X

באיזה ארגון סודי חברים נשיאי ארה"ב, מוצרט ומייסד אפל?

הנשיא הראשון של ארה"ב וזה שהוביל את המדינה במלחמת העולם השנייה, ראש ממשלת בריטניה האגדי וינסטון צ'רצ'יל, הסופר מארק טוויין וסטיב ווזניאק היו כולם חברים בבונים החופשיים

חברת אפל (ארכיון). צילום: רויטרס

הם מקימים מדינות, נלחמים, כותבים יצירות מופת וממציאים דברים שמדהימים את העולם. ChatGPT, Forefront ו-Perplexity מספרים לנו יחד על עשרה אנשים היסטוריים שכנראה לא ידעתם שהשתייכו לארגון הבונים החופשיים, שעל הפילוסופיה שלו כתבנו מוקדם יותר.

וולטר

פרנסואה-מארי ארואה, הידוע בשם העט וולטר, היה סופר ופילוסוף צרפתי, מהוגי הנאורות, שהיה גם בונה חופשי. לכתביו הדוגלים בחירויות האזרח, חופש הביטוי וסובלנות דתית הייתה השפעה עמוקה על התפתחותם של עקרונות דמוקרטיים מודרניים.

בנג'מין פרנקלין

אחד מהאבות המייסדים של הלשכה הגדולה של פנסילבניה. אה, וגם של המדינה הזו שהיא נמצאת בה, ארה"ב. הוא היה מדינאי, ממציא ומדען, שתרומותיו למדע, לספרות ולפוליטיקה הן אגדיות. בתור בונה חופשי, הוא גילם את ערכי האחווה של נאורות, סקרנות אינטלקטואלית ופילנתרופיה. לניסויים שלו בחשמל, לתפקידו בניסוח החוקה של ארה"ב ולקידום הנחוש של ספריות ציבוריות הייתה השפעה מתמשכת על החברה.

ג'ורג' וושינגטון

גם הנשיא הראשון של ארה"ב היה קודם כל נשיא – סליחה, מאסטר – של לשכת בונים חופשיים – הוא הצטרף לארגון ב-1952, 15 שנה לפני שארה"ב קמה, ובהשראתו שולבו רבים מסמלי הארגון בוושינגטון הבירה. הנהגתו במהלך שנות הקמתה של המדינה החדשה הכתיבו רבים מערכיה, הממשיכים לבלוט מאז ועד היום, כמעט 250 שנה לאחר מכן.

וולפגנג אמדאוס מוצרט

המלחין האוסטרי המפורסם היה חבר בבונים החופשיים, ואף ניצל את כשרונותיו בשירותו כדי לכתוב עבור הארגון כתב כמה קטעי מוזיקה. גאונותו ותרומתו למוזיקה הקלאסית אדירות, וממשיכות לכבוש קהלים חדשים גם 232 שנה לאחר מותו.

סימון בוליבר

המהפכן הדרום אמריקאי היה חבר בבונים החופשיים, והשתמש במעמדו כדי לקדם עצמאות ודמוקרטיה באמריקה הלטינית.

מארק טוויין

הסופר האמריקאי סמואל לנגהורן קלמנס היה חבר בבונים החופשיים, ואף כתב על הארגון בספר "התמימים בחוץ לארץ", שממנו לקוח הפרק המתאר באופן הומוריסטי את מסעו לארץ ישראל של המאה ה-19. כתביו הסאטיריים וההתבוננות החדה שלו על החברה הפכו אותו לאחת הדמויות הספרותיות המשפיעות ביותר בתקופתו. יצירותיו, כגון ,הרפתקאותיו של תום סויר" ו"הרפתקאותיו של האקלברי פין", הדהדו את עקרונות הארגון, והשפיעו עמוקה על הספרות האמריקאית.

וינסטון צ'רצ'יל

ראש ממשלת בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה היה חבר בבונים החופשיים, וכתב על הארגון בספרו "מלחמת העולם השנייה". מנהיגותו ונחישותו מול הנאצים מילאו תפקיד מכריע בניצחון בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, ונאומיו, השואבים השראה מעקרונות הארגון, ממשיכים לשמש השראה לדורות של מנהיגים.

פרנקלין דלאנו רוזוולט

גם הנשיא האמריקני בתקופת המלחמה היה חבר בבונים החופשיים, וניצל את מעמדו כדי לקדם את ערכי הארגון של אחווה ותרומה.

הארי הודיני

אמן הבריחה והקוסם האגדי, הארי הודיני, היה בונה חופשי. העניין הרב שלו באשליות ובריחה ממצבים בלתי אפשריים הפך אותו לאחד הבדרנים האגדיים בעולם בתחילת המאה ה-20. הפעלולים הנועזים שלו חוללו מהפכה בתחום הקסם ושימשו השראה להמוני בדרנים אחרים.

סטיב ווזניאק

המייסד השותף של אפל, שבנה את מחשבי המק הראשונים במו ידיו ואחראי במידה רבה לעובדה שבכל בית יש היום מחשב, הוא חבר בבונים החופשיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר