שר התקשורת שלמה קרעי. צילום: יונתן זינדל/פלאש90

אגרוף לספורט הישראלי: כך הרפורמה של שר התקשורת תדרוס את הענפים הקטנים

שר התקשורת שלמה קרעי הכריז מחדש על רפורמה, שעוסקת בחוק השידורים ושתשפיע רבות על צריכת הספורט בישראל • בשורה התחתונה: חובבי כדורגל וכדורסל ייהנו מירידת מחירים ומשלל אפשרויות צפייה, אבל הענפים הקטנים יותר - כמו הכדוריד והכדורעף - יספגו מכת קשה שספק אם יוכלו לקום ממנה

כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום" כבר במאי האחרון, שידורי הספורט בישראל בדרכם למהפכה רבתי - הגדולה ביותר מאז כניסתה של הטלוויזיה בכבלים בתחילת שנות ה־90. המשמעות הבולטת עבור צרכן הספורט הישראלי: משחקי הכדורגל ישודרו בכל הפלטפורמות, כולל בניידים ובמחשבים, והתשלום עליהם ייקבע על ידי הספק. השידורים יהיו פתוחים לכל הספקים (ולא רק לערוץ הספורט או לצ׳רלטון), ולמעשה התחרות בין הערוצים תגדל.

מהו הצד השלילי בעניין? מותם המסתמן של הענפים האולימפיים, הגוססים גם כך. ליגות הכדורעף והכדוריד החצי־מקצועיות יהפכו חובבניות לגמרי, כי החוק לא יחייב לשדר אותן וההכנסות המעטות שלהן יירדו. ענפים יחידניים, כמו שחייה או התעמלות, לא ישודרו בכלל בערוצים הפתוחים, נוכח העלויות הגבוהות והעניין המועט. ספורט הנשים, נכון לעכשיו, מוגן בחוק, אבל אף אחד לא יכול להתחייב שליגת הכדורסל לנשים או אליפות ישראל בג׳ודו לנשים ישודרו כמו בעבר. האם יהיה ערוץ שיסכים לשלם מכספו כדי להפיק שידור שמעניין את משפחות הג'ודאיות שיתחרו ואנשי ברנז'ת החלוקים? ספק גדול, והדבר יפגע ישירות בספורטאים ובספורטאיות.

שרי מול זהבי. שידורי הכדורגל יקבלו שינוי מהותי, צילום: אלן שיבר

שוקת שבורה

כבר לפני כשנה, חברי ועדת פולקמן המליצו להותיר על כנה את ההחלטה לאסור בלעדיות בשידורים, כך שהתנאי לקבלת היתר לשידור ערוץ ארצי תהיה בהצעה שלו לרכישה לכלל הפלטפורמות הרב־ערוציות בתנאים הוגנים ולא מפלים. עוד קבעה הוועדה כי הפלטפורמות הרב־ערוציות לא יוכלו להשתתף בתהליכים תחרותיים לרכישת זכויות שידורי ספורט בבלעדיות. כמו כן, כפי שפרסמנו, בוועדה טענו שליגת העל בכדורגל מתנהגת כמונופול בכל הקשור לזכויות השידור שלה.

המטרה לאורך כל הדרך היתה ברורה: הוזלה של זכויות השידור הן עבור הזכיינים והן עבור הצופים בבית, שכיום משלמים מחירים גבוהים עבור שידורי ליגת העל בכדורגל בשל המדיניות של מינהלת הליגה. פתיחת הזכויות לכל מי שמעוניין להפיק ולשדר את המשחקים תוריד משמעותית את המחירים. העניין הוא ששר הספורט לקח את הדברים של הוועדה הזו צעד אחד קדימה, אולי אפילו יותר.

רז הרשקו. גם הג'ודו נמצא בסכנה גדולה, צילום: אורן אהרוני

הוועד האולימפי הישראלי הגיש כבר ביוני את עמדתו למועצת הכבלים והלוויין, וקיווה שמשרד הספורט ייכנס מתחת לאלונקה כדי לעזור לו. אך כאן, כמובן, נכנס מאבק בתוך הליכוד בין שר הספורט מיקי זוהר, שלא רצה לראות את הספורט נפגע; לשלמה קרעי, שכעת שמח להראות שחוץ מלצעוק, בקדנציה שלו מתרחשים דברים לטובת הצרכנים; או לניר ברקת, שמצד אחד כבר מזדנב אחר רוה"מ בנימין נתניהו ורוצה להראות מנהיגות כשר הכלכלה, אך מאידך פחד מהחלטות מרחיקות לכת שיכולות לפגוע בגופי הטלוויזיה החזקים במדינה.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"אם ההמלצות יתקבלו, זה יהיה גזר דין מוות לשידורי הספורט האולימפיים בישראל", הסבירה יו"ר הוועד האולימפי יעל ארד. "בסוף, אם הדבר היחיד שהערוצים יהיו מחויבים לשדר יהיה המשחקים האולימפיים - אנחנו נעמוד מול שוקת שבורה. ברגע שהשידורים המקומיים ייפסקו ויהיו יותר שידורים קנויים מחו"ל - נראה את הירידה במערכת שתומכת, מספונסרים אישיים ועד לתקציביים שמגיעים מהוועד האולימפי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו