ההידרדרות של שירות המדינה

לצד המשך קידום החקיקה שתגביל את מערכת המשפט ושלטון החוק ותעניק יותר כוח לממשלה, בחודשים האחרונים לא מעט גורמים מקצועיים מתריעים שהפוליטיזציה מתחילה לגעת בכל תחום בעבודה המקצועית, וזה מורגש במיוחד בתוך משרדי הממשלה - שאמונים על השירות שאנחנו, הציבור, אמורים לקבל. אביעד הומינר-רוזנבלום, סמנכ"ל קרן ברל כצנלסון, שעבד בעשור האחרון במשרדי ממשלה שונים, הסביר ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, עד כמה המצב הידרדר בתקופה האחרונה ואיך זה משפיע על חיי היומיום של כולנו.
"תמיד יש מתח בין הדרג הנבחר לדרג הפקידותי, וזה מתח בריא. אבל בתקופת ממשלת השינוי למשל, שאני לא אהבתי את כל מה שהיא עשתה - היה תפקוד, היה שיתוף פעולה, נתנו כבוד לפקידים ובסך הכל הדברים עבדו. מה שקורה עכשיו זה פשוט קטסטרופה. כמעט כל האנשים שהכרתי שעבדו במשרדי הממשלה והיו אנשים סופר-רציניים, אנשים שכולנו אמורים לרצות שיעבדו בשירות המדינה, וגם אנשים מגוונים - מימין ומשמאל, דתיים וחילוניים וחרדים - כמעט כולם עזבו. כולם מבינים שהעסק לא מתפקד.
"כשממנים אנשים לא ראויים רק בגלל שהם קשורים פוליטית, רק בגלל שחייבים להם משהו, כשמרגישים שהפעילות נהייתה יותר סקטוריאלית - זאת אומרת שאין מחשבה על טובת כלל האוכלוסיה אלא רק על מגזרים ספציפיים - אז אנשים טובים פשוט עוזבים. הם כבר לא יחזרו לשירות המדינה, וזה באמת קורה ברוב הגדול של הממשלה הזאת".
עוד דיברנו בפרק עם ההיסטוריון פרופ׳ אהרן שי, מהחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטה תל אביב, שהסביר לאן הולכת הכלכלה הסינית שמתחילה להראות סימנים ברורים של האטה, מה יכולה להיות ההשפעה על הכלכלה העולמית ואיך הביקור המתוכנן של נתניהו בסין נכנס לתמונה. בנוסף, כתב התעופה דניאל סלמה סיפר על חברת תעופה חדשה נולדה השבוע בישראל - אייר חיפה. רוצים לדעת עוד? האזינו לראיונות המלאים באמצעות הנגן שבפתח הכתבה, או חפשו אותנו בכל אפליקציות הפודקאסטים.
1 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ בדרך לפגישה עם בכירי המשק
(צילום: מוטי קמחי)
האם ההטבות שקיבלו במגזר הציבורי יגיעו לשאר המשק?
ברקע הסכם השכר במגזר הציבורי שנחתם סופית השבוע, שוחחנו ב"כסף חדש" עם חנן לזימי, סגן בכיר לממונה על השכר במשרד האוצר, כדי לנסות ולהבין מהי חשיבותו של ההסכם, מה הוא כולל ומה הסיכוי שיורחב לכלל המשק. "כרגע, למיטב ידיעתי, הרחבת ההסכם לא על השולחן כרגע. זה משהו שמן הסתם דורש שיתוף פעולה מצד המעסיקים והתעשיינים, ולכן אולי נדון בזה בהמשך", הוא טען.
"הסכם מסגרת זה אירוע שקורה אחת לכמה שנים ובעצם נועד לתת מענה להרבה מאוד אתגרים שיש למגזר הציבורי. למעשה, לא היה הסכם כזה מאז 2016 והוא נותן אפשרות לעדכון שכר בהרבה סקטורים ומייצר ודאות במשק עד לסוף שנת 2027 מבחינת תוספות השכר שאנחנו צופים שיהיו במגזר הציבורי. זה אחד היתרונות הגדולים שלו"
עוד בפרק: ברקע "יום השיבוש" שחל היום ברחבי הארץ, עסקנו עוד בהשלכות הכלכליות של המחאה החברתית הנרחבת נגד המהפכה המשפטית. בריאיון עם עו"ד שירה להט, שותפה בתחום דיני עבודה במשרד ארנון תדמור לוי, ניסינו להבין האם אנשים שמתששים במחאה עלולים להיות מושפעים לרעה אם וכאשר ינסו לזכות במכרז על תפקיד במגזר הציבורי. "חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה קובע שלמעסיק אסור להפלות בין עובדים או דורשי בעודה גם מחמת השקפתם שזה השפה פוליטית גם מחמת השתייכותם המפלגתית וגם מחמת שירות מילואים. עצם זה שמישהו הביע את דעתו הפוליטית בפומבי לא יכול לשמש נגדו בקבלה לעבודה", הסבירה להט.
בתוך כך, שוחחנו גם עם יותם כהן, בעלים של בית מרקחת, בית קפה ובר בתל אביב, שהחליט להשבית במהלך היום את שני בתי הקפה שלו (קיוסקו וידידיה בשכונת פלורנטין בתל אביב) כאות הזדהות עם המחאה. "אנחנו משביתים את בתי הקפה ומקווים שגם העובדים ואולי גם הלקוחות שלנו יצטרפו. שמעתי על עוד כמה גלריות שסוגרת היום את השערים שלהן ואנחנו מקווים שהדבר הזה יתפשט", אמר כהן. הראיונות המלאים בפרק המלא ובנגן>

מה בכירי המשק רוצים מבני גנץ?

עשרות מראשי החברות המובילות במשק נפגשו כדי לתאם עמדות לקראת "יום השיבוש", אך לאחר שלא נקטו בשום צעד אופרטיבי הסתבר שאולי מטרת המפגש הייתה בכלל שונה לחלוטין.
כתבתנו נווית זומר סיפרה ב"כסף חדש" כי הפגישה, שבה נכחו עשרות מראשי החברות הגדולות במשק, לא בדיוק נועדה הפעם כדי להתארגן להשבית את המשק, כפי שעשו במרץ - ערב הכוונה להתחיל לחוקק את המהפכה המשפטית כולה. "מה שהיה שונה הפעם וייחודי לעומת הפגישות הקודמות הוא הנוכחות של בני גנץ, שהם אלה שהזמינו אותו. מה שנאמר בין השורות הוא שהיה ניסיון של בכירי המשק להשפיע על בני גנץ שיצטרף לממשלת נתניהו. כמובן שזה תלוי ברצונות של נתניהו ושל גנץ, וכרגע לא מסתמן שמשהו קורה בכיוון הזה, אבל נראה שזה היה הניסיון של בכירי המשק השבוע".
עוד בפרק: האם מתחם הייטק במזרח ירושלים יצליח לקדם תעסוקה איכותית לבני המקום וכמה ישראלים חושבים על רילוקיישן בגלל המצב הפוליטי? הראיונות המלאים בפרק המלא ובנגן>

האחראי האמיתי להפתעת האינפלציה

אחרי נתוני האינפלציה שהפתיעו לטובה בסוף השבוע שעבר, בריאיון ל"כסף חדש" טענה ד"ר סיגל ריבון, מנהלת האגף המוניטרי בחטיבת המחקר בבנק ישראל, כי "הופתענו לטובה מהנתונים. הקרדיט שייך גם לנו, העלאת הריבית עובדת כמו שהיא אמורה לעבוד".
לטענתה, "בסופו של דבר, זה לוקח זמן. המנגנונים פועלים ולריבית יש בהחלט חלק בזה. יש בכך חלק גם להתמתנות של המחירים בחו"ל ושל מחירי הסחורות שרשמו עלייה מאוד חדה בקורונה וגם אחר כך עם פורץ המלחמה באוקראינה, אבל הריבית היא הכלי המוניטרי והוא עובד". ברקע: שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', צייץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "יש עוד עבודה רבה, אבל כלכלת ישראל בכיוון הנכון!".
בניגוד למדד המחירים לצרכן שירד כאמור מעל לציפיות, ולהמשך הירידה גם במדד מחירי הדיור שעומד כעת על עלייה שנתית של 7.6% "בלבד" לעומת כ-20% בספטמבר אשתקד, מחירי השכירות ממשיכים לזנק. בריאיון ל"כסף חדש" הסבירה הילה ציאון, עורכת ערוץ הנדל"ן של ynet, מדוע סקטור השכירות לא רושם גם הוא ירידות, על אף המגמה הכללית בענף. "המחירים של הדירות ירדו בין היתר בגלל שירדו הביקושים. כשהביקושים יורדים, אנשים 'יושבים על הגדר' וממשיכים לגור בשכירות, מה שאומר שהביקושים לשכירות רק הולכים וגדלים, בזמן שהביקושים לדירות בבעלות הולכים ויורדים".
וגם: כתב התעופה של ynet ו"ידיעות אחרונות", דניאל סלאמה, סיפר על שורה של שביתות ועיצומים ברחבי אירופה שבגינן כבר בוטלו אלפי טיסות ושעלולה לשבש את חופשת הקיץ של אנשים רבים, בהם גם ישראלים. סלאמה הסביר איזה חברות הודיעו שישבתו, מדוע ומה אפשר לעשות כדי לוודא שהטיסה שלכם אכן יוצאת בזמן. הראיונות המלאים בפרק המלא ובנגן>>