"זו הפעם הראשונה שדבר כזה קורה בארץ"

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית יקדיש את כל שטחו לפרויקט "ספרו לי עוד: מהלכים באיור עכשווי", שבמסגרתו יוצגו שמונה תערוכות של מאיירים • "זה מדיום אמנותי לכל דבר, יש לו הרבה פנים", אומר האוצר יובל סער

עבודתו של ניב תשבי, מתוך התערוכה "קרנבל". צילום: דניאל חנוך

עולם האיור הישראלי תופס תאוצה בשנים האחרונות, ולראשונה מוזיאון שלם יקדיש לו את שטחו. זה יקרה במהלך ייחודי של מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, שבו יוצגו שמונה תערוכות ופרויקטים חדשים שהוכנו בידי יותר מ־30 יוצרות ויוצרים בני דורות שונים. את הפרויקט, שנקרא "ספרו לי עוד: מהלכים באיור עכשווי", אצר יובל סער, ולדבריו, "זו הפעם הראשונה שדבר כזה קורה בארץ".

בראיון ל"ישראל היום" אומר סער: "גם בעולם אנחנו לא רואים כמעט תערוכות איור, ובטח לא שמוזיאון מקדיש לזה את כל שטחו. ייחוד נוסף הוא שהפעם ביקשנו ממאיירים להכין עבודות בנושא מסוים, ולא כאלו בעניין היסטורי או ברטרוספקטיבה".

מתוך עבודתה של עפרה עמית, במסגרת התערוכה "ספרו לי עוד - בעקבות הרומן הגרפי",

באחת מהתערוכות, "ספרו לי עוד: בעקבות הרומן הגרפי", התבקשו אמנים שכתבו רומן גרפי מאויר בעשור האחרון לחזור לספר שהוציאו. "ביקשתי מהם לספר עוד - מה קרה לפני ואחרי, מה קרה לאחת הדמויות, מה קרה להם מאז שהוציאו אותו. הגבול היחיד היה שאסור היה להם לעשות ספר, כי את זה הם כבר עשו. כל אחד בחר אסטרטגיה אחרת. העבודות הוגשו בפורמטים כמו איורי קרמיקה, ציורי קיר, אנימציה ועוד".

האיור עדיין נתפס כז'אנר לילדים.
"זו צורת האמנות הראשונה שילדים נחשפים אליה, וזה בסדר שהיא תהיה מזוהה איתם. אנחנו מתייחסים לאיור כאל מדיום אמנותי לכל דבר. בעבר גם צילום, למשל, לא נתפס כאמנות. גם לתחום האיור זה יקרה, והאמת היא שזה כבר קורה. נכון שיש איורים שנוצרו לטובת הוראות הפעלה, אנימציה לילדים וכו', אך האיור קיים גם כמדיום אמנותי שבו המאייר יוצר את האמנות שלו. יש לתחום הזה עוד פנים, ואנחנו מזמינים ילדים ומבוגרים ליהנות בתערוכות".

"ספרו לי עוד: מהלכים באיור עכשווי" יוצג החל מ־22 ביולי במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר