המסחר בבורסת תל אביב התנהל היום (ד') בעליות שערים: מדד ת"א 35 עלה בכ-2.8%, ת"א 125 בכ-2.4%. ת"א בנקים זינק ב-4.2% ות"א נדל"ן עלה ב-2.3%.
במקביל, השקל החל את היום בהתחזקות של כמחצית האחוז אל מול הדולר והאירו, אולם אז עבר לירידות והשער היציג של השניים נקבע על 3.71 שקלים ו-4.1 שקלים, בהתאמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
העליות של היום מגיעות לאחר יומיים של ירידות חדות במיוחד במדדים המובילים בבורסה ובערך השקל: ת"א 35 ות"א 125 איבדו כ-5% כל אחד, ת"א בנקים צנח בכמעט 9% ושורה של מדדים נוספים איבדו 5%-9% כל אחד. במקביל, השקל איבד ביומיים האחרונים כ-3.5% אל מול הדולר והאירו. ברקע: האישור הסופי של חוק לביטול עילת הסבירות בכנסת ביום שני, המחאות הנרחבות ברחבי הארץ שממשיכות גם בימים אלו והאזהרות של בנקים ושל סוכנויות דירוג מפני ההשפעות של המשך חקיקת המהפכה המשפטית על הכלכלה הישראלית.
2 צפייה בגלריה
הבורסה לני"ע בתל אביב
הבורסה לני"ע בתל אביב
הבורסה לני"ע בתל אביב
(צילום: shutterstock)
למעט היום, המגמה השלילית שנרשמת ביומיים האחרונים בבורסה, כמו גם בחודשים האחרונים ככלל, יחסית ייחודית אליה ואינה תואמת את המגמה החיובית באותה תקופה במרבית בורסות העולם. כך למשל, נכון לאתמול, מדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה בכ-1.2% ומדד ת"א 125 בכ-1%, לעומת מדד נאסד"ק בארה"ב שזינק ביותר מ-36%, מדד S&P 500 שהוסיף כ-19% ומדד דאו ג'ונס שטיפס בכ-7%.

"ספקולנטים השתלטו על שוק המט"ח"

לצד זאת, מומחים וסוחרי מט"ח טוענים שהטלטלה בשוק המט"ח נובעת מכך שהספקולנטים קונים ומוכרים מטבע חוץ ושקלים לעתים מספר פעמים ביום ועושים רווחים של 1%-3% על כספם תוך זמן קצר.
המומחה למט"ח, יוסי פרנק, אמר היום (ד') ל-ynet כי "מה שרואים בשוק בשלושת החודשים האחרונים הוא השתלטות מוחלטת של ספקולנטים זרים ומקומיים על שוק המט"ח המקומי. הרוח הגבית היא כמובן המהפכה המשפטית ולכן רואים תנודתיות רבה שמשקפת בעיקר הערכות לפשרה ברגע אחד ודהירה ללא מעצורים ברגע אחר".
לדבריו, "על רקע זה מפתיעה מאוד היעדרותו של בנק ישראל מהזירה. להגיד שאין חריגות במסחר המצריכות התערבות זה כמו להגיד שהכל במדינה בסדר. לא רק שזו התעלמות מהמציאות, אלא שייתכן שבנק ישראל באמצעות שער החליפין מנסה לאותת לממשלה שהרפורמה מסוכנת. אחרת איך ניתן להסביר את השער היציג שנקבע אתמול - שער מנותק מהמציאות ונופל כפרי בשל לידיהם של הספקולנטים. תפקידו של בנק ישראל הוא להרגיע ולפעול כשיש פעילות חריגה. הוא עושה בדיוק להיפך ומעניין למה.
"ברור לגמרי שכולם חוששים ואת החשש הזה מנצלים הספקולנטים היטב. אבל יש הבדל משמעותי בין חשש, לבין פעולה וכרגע נראה שהשחקנים הריאליים (חברות הייטק ואחרים) עדיין מאמינים שהרפורמה תיעצר והמדינה תחזור לשפיות. אם זה לא היה המצב , היינו רואים שווקים הרבה יותר סוערים".
בבנק ישראל סרבו להגיב בנושא.
פורסם לראשונה: 11:12, 26.07.23