ברקע הסכם השכר במגזר הציבורי שנחתם סופית השבוע, שוחחנו היום (ג') ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, עם חנן לזימי, סגן בכיר לממונה על השכר במשרד האוצר, כדי לנסות ולהבין מהי חשיבותו של ההסכם, מה הוא כולל ומה הסיכוי שיורחב לכלל המשק. "כרגע, למיטב ידיעתי, הרחבת ההסכם לא על השולחן כרגע. זה משהו שמן הסתם דורש שיתוף פעולה מצד המעסיקים והתעשיינים, ולכן אולי נדון בזה בהמשך", הוא טען.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משותפת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויושב ראש ההסתדרות ארנון בר דוד
מסיבת עיתונאים משותפת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויושב ראש ההסתדרות ארנון בר דוד
ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: יריב כץ)
עוד לדברי לזימי, "אנחנו תמיד ביחסים טובים עם ההסתדרות, כי היא השותף שלנו להרבה מהלכים. כל אחד נמצא בשני צידי המתרס, אבל אגף השכר בפרט ומשרד העבודה בכלל בסוף יודעים להגיע להסכמות עם כל ארגוני העובדים. בסוף תמיד הסכמים נחתמים. דווקא פה שני הצדדים מצאו מכנה משותף שכל צד קיבל מענה לדברים החשובים לו, ולכן ההסכם התקדם מהר יחסית מרגע שהוחלט להיכנס אליו, כי שני הצדדים אמרו: 'יש לנו מכנה משותף ויש מספיק בסיס להסכמו, מבלי להיכנס לסכסוכים ארוכים ומיותרים'".
באשר לחשיבות ההסכם, טען כי "הסכם מסגרת זה אירוע שקורה אחת לכמה שנים ובעצם נועד לתת מענה להרבה מאוד אתגרים שיש למגזר הציבורי. למעשה, לא היה הסכם כזה מאז 2016 והוא נותן אפשרות לעדכון שכר בהרבה סקטורים ומייצר ודאות במשק עד לסוף שנת 2027 מבחינת תוספות השכר שאנחנו צופים שיהיו במגזר הציבורי. זה אחד היתרונות הגדולים שלו. מה שלא פחות חשוב הוא שהמדינה וההסתדרות הסיכמו לייצר עוד מעין קופסא של כסף שיושקע מראש ושנועד לפתור בעיות שיצוצו במורד תקופת ההסכם.
"הוודאות הזו חשובה לשני השחקנים כי אתה יודע שעכשיו אתה יכול להתמודד עם הבעיות האמיתיות ולא להיכנס לריבים מיותרים על דברים שמבחינתנו עם איזוטריים. יש בעיה אמיתית? אפשר לטפל בה מבלי להכריז סכסוך עבודה, שזה לא מובן מאליו", אמר לזימי. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה, או חפשו אותנו בכל אפליקציות הפודקאסטים.

המחאה ממשיכה

עוד בפודקאסט: ברקע "יום השיבוש" שחל היום ברחבי הארץ, עסקנו עוד בהשלכות הכלכליות של המחאה החברתית הנרחבת נגד המהפכה המשפטית.
בריאיון עם עו"ד שירה להט, שותפה בתחום דיני עבודה במשרד ארנון תדמור לוי, ניסינו להבין האם אנשים שמתששים במחאה עלולים להיות מושפעים לרעה אם וכאשר ינסו לזכות במכרז על תפקיד במגזר הציבורי. "חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה קובע שלמעסיק אסור להפלות בין עובדים או דורשי בעודה גם מחמת השקפתם שזה השפה פוליטית גם מחמת השתייכותם המפלגתית וגם מחמת שירות מילואים. עצם זה שמישהו הביע את דעתו הפוליטית בפומבי לא יכול לשמש נגדו בקבלה לעבודה", אמרה להט.
יחד עם זאת, היא טענה כי "אני לא יכולה להגיד שכולם מוחקים את מה שקראו בגוגל מהראש, זה עדיין קיימ ויש קושי גדול למועמדים להצליח כשזה הסיבה שבגללה לא קיבלו אותם לעבודה. זה לא חדש, זה תופעה שקיימת כשנשים מופלות, כשמפלים אוכלוסיות אחרות ועכשיו גם מי שמופלה בגלל זה (ההשתתפות במחאה - ר"כ). הנטל הוא על העובד להראות שמשהו בהחלטה של המעסיק לא היה תקין. שהיה לו את כל הכישורים ומתאים ואז משהו לא מסתדר. אלו אכן תביעות מאוד קשות ויהיה מאוד קשה להוכיח את זה".
2 צפייה בגלריה
הקיוסקו בפלורנטין שובת בצל "יום השיבוש" כנגד המהפכה המשפטית
הקיוסקו בפלורנטין שובת בצל "יום השיבוש" כנגד המהפכה המשפטית
הקיוסקו בפלורנטין שובת בצל "יום השיבוש" כנגד המהפכה המשפטית
בתוך כך, שוחחנו גם עם יותם כהן, בעלים של בית מרקחת, בית קפה ובר בתל אביב, שהחליט להשבית במהלך היום את שני בתי הקפה שלו (קיוסקו וידידיה בשכונת פלורנטין בתל אביב) כאות הזדהות עם המחאה. "אנחנו משביתים את בתי הקפה ומקווים שגם העובדים ואולי גם הלקוחות שלנו יצטרפו. שמעתי על עוד כמה גלריות שסוגרת היום את השערים שלהן ואנחנו מקווים שהדבר הזה יתפשט", אמר כהן.
כהן עוד אמר כי "אני לא אשקר, זה מפחיד אותי. זה לא שהעסקים בישראל, בטח לא העסקים מהסוג שלנו, הם עסקים קלים - זו לא תקופה קלה. אבל יחד עם זאת, אני חושב שהעתיד שלנו מונח על הפרק ואני מעדיף לספוג את הפגיעה הזאת היום מאשר לחיות בפחד מחר". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיונות המלאים בסימנייה השנייה והשלישית בנגן שבראש הכתבה.
אם פספסתם: אתמול דיברנו עם כתבתנו נווית זומר על על הפגישה של בכירי המשק בתחילת השבוע, שדנו לכאורה באפשרות להצטרף למחאה או להביע איזושהי עמדה בנוגע אליה, אך הסתפקו בסוף בהודעה לקונית במיוחד, לפני שהוציאו אתמול הודעה מעט יותר תוקפנית, ועל הסיבה המסתמנת לנוכחות של יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, באותה פגישה. וגם: האם מתחם הייטק במזרח ירושלים יצליח לקדם תעסוקה איכותית לבני המקום וכמה ישראלים חושבים על רילוקיישן בגלל המצב הפוליטי? רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא שעלה אתמול >>