בארגוני המחאה מדברים בימים האחרונים על נקיטה בצעד מחאה חדש של ביצוע "מרד מיסים". במשרד האוצר התקיים כבר דיון ראשוני בנושא ולא הביעו חשש מהצעד, שכן הוא אינו פוגע בסופו של יום לאורך זמן בקופת המדינה, אלא דווקא במוחים, כדברי בכירי האוצר. שוחחנו בנושא עם נשיא לשכת רו"ח לשעבר ראובן שיף, יו"ר חברת רואי החשבון מהגדולות בארץ RSM שיף-הזנפרץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
(צילום: יובל חן)
מהו בעצם "מרד מיסים"? האוכלוסייה מחולקת לשכירים, לעצמאים ולחברות. יש כאן הבדל גדול באופן ביצוע המחאה והשלכותיה על המוחים. אצל שכירים רק המעביד יכול לבצע "מרד מיסים" ולא להעביר את תשלומי המס שאותם ניכה כחוק מהעובדים. צעד זה מהווה עבירה פלילית, היות והמעביד הוא הנאמן מטעם רשות המיסים להעביר לה את הכספים שהוא עצמו ניכה מהעובדים.
ומה לגבי עצמאים וחברות? עצמאים וחברות משלמים מקדמות על רווחיהם הצפויים וזאת על פי אומדן סביר שקבע להם פקיד השומה ברשות המיסים. אי-העברת המקדמות בשיעור המוערך שנקבעו, עלולה להוביל לנקיטת הליכים של הטלת קנסות והליכי גבייה נוספים נגד עצמאים וחברות אלה, כולל ביצוע עיקולים של חשבונות הבנק, כלי רכב, דירות מגורים וכדומה.
מה בעצם רוצים כביכול מי שמבצעים מרד מיסים? כיצד הם מענישים כך את קופת המדינה? העונש הוא בכך שתקציב המדינה השוטף ניזון מצד ההכנסות מתקבולי מיסים, מס הכנסה, מיסי מקרקעין, מע"מ ומכסים. אבל יש בזה גם קשיים מרובים. למשל, אם לא תשלם את המכס - לא תוכל לשחרר את הסחורה מהנמל. יש מוחים הסבורים כי אם יקטינו או יבטלו את תשלום דרישת המקדמות, תקציב המדינה ייפגע והם לא יסתכנו בהטלת קנסות פיגורים, אך יש בכך טעות היות שהחוק יחייב אותם בהשבת המס החסר החל ממחצית השנה השוטפת, אחד ביולי, ועד סופה, וזאת בשיעור של הפרשי הצמדה למדד המחירים לצרכן וריבית בשיעור של 4%. זהו מצב שבעצם דווקא ייטיב עם קופת המדינה, שתקבל יותר כסף, ויעניש את המאחרים בתשלום.
זה בכלל צעד אפקטיבי? אם ינקטו בו, המדינה תתקשה לנהל את תקציבה? אין ספק שאם ינקטו במרד מיסים ייגרם נזק זמני לתזרים המזומנים השוטף של המדינה, שתאלץ לכן ליטול הלוואות בריבית גבוהה יותר כיום, שהאזרחים יצטרכו לממן בסופו של דבר. מצב כזה יגרום גם להעלאת הריבית לאזרחים בארץ, כיוון שההלוואות כיום יינתנו בריבית גבוהה יותר מאשר בעבר.
ראובן שיףראובן שיףצילום: יח"צ
האם לדעתך מחאה כזו היא צעד לגיטימי? מחאה כעיקרון היא בוודאי דבר לגיטימי במדינה דמוקרטית. זאת, כל זמן שהמחאה אינה גורמת לעבירה על החוק או לחשש לעבירה על החוק. אי-תשלום מיסים בזמן בשיעור סביר זהו לדעתי צעד שעלול להיות בלתי חוקי ולגרום להעמדתם לדין לפחות של חלק מהמורדים, שישלמו מקדמות בשיעורים לא סבירים. זאת, אף בתוספת של קנסות פיגורים. יחד עם זאת, ייחשפו המוחים בדרך הזאת לחשש של העמדתם לדין פלילי, בשל אי-קיום הוראות חוקי המיסים.
אבל יש היום גם טייסים שמבצעים מחאה ולא עומדים לדין בצדק, כיוון שהם מתנדבים. אז יש מוחים שיעמדו לדין ויש כאלה שלא? בעצם התשובה בגוף השאלה - להתנדב לשרת בצבא זו זכות. להפגין ולמחות הינם מאושיות הדמוקרטיה, אך תשלום מיסים הוא לא משהו התנדבותי. אי-תשלום מס זאת עבירה על החוק ואין מדובר כאן בזכות דמוקרטית, מה עוד שמורד במעשה כזה מסתכן בסנקציות אזרחיות מיידיות כמו קנסות ועיקולים ובחשש שיועמד לדין. אף אחד בישראל לא מתנדב לשלם מיסים, ולכן לא לשלם אותם זאת לא אופציה שאינה מהווה עבירה ברורה על החוק.