נהיגה ראשונה: פורד ריינג’ר ראפטור

הטנדר הקומפקטי של פורד מקבל גרסת ראפטור קרבית. נהיגה ראשונה בטנדר גיבור

הסיפור כאן די מוכר – פורד לקחה את ההצלחה של מותג ראפטור והרחיבה אותו למשפחת דגמים שלמה. יש גם ברונקו ראפטור וגרסאות ראפטור R עוד יותר קיצוניות וחזקות. ואפילו הריינג’ר קיבל גרסת ראפטור משלו ובדור החדש שלו הוא מתייצב לראשונה גם בישראל. אז הוא כאן, בצבע כתום עז, וחזה מנופח כשהוא מצהיר שהוא בעל יכולת וביצועים שלא מביישים את המשפחה.

עוד מאוברדרייב >>>

כבר בפגישה ראשונית עם דף הנתונים קצת התאכזבנו. פורד ריינג’ר ראפטור מצויד במנוע V6 כפול מגדשים ולא במנוע V8 כמו אחיו הגדול. בעוד שמבהדורתו האמריקאית המנוע הזה מחלץ כ-400 כ”ס (וזה עוד לפני טיפול של סדנת הנסי) בתקינה אירופאית הוא מסתפק ב-292 כ”ס בלבד משיקולי רגולציה וזיהום אוויר. אם זה לא מספיק, הוא צפוי לקבל גם גרסת 2.0 ליטר טורבו עם 4 צילינדרים בקרוב.

צילומים: אופיר דואק

בהשוואה לריינג’ר הסטנדרטי (החולק כיום בסיס משותף עם פולקסווגן אמארוק החדש) פורד ריינג’ר ראפטור עבר שדרוג מאסיבי שלא לומר מהפך. מערכת המתלים שונתה לחלוטין וכוללת מלפנים עצמות עצה כפולות ועבות במיוחד מאלומיניום, מאחור קפיצי העלים עליהם נשען הסרן החי הוחלפו בקפיצי סלילי ונוספו זרועות וואט, בדומה למקובל ברכבי SBS ספורטיביים, כאשר מהלך המתלים גדל ב-25%.

על פעולת הריסון אחראים בולמי זעזועים בקוטר 2.5 אינץ’ מתוצרת FOX עם שלושה מצבי כיול בשליטה אלקטרונית (רגיל, ספורט ושטח). זרועות המתלים הוארכו וחוזקו, התותבים הוחלפו לקשיחים יותר ומפשק הסרנים הוגדל לטובת היציבות. כאשר יחד עם הכנפיים המורחבות צמח רוחבו של פורד ריינג’ר ראפטור ל-202 ס”מ.

מערכת ההנעה הכפולה מחלקת את הכוח לגלגלים לפי דרישה ובהתאם למצבי הנהיגה הנבחרים, כאשר ישנם ארבעה מצבי שטח: סלעים, חול, בוץ ובאחה שבהתאם משנים את התערבות בקרות האחיזה, שילוב הילוך הכוח ושלושת נעילות הדיפרנציאל. לקינוח ישנם צמיגי A/T בשרניים וקרביים בקוטר של 33 אינץ’ שתורמים להגדלת מרווח הגחון ל-27 ס”מ עם זווית גישה של 32 מעלות וזווית נטישה של 24 מעלות.

פורד לא פסחו גם על קוסמטיקה תואמת. מלפנים ישנה שבכה מוגדלת ומושחרת עם אותיות FORD במקום הסמל האובלי המוכר, מדבקות ראפטור קרביות, תפיחות וכונסי אוויר קרביים על מכסה המנוע, כנפוני פלסטיק בולטים מעל בתי הגלגלים, קשת ספורטיבית על הארגז בקצה מאחורי הקבינה ואי אפשר בלי צמד פתחי מפלט גדולים. בצבע הכתום היייחודי למשפחת הראפטור יש לריינג’ר הגבוה והמאסיבי המון נוכחות ויש גם מי שיתבלבלו בינו לבין ה-F150 הגדול ממנו משמעותית, ואין מחמאה גדולה מזו.

תא הנוסעים די דומה לזה של הריינג’ר הסטנדרטי. על האווירה הספורטיבית אחראיים גימורים בצבע כתום סביב פתחי המיזוג, גלגל הגה ספורטיבי עם מנופי להעברת הילוכים, דוושות אלומיניום ומושבים ספורטיביים בריפוד עור שחור-כתום שנראים מצויין ותומכים היטב. המרחב במושב האחורי טוב לשני מבוגרים אבל לא הרבה מעבר לכך, בכל זאת, מדובר בטנדר “קומפקטי”.

מנוע ה-V6 מפתיע בגרגור נעים ובחירה במצב “באחה” למערכת הפליטה מוציאה ממנו צליל גרוני מהמפלט ולא מהרמקולים בסל”ד סרק ובתאוצה שכמעט ומזכיר מנוע V8. דריכה על הדוושה דורשת כשניה וחצי של השהיה מהמגדשים אבל אז הבייבי ראפטור מתחיל לשעוט קדימה ומהר. אין כאן תחושת כוח ברוטאלית או מאיימת שתדביק לכם את הגב למושב ותאתגר את הצמיגים אבל יש מספיק כוח בשביל לדחוף בנחישות 2.5 טון למהירויות פליליות בלי בעיה, כשרק רעשי הכביש והצמיגים משכנעים להוריד קצת קצב.

על הכביש ראפטור מתנהג כמו טנדר, אבל קצת יותר יציב ונוסך ביטחון גם בגלל הרוחב והגם כי מתלה האחורי שלא גם כשהארגז לא עמוס בועט בך על בורות כמו מתלה עלים פרימיטיבי, עם היגוי מנותק קצת כבד אבל מדויק כך שגם בעיר תצליחו להסתדר בלי לרמוס קיה פיקנטו מזדמנת איתו למרות קוטר הסיבוב.

הסיפור כאן מתגלה בשטח. רגל ברצפה, מבט קדימה, נהמה מלפנים ושובל אבק מאחור. פורד ריינג’ר ראפטור טחן את שבילי הכורכר וחול הים בלי בעיה, קפלי הקרקע ורצף של דרופים שהיו שולחים את הנהג לכירופרקט בטנדרים אחרים נבלעים מתחת למתלי הריינג’ר בנונשלנטיות, כשגם במהירות גבוהות הגלגלים מסרבים לאבד מגע מהקרקע.

גם בשטח טכני פורד ריינג’ר ראפטור יודע לתת עבודה. שימו מיגונים (בתוספת תשלום), שלבו להילוך כוח ומצב סלעים וריינג’ר ראפטור יטפס בנחישות ועקביות גם אם תצליחו להגיע להצלבה.  מדובר פה על כלי עם יכולות שהן מעל ומעבר לרוב מה שהמשתמש השפוי דורש, למעשה, גם אם לא במכונת עבירות קצה.

פורד ריינג’ר ראפטור הוא סופר טנדר מהסוג שקל להתאהב בו, לא רק כי הוא אצבע משולשת לפוליטיקלי קורקט ולשוחרי איכות הסביבה. הוא סוג של חיזוק כמעט נדיר לניאנדרטליות מוטורית שאנחנו כל כך אוהבים, בלי לגרוע מזה שהוא טנדר שאפשר לחיות איתו ביום יום עם המשפחה, לעבוד איתו וכו’. אין לו חסרונות משמעותיים חוץ מצריכת הדלק ומהעובדה שהוא די יקר. מצד שני אין לו ממש מתחרים וכדי לקחת רכב טנדר סטנדרטי ולהביא אותו לרמת יכולת כזו תצטרכו להשקיע עשרות רבות של אלפי שקלים בכדי לדגדג את היכולת שלו.

פורד ריינג’ ראפטור

מנוע: 2,956 סמ”ק, V6, שני מגדשי טורבו,

הספק: 292 כ”ס ב-5,500 סל”ד,

מומנט: 49.1 קג”מ ב-2,300 סל”ד

תיבת הילוכים: אוטומטית, 10 יחסי העברה,

בסיס גלגלים: 327 ס”מ,

משקל: 2,552 ק”ג,

מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.9 שניות,

מהירות מרבית: 178 קמ”ש,

צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 5.1 ק”מ לליטר,

מחיר: 475,000 שקלים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר