר בעלייה של -1.2%, ובסיכום שנתי איבד כ-42% מערכו. מדד הקוספי הדרום קוריאני סגר בעליה של 0.62%. מדד ההאנג סאנג מטפס בכ-1.1%, בסין עולה הבורסה בכ-0.2%, ובאוסטרליה מוסיף המדד 1.8%.

  

מניית חברת BHP, יצרנית המינרלים והכרייה השלישית בגודלה בעולם, מזנקת ב-3% בבורסת אוסטרליה על רקע עליית מחירי הניקל בלונדון לשיא של חודשיים.  

 

בורסות יפן, דרום קוריאה, תאילנד ופיליפינים כבר סגרו את המסחר מוקדם היום לרגל השנה החדשה, בורסות הונג קונג ואוסטרליה תיסגרנה מוקדם היום.  

 

בסיכום שנתי, איבד מדד MSCI אסיה 53% מתחילת השנה. מדד ההאנג סאנג ההונג קונגי כפי הנראה יסכם את השנה עם ירידה של 53% בערכו ומדד ASX האוסטרליה בירידה של 41% מתחילת השנה.  

 

בראייה גלובלית, רק 3 מתוך 89 מדדים מובילים הנמצאים במעקב סוכנות הידיעות בלומברג, רשמו השנה עליית שערים. שווקי העולם הפסידו מתחילת 2008 30 טריליון דולר לאור התמוטטות שוק הנדל"ן האמריקאי ומשבר האשראי שבא בעקבותיו. 

 

יפן  

השנה הנוכחית תירשם כשנה הגרועה ביותר מעולם בתולדות הבורסה בטוקיו בגלל המיתון העולמי והתחזקות הין לשיא של 13 שנה מול הדולר, שפגעו ברווחיות המגזר העסקי.  

 

מדד הניקיי 225 איבד בשנה החולפת 42% מערכו. לשם השוואה, בשנת 1990 איבד המדד 39% מערכו, ואילו ב-2000 איבד המדד 27% מערכו.  

 

המסחר בבורסה של טוקיו יתחדש רק ב-5 בינואר 2009. גם מדד הטופיקס המכיל כמות גדולה יותר של מניות רשם ירידה חדה בסיכום שנתי, כאשר להוציא קבוצה ענפית בודדת כל שאר 33 הקבוצות הענפיות סיימו את השנה בירידות. 

 

למרות הנאמר לעיל, יפן נחשבת לבורסה בעלת הביצועים הטובים ביותר מקרב 10 הבורסות המובילות בעולם במונחי שווי שוק דולריים, לאחר שאיבדה "רק" 28% משווי השוק הדולרי שלה. זאת לעומת ירידה שנתית של כ-40% במדד S&P 500 בארה"ב.  

 

וול סטריט ונפט  

וול סטריט סגרה אמש בעליות, למרות צניחת מדד אמון הצרכן לשפל של כל הזמנים, לאחר שהממשל בוושינגטון הגביר את מאמציו למנוע מיצרנית הרכב ג'נרל מוטורס גלישה לפשיטת רגל על ידי הושטת סיוע לזרוע המימון שלה - GMAC.  

 

מדד דאו ג'ונס עלה ב-2.17%, מדד נאסד"ק טיפס ב-2.67%, ומדד S&P 500 התחזק ב-2.44%.

 

בתוך כך, לאחר שלושה ימים רצופים של עליות, מחיר הנפט ירד אמש בכ-2.5% ל-39 דולר לחבית, והוא צפוי לרשום את הירידה השנתית הראשונה שלו ב-7 השנים האחרונות, על רקע הערכות, שמלאי הנפט בארה"ב גדל בד בבד עם העמקת המיתון במשק, הפוגעת בביקוש לנוזל השחור. לאורך יום המסחר אתמול זינק מחיר הנפט בכ-6.1%, על רקע המבצע של צה"ל בעזה. עם זאת מחיר הנפט עדיין נמוך בכ-73% מהשיא אליו הגיע ביולי האחרון.

 

סין והונג קונג 

בורסת הונג קונג מזנקת הבוקר לשיא שבועי, בהובלת מניות התקשורת. חברת PCCW , חברת הטלפוניה הגדולה בהונג קונג מזנקת ב-7% לאור הצעת רכש שהציעה החברה. גם מניית China mobile חברת הטלפוניה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק מזנקת ב-1.7%.  

 

בראיון בהונג קונג סיפר המשקיע האגדי ג'ים רוג'רס, כי הוא ממשיך לקנות מניות של חברות סיניות למרות ההאטה הפוקדת את הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם. רוג'רס החל לרכוש מניות של חברות סיניות ב-1988 וכיום ממליץ לרכוש מניות של חברות סיניות הנסחרות בהונג קונג. "לא כל החלקים בכלכלה הסינית ייפגעו בהאטה הזולגת מהמערב".  

 

אוסטרליה  

בסיכום שנתי הולך הדולר האוסטרלי לקראת שפל של כל הזמנים אל מול היין היפני, לאור הצניחה המאסיבית במחירי הסחורות מאז יולי האחרון. במהלך 2008 עוד נסחר הדולר האוסטרלי ברמות שיא לאור הזינוק בביקוש לסחורות שהן הייצוא העיקרי באוסטרליה, אך עם הירידה במחירי הסחורות צנח גם מחיר הדולר האוסטרלי לאור הירידה בביקושים למטבע מצד סוחרי carry trade המרוויחים מפערי הריביות בין מטבעות של מדינות בהן שוררת ריבית גבוהה, כגון אוסטרליה, לאילו בהן שוררת ריבית נמוכה, כגון יפן.

 

בסיכום שנתי, ירד הדולר האוסטרלי ב-21% אל מול הדולר האמריקאי, וב-38% אל מול היין היפני. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים