X

האי הזעיר שהכריז מלחמה על ארה"ב בהטחת כיכר לחם על אדם

זו הייתה אחת המלחמות הקצרות בהיסטוריה – אבל למרות שרפובליקת הקונכייה נכנעה לארה"ב מיד, היא תקפה אותה פעמיים נוספות. באחת מהן האמריקאים אפילו נכנעו

אילוסטרציה. צילום: Pixabay

לאחרונה חלה עלייה חדה בדיבורים על פיצול של מדינות בין קהילות שלא מסתדרות ביניהן – קטלוניה, אוקראינה, פלורידה וישראל הן רק מספר דוגמאות לתופעה עולמית של ממש. אבל יש מקומות שבהם הדברים לא מסתיימים בדיבורים. Perplexity מספר לנו על המדינה ה"עצמאית" הזעירה שלא שמענו עליה מעולם:

רפובליקת הקונכייה, או רפובליקת קונק, היא מדינה-לכאורה (כלומר מדינה שנראית כישות עצמאית אך לא זכתה להכרה רשמית ממדינות אחרות) שנוצרה כ"התנתקות" מארצות הברית על ידי כמה תושבים ונציגי ממשל מקומיים באי קי ווסט הסמוך לפלורידה, ב-23 באפריל 1982.

האירוע שגרר את ה"התנתקות" של קי ווסט היה מחסום של משמר הגבול האמריקאי על הכביש המחבר בין האי ליבשה. המחסום נועד למנוע הברחת סמים מהאי אל תוך ארה"ב, אך גרם נזק ועוגמת נפש לאוכלוסייה המקומית. במחאה, הכריז ראש עיריית קי ווסט דניס ורדלו על פרישת פלורידה קיז מארצות הברית, ואף על מלחמה נגד ארצות הברית. עם זאת, ה"מלחמה" נמשכה דקה אחת בלבד, והתבטאה בשבירת כיכר לחם על ראשו של אדם שלבש לצורך ה"טקס" את מדי הצי האמריקאי, כסמל ל"שבירת" הקשר בין קי ווסט לארה"ב. מיד לאחר אותה "מלחמה", "נכנעה" רפובליקת קונק והגישה בקשה לסיוע חוץ בינלאומי.

הדגל של רפובליקת הקונכייה כולל קונכייה על רקע כחול וצהוב, והמוטו שלה הוא "התנתקנו במקום שאחרים נכשלו". הקונכייה היא סמל למורשת הימית של האזור ולחשיבות תעשיית דיג הקונכיות לכלכלה המקומית.

למרות שבפועל האי הוא עדיין חלק מארה"ב, הזהות הייחודית של רפובליקת הקונכייה נשמרת מאז ועד היום במטרה לעודד תיירות לקי ווסט, והצהרת ה"התנתקות" הסמלית של האי יצרה עבורו פרסום משמעותי. פקידי רפובליקת הקונכייה הוזמנו ל"פסגת אמריקה" במיאמי ב-1994, ונציגי הקונכייה הוזמנו רשמית לחגיגות היובל של פלורידה ב-1995.

מדי פעם אפילו ניצתת מחדש ה"מלחמה" בין הרפובליקה לארה"ב: בספטמבר 1995, כאשר נחשף כי חיל הים האמריקאי עומד לערוך תרגיל פלישה צבאית על האי, בלי שתיאם זאת עם התושבים. המועצה שלחה מפרשית "לתקוף" את ספינות משמר החופים האמריקאי בבלוני מים, לביבות קונכייה ולחם קובני, ולמרות שה"מתקפה" נהדפה על ידי זרנוקי משמר החופים, חיל הים התנצל יום למחרת, וקיים "טקס כניעה" לאחר יומיים. ב-2006, כאשר הממשל האמריקאי שבת בעקבות מחלוקות על התקציב, "פלשו" תושבי המדינה בסירות מפרש על מבצע ג’פרסון כדי לשמור על הפארק מושך התיירים פתוח, אך לא מצאו עובדים שיהיו מוכנים לקבל תרומות ולהמשיך לשרת את התיירים.

רפובליקת הקונכייה חוגגת את "עצמאותה" מדי שנה ב-23 באפריל, עם פסטיבל בן שבוע הכולל תהלוכות, מסיבות ואירועים אחרים. הפסטיבל מהווה אטרקציה תיירותית פופולרית וחגיגה של התרבות והמורשת הייחודית של האזור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר