כאן בונים. פריז מחולקת, ולא רק בגלל המשבר החברתי החמור. חצי אחד סופר את הימים לקראת חגיגת הספורט הגדולה בעולם שתנחת בעיר האורות עם נהירה של מאות אלפים, החצי השני דואג לשריין לעצמו מראש דירה או מלון בעיירת נופש כדי לברוח מההמולה – וכמה שיותר רחוק. בינתיים הבירה נראית כמו אתר בנייה אחד גדול ורעש פטישי האוויר הפך לשנסון.
מה כובע? הלפיד ייצא ממארסיי ב־8 במאי ויעבור בכל צרפת, כולל האיים הקריביים, קלדוניה החדשה וראוניון. תיכנן אותו המעצב הצרפתי מתיה להאנר, שיציג אותו לעולם בעוד יומיים עם טוני אסטנגה, המדליסט האולימפי מסידני 2000 ומאתונה 2006 בחתירה בקאנו, שמכהן כיום כנשיא הוועד המארגן.
4 צפייה בגלריה
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
(צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes)
הקמעות שנבחרו הם דמויות של מצנפות פריגיות, שאמורות להזכיר את כיסויי הראש שחבשו מחוללי המהפכה הצרפתית ונועדו לסמל חופש וחיים משותפים. הן הוצגו כמעין יצורים חמודים כדי לכבוש את דמיונם של הצעירים. הצרפתים בחרו באידיאל ולא בחיה כמקובל באולימפיאדות, בטענה שהפריגים אמורים לעודד את המקומיים לעבור "מהפכה ספורטיבית". לא כולם התלהבו מהרעיון.
תשכחו משייט על הסיין. מי שהתעורר עם שחר ביום שני שעבר יכול היה לצפות ב־40 ספינות שערכו חזרה ראשונה לטקס הפתיחה, שיתקיים על הסיין. אם אתם מתכננים להגיע לעיר בתקופת המשחקים, אל תבנו על שייט ב"באטו מוש" – כולן מגויסות לאירוע הראוותני – שבו ישוטו יותר מעשרת אלפים ספורטאים על ספינות מקושטות במשך שלוש שעות וחצי לאורך שישה ק"מ.
600 אלף איש יוכלו לצפות בטקס הנוצץ. כדי לשבת על כיסא מרופד בטריבונת הכבוד תיאלצו להיפרד מ־25 אלף יורו. אם אתם מעוניינים להתרחק קצת ולשבת לאורך גדות הנהר, זה יעלה לכם בין 90 ל־2,700 יורו, תלוי במיקום. אל דאגה, ישנה גם תצפית מהכביש בחינם, רק אל תשכחו להביא משקפת.
חורים בקממבר. לפני חודש פשטו חוקרי הונאה על משרדי הוועדה המארגנת ועל ספקי שירותים בחשד לשוחד וניגוד עניינים. בשנה שעברה נפתחה חקירה בגין העסקת עובדים לא חוקיים באתרי הבנייה. סביר להניח שטקס הסיום ייערך הרבה לפני השלמת החקירות, אבל מדובר באות אזהרה ברור למי שמתכנן לעגל פינות.
4 צפייה בגלריה
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
אתר בנייה בסמוך לכפר האולימפי
(צילום: GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP)
לעשירים בלבד. בתחילת יולי נפתח השלב השלישי של מכירת הכרטיסים שמוקדש לתחרויות ברחבי צרפת. בניגוד לשני השלבים הראשונים, שנערכו בשיטת הגרלה, הפעם מדובר במקומות מובטחים, והמטרה היא למשוך כמה שיותר תיירים מחוץ לפריז. ואל תזלזלו בערים כמו בורדו, ליון, ליל או מארסיי, שמלבד האוכל המעולה והאתרים היפים שהן מציעות, יארחו משחקי כדורגל וכדורסל רבים.
6.8 מיליון כרטיסים מתוך עשרת המיליון כבר נמכרו. ההכנסות צפויות להגיע ל־1.4 מיליארד יורו (עלות ארגון המשחקים עומדת על 4.4 מיליארד יורו), והתקציב הכללי מוערך ב־8.7 מיליארד יורו. מחירי הכרטיסים נעים בין 24 ל־690 יורו – תלוי במיקום, בענף ובגודל המעמד. הכרטיס יהיה וירטואלי והאוהדים יקבלו קוד אישי כדי למנוע זיופים.
קחו בחשבון ששהייה בפריז במהלך המשחקים הולכת להיות עסק יקר במיוחד. תיאלצו למשכן את הבית כדי לממן חדר במלון (500־400 יורו ללילה בממוצע) או עבור דירה, ואפילו בשביל אוהל רענן בקמפינג רחוק תשלמו לא מעט. בחלק מהמקומות כבר העלו את התעריפים פי עשרה ממחירם בתקופת הקיץ, שגם היא לא זולה במיוחד. הלילה היקר ביותר בדירה מוצע ב־2,000 יורו, והאבסורד הוא ש־Airbnb, שמחירי חלק מהדירות שהיא מציעה עלו ב־300 אחוזים, היא הספונסרית הרשמית של המשחקים. ועוד לא דיברנו על מחירי המסעדות שצפויים לזנק.
אפטר שוק. בפני הצרפתים עומדים אתגרים רבים בנושא ביטחון: מאיומי טרור, דרך חוליגניזם ועד התקפות הומופוביות. ברקע מהדהדות המהומות האחרונות בצרפת, אחרי ששוטר ירה למוות בנער ממוצא אלג'יראי. תמונות של חלונות מנופצים בשאנז אליזה זה הדבר האחרון שהמארגנים רצו לשווק לעולם. גם הכאוס ששרר בסטאד דה פראנס לפני גמר ליגת האלופות בין ליברפול לריאל מדריד בשנה שעברה לא בדיוק עושה שירות למארגנים. הצרפתים אומרים שהם הפיקו לקחים.
4 צפייה בגלריה
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
(צילום: Anne-Christine POUJOULAT / AFP)
מה אתם מתלוננים. אחד התחביבים האהובים על הצרפתים הוא להתלונן, והפריזאים ניצבים בפסגה. על פי סקרים שנערכו לאחרונה, 61 אחוז מהתושבים מודאגים ממצב התחבורה הציבורית בתקופת המשחקים. 71 אחוז סבורים שלאולימפיאדה תהיה השפעה שלילית על הסביבה. האזרחים חוששים גם מהשלכות ההוצאות הכבדות על המצב הכלכלי במדינה, בטח בתקופת משבר עולמי. גם משך המשחקים ארוך להם מדי, והם משוכנעים שבעלי העסקים ינצלו את האירוע כדי לעשות קופה ויעלו מחירים. חוץ מזה הם כבר מעקמים את האף על הרעש שאמור לבקוע מכפרי האוהדים, ופוחדים להיתקל בחבורות של בריטים שיכורים.
ומה עם נוטרדאם. בפריז ובפרבריה מתכוננים 15 אתרים לארח את התחרויות, תשעה אחרים יהיו פרוסים בערים אחרות. הדובדבן שמור לתחרויות גלישת הגלים שייערכו ביעד אקזוטי במיוחד – טהיטי שבאוקיינוס השקט. הסיבה: באירופה אין גלים מספיק גבוהים לצורך קיום התחרות.
4 צפייה בגלריה
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
לקראת המשחקים האולימפיים בפריז
(צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes)
12 מהאתרים כבר מוכנים, לפחות בתיאוריה. המרהיב שבהם הוא טירת ורסאי, שם אמורות להתקיים תחרויות האופניים. הפריזאים מצפים בקוצר רוח להתגשמות החלום עתיק היומין של ניקוי נהר הסיין, האסור בשחייה מאז 1923, כדי לאפשר לספורטאי הטריאתלון להשתכשך במים הצלולים. "כרגע הוא מגעיל", אומר האלוף הצרפתי תומא ריגודו. בעיריית פריז טוענים כי הנהר כבר נקי יותר, ועכשיו רק נותר לשכנע בכך את המשתתפים. או להסיע אותם לטהיטי.
בנוגע ל־130 הבניינים של הפארק האולימפי, באופן די מדהים הם כבר כמעט מוכנים. האתר מחולק לשלושה מוקדים, רובם ליד הסטאד דה פראנס, ובתום המשחקים הם יהפכו למגורים מסובסדים עבור משפחות מעוטות יכולת וסטודנטים.
ושאלת השאלות: האם קתדרלת נוטרדאם, שנשרפה ב־2019, תהיה מוכנה למשחקים האולימפיים? הנשיא עמנואל מקרון הבטיח שכן, והאחראים על שיפוצה אומרים שלפחות המבנה החיצוני יזהר ביופיו עד לתאריך היעד.