מסיבה שאינה ברורה, משרד החוץ קיצץ בצורה דרמטית את תקציבי הפעילויות של שגרירויות ישראל בעולם, כך שלרוב הנציגויות נותר תקציב זעום של 5,000 דולר לרבעון (שלושה חודשים), שפירושו 50 דולר בלבד לפעילות ביום. כך עולה ממברק שהפיץ מטה משרד החוץ לשגרירויות בעולם, וזאת דווקא לאחר ששר החוץ, אלי כהן, הצליח להביא תקציב מרשים למשרדו.
"זה קורה כאשר היחסים עם ארה"ב מתוחים והאיחוד האירופי מפנה לנו עורף. מישהו החליט לפתע להביא לקריסה של שירות החוץ הישראלי", אמר דיפלומט ישראלי בכיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" , וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן פגישה עם שר החוץ של יוון יורגוס יראפטריטיס באתונה
שר החוץ אלי כהן פגישה עם שר החוץ של יוון יורגוס יראפטריטיס באתונה
שר החוץ, אלי כהן
(צילום: EPA/ORESTIS PANAGIOTOU)
דיפלומט אחר מסר: "קיבלנו תקציב זעום שנראה בהתחלה כמו בדיחה גרועה. אנחנו לא מקבלים הסברים. יושבים ומפצחים גרעינים. אנחנו לא יכולים לעבוד עם 50 דולר. אף אחד לא יודע להסביר מה מקור הבדיחה הזאת, דווקא בימים הכי נוראיים שיש ליחסי החוץ. זו פשוט הזייה".
בימים כתיקונם, תקציב הפעילות של נציגויות קטנות ובינוניות עומד על כ-50 אלף דולר לחודש, או על כ-150 אלף דולר לרבעון. נציגות גדולה כמו השגרירות בוושינגטון יכולה לקבל כמה מאות אלפי דולרים בשנה. ההפחתה ל-5,000 דולר בלבד ברבעון משמעותה שברי אחוזים ממה שנציגות רגילה קיבלה עד כה לצורף פעילויות ואירוח משלחות מישראל.
במשרד החוץ לא הכחישו את הנתונים, אך מסרו את בתגובה כי "הנתונים המובאים בידיעה אינם מתארים נכונה את תמונת המצב - תקציב משרד החוץ לשנת 2023 הינו מהגדולים שידע המשרד בשנים האחרונות. התקציב חולק בין מערכי המשרד בהתאם להנחיית השר והמנכ"ל, ובאופן ההולם את יעדי המשרד ומטרותיו".