"לירון מתה בגלל זיהום, לא בגלל אופטלגין": הוריה של הצעירה שנפטרה בנובמבר האחרון תובעים את ביה"ח וולפסון

בתביעה של הורי לירון ג'ג'טי ז"ל (19) נטען עוד: "מתוך כוונה להסתיר רשלנות של ביה"ח, וולפסון הזדרז לעדכן את כלי התקשורת כאילו מתה מהאופטלגין" • מהתביעה עולה כי במשך 10 ימים לא הבינו רופאיה בקופ"ח מכבי ולא בחדר המיון כי בגופה מתפשט זיהום • "ניתן היה למנוע את מותה"

בית החולים וולפסון. צילום: יהושע יוסף

לאחר פטירתה הטרגית של לירון ג'ג'טי ז"ל מחולון (19) בנובמבר 2022, התפרסמו בכלי התקשורת בארץ הטענות כי מותה נגרם כביכול בגלל תגובה נדירה וקטלנית לתרופת האופטלגין של חברת "טבע", שנפוצה מאוד בשימוש בישראל לשיכוך כאבים והורדת חום. ההערכות האלה התבססו על האבחנה והאמירות של בכירים בבית החולים הממשלתי וולפסון בחולון שבו לירון טופלה והלכה לעולמה.

ואולם, בתביעת רשלנות רפואית שהגישו לפני שבוע הוריה, ארלט וניסים ג'ג'טי, נטען כי מותה של לירון נגרם ללא קשר לתרופת האופטלגין, אלא בגלל שרשרת של רשלנות רפואית קשה ומתמשכת על פני 10 ימים, גם של רופאי משפחה בקופת חולים מכבי בחולון וגם של רופאים שטיפלו בה בחדר המיון בוולפסון.

לירון ג'ג'טי ז"ל, צילום: ללא
אופטלגין. בית החולים הסתיר את רשלנותו, צילום: יהושע יוסף

בכתב התביעה, אשר נחשף כאן בראשונה, אף הועלתה טענה חריגה מאוד בתביעות רשלנות רפואית, כלפי הנהלת בית החולים שלפיה "לאחר מותה של לירון, ומתוך כוונת הסתרה של רשלנות בית החולים, הזדרזה הנהלת וולפסון לעדכן את כלי התקשורת כי צעירה שהגיעה לבית החולים ללא מחלות רקע, נפטרה כתוצאה מתופעת לוואי נדירה הקשורה לשימוש באופטלגין. ואולם, מותה לא נגרם מכך וגם בבדיקת משרד הבריאות נקבע כי 'לא נמצא שהאופטלגין מסביר את מהלך המחלה והפטירה'".

תביעת הרשלנות הרפואית נגד קופ"ח מכבי ובית החולים וולפסון ומשרד הבריאות הוגשה על ידי עורכי הדין דורי כספי וויקי בקשי. התביעה הוגשה לפני כשבוע לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד וטרם הוגש כתב הגנה.

על פי כתב התביעה, לירון היתה בריאה ללא מחלות רקע. ב־30 באוקטובר 2022 פנתה אל רופא המשפחה דרך האתר של מכבי, התלוננה כי אינה חשה בטוב וקיבלה ממנו אישור מחלה. למחרת פנתה שוב לרופא המשפחה באמצעות אתר הקופה והוא כבר אבחן אצלה מורסה (אבצס שנגרם מזיהום חיידקי) ורשם לה תרופות אנטיביוטיקה מבלי שזימן אותה לבדיקה.

ההזנחה במחלקה האונקולוגית בבית החולים וולפסון

בכתב התביעה נטען כי "אבחון של אבצס מותנה בראייה ובמישוש של הנגע על ידי הרופא, ואבחון באמצעות תכתובת אינטרנט הינו בלתי קביל".

כעבור יומיים הוחמרו אצל לירון הכאבים, חום גופה עלה והופיעו אצלה גם פצעים על הלשון. היא נבדקה במוקד מכבי על ידי רופאת משפחה שהפנתה אותה לייעוץ כירורגי ונתנה לה עוד תכשירים אנטיביוטיים, אבל לפי התביעה במוקד "ההחלטות הטיפוליות היו שגויות לחלוטין".

מסע ייסורים בתחינה לעזרה

"מצבה של לירון רק המשיך להחמיר. למחרת, ב־3 בנובמבר, הכאבים החריפו מאוד והיא סבלה מאצירת שתן. בשעות הלילה פנתה לחדר המיון בביה"ח וולפסון, אך לאחר שנבדקה היא נשלחה הביתה".

על פי התביעה, "סבלה של לירון התמשך והתעצם עד שיומיים לאחר מכן החלו להופיע אצלה שלפוחיות והיא פנתה שוב לרופא המשפחה כשהיא כבר חיוורת ורועדת מכאבים, ואולם רופא המשפחה "לא נקט כל יוזמה לבירור המצב, וללא בדיקות דם או דימות שחרר אותה לביתה באבחנה חדשה שגויה לחלוטין".

ארלט וניסים ג'ג'טי, צילום: יוסי זליגר

כעבור יומיים חזרה לירון עם אמה לרופא המשפחה כשמצבה מחמיר מאוד והיא כבר מתקשה לנשום. ואולם הרופא "הגם שבפניו היה מצב חירום קריטי, קיבל החלטה הזויה שמחירה עיכוב נוסף של שעות והוא הפנה אותה בכוחות עצמה למוקד הקופה לבצע בדיקות מעבדה ואק"ג.

במוקד של מכבי היא כבר הופנתה לחדר המיון בוולפסון וכבר עם הגעתה אובחנה עם זיהום חמור שהתפשט בכל הגוף. היא נזקקה להחייאה, הועברה במצב אנוש למחלקה לטיפול נמרץ ונפטרה תוך כ־10 שעות.

התביעה מתבססת על חוות הדעת של אחד מבכירי רופאי המשפחה בארץ ושל כירורג בכיר שקבעו כי אצל לירון התפתחה מורסה (אבצס) עמוקה שהסתבכה בזיהום בדם ו"אין ספק כי אם היה מאובחן מוקדם ככל האפשר ומטופל, כמקובל, היו חייה ניצלים".

תרופות (אילוסטרציה) לירון לא מתה בגללן, צילום: Gettyimages

רופא המשפחה שחיווה דעתו כתב כי הוא חולק על האבחנה של ד"ר אריה סורוקסקי, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ בוולפסון לפיה לירון נפטרה בגלל שימוש עודף בתרופת האופטלגין, וקבע כי לא רק שסימני הזיהום, כולל חום, לחץ דם נמוך ודופק מהיר, התגלו עוד לפני שהיא החלה ליטול אופטלגין אלא ש"לו היתה לירון מאובחנת ומטופלת כראוי ועוברת ניקוז כירורגי ומתן אנטיביוטיקה לווריד כבר בתחילת מחלתה, בוודאי שלא היו לה כאבים קשים בימיה האחרונים, ולא היתה מגיעה לצורך בשימוש במינון יתר של התרופה. ללא ספק מדובר במקרה של רשלנות רפואית".

הכירורג הבכיר קבע בחוות דעתו כי המורסה הרקטלית "הוחמצה באופן בלתי סביר במפגשים רפואיים נשנים במהלך עשרה ימים. ההחמצה גרמה למניעת טיפול נכון, היעדר האבחנה והטיפול השגוי הובילו למהלך הסוער של התפתחות הדרגתית של הלם זיהומי קשה מלווה בקריסת מערכות ומצב אנוש שהוביל לפטירתה הטרגית של נערה בת 19. שרשרת מחדלים במפגשים חוזרים אצל רופא המשפחה, בביקור הראשון במוקד מכבי ובביקור הראשון במיון בוולפסון - הובילו לפטירתה. קטיעת שרשרת זו באחד השלבים על ידי אבחון וטיפול נכונים היתה מונעת ללא ספק את התוצאה העגומה".

בית החולים וולפסון, צילום: דני מרון

תגובות וולפסון ומכבי

עורכי הדין דורי כספי וויקי בקשי אמרו ל"ישראל היום": "לירון ז"ל לא נפטרה כתוצאה מ'הרעלת אופטלגין' או מתגובה נדירה לתרופה אלא נפטרה כתוצאה מרשלנות רפואית בוטה, מקוממת ומתמשכת מצד כל הגורמים הרפואיים שאליהם פנתה במצוקתה. מדובר, פשוטו כמשמעו, באחד ממקרי הרשלנות הרפואית החמורים ביותר מבין אלפים בהם טיפל משרדנו במהלך השנים. היעדר התייחסות אכפתית ומקצועית למצב תחלואה מדאיג, בהחמרה מתמשכת, אצל בחורה צעירה ובריאה. כך, הלך והתפשט זיהום בגופה של לירון מבלי שמי ממטפליה משכיל להבין ולהתייחס לקטסטרופה בהתהוות, וזאת עד לתוצאה הטרגית, אשר במקרה זה היתה לחלוטין בת מניעה.

"וכאילו לא די ברשלנות החמורה בחדר המיון של וולפסון, הנה הזדרזה הנהלת ביה"ח לצאת לתקשורת, מייד לאחר הפטירה ולטעון, ללא כל ביסוס, כי לירון ז"ל נפטרה מתופעת לוואי נדירה של שימוש באופטלגין. דומה כי נטילת אחריות וטיוב איכות הטיפול הרפואי נתפסים אצל הנהלת וולפסון כחשובים הרבה פחות מטיוח והסתרה של רשלנות אשר הובילה למות מטופלת".

עו"ד דורי כספי, צילום: ללא
עו"ד ויקי בקשי, צילום: ללא

ממכבי נמסר בתגובה: "התביעה התקבלה במכבי בימים האחרונים. נלמד את פרטיה ונמסור התייחסות מפורטת בבית המשפט באמצעות מומחים מטעמנו כמקובל״.

מביה"ח וולפסון נמסר בתגובה: "אנו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה. קיבלנו את כתב התביעה במהלך הימים האחרונים ונגיב עליו כמקובל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר