"שמחים שהמצב נפתר": משרד התרבות חתם על הסכם להצלת הספריות הציבוריות

לאחר שלושה שבועות שבהם איום סגירה ריחף מעל הספריות הציבוריות ברחבי הארץ, משרד התרבות חתם על הסכם שמבטיח את תקציב 2023 • סופרים ומנהלי ספריות: "עדיין מודאגים מההמשך"

הספרייה בכפר יונה. צילום: ללא קרדיט

משרד התרבות והספורט הודיע כי חתם על הסכם עם זכיינית הרכש של הספריות הציבוריות, שבמסגרתו תקציב 2023 יועבר במלואו לכ-250 הספריות הציבוריות שפועלות ברחבי הארץ. במקביל, המשרד עמל על מציאת פתרון ארוך טווח להסדרת הפעילות הרציפה של הספריות.

המשבר, שהחל סביב אירועי שבוע הספר ובעקבות איומה של חברת "ניטו טק" - מי שאחראית להעביר את כספי המדינה אל הספריות - להפסיק את ההתקשרות עם המשרד, איים להביא לשיתוק מיידי של הספריות הציבוריות.

האירועים הללו חשפו את מצבן הקשה של הספריות שנאבקות מדי שנה באי ודאות תקציבית - כאשר תקציבים שאמורים להגיע אליהן מעוכבים, במקרים רבים, במשך חודשים. זאת למרות חוק הספריות שמגדיר תקציב קבוע של 85 מיליון שקלים שאמור לעבור אליהן מדי שנה. המשמעות של המצב היא שהספריות שותקו, הלכה למעשה, במשך חודשים. בחודשים הללו הן לא יכולות היו, למשל, לרכוש ספרים חדשים או להזמין אירועי תרבות. ההסכם שנחתם בין המשרד לזכיינית צפוי להזרים כספים למערכת, ולהבטיח את הפעלתן עד לסוף 2023 לפחות.

השר זוהר. "בשעה טובה ומוצלחת מצאנו פתרון",

"זה תם ולא נשלם", אומרת הסופרת מאירה ברנע-גולדברג. "הבעיה נפתרה נכון לשנה זו, אבל אנחנו מאוד מודאגים ממה שיקרה בשנה הבאה, וצריכים לראות שהדברים לא יחזרו על עצמם. חייבים לוודא שלספריות יהיה תקציב שנתי מסודר וידוע, ושלא נחזור למצב שבו בשבוע הספר ישנן ספריות שלא מתקיימים בהן אירועים – כי הן לא קיבלו תקציב עד הרגע האחרון, אם בכלל. בשנים האחרונות קרו מקרים אבסורדיים שבהם הוזרם תקציב אבל היו לספריות שבועיים בלבד לנצל אותו, למשל. ישנן ספריות שבמשך חודשים לא יכלו לקנות ספרים חדשים.

"צריך להבין שיש מערכת יחסים מאוד מיוחדת שנרקמת בין הספרייה ובין הקהילה שהיא חיה בתוכה, והמקרים הללו פגעו באמון בין הקהילה לספריות. לכן אני מקווה שנגיע לפתרון ארוך טווח שיבטיח את הפעילות גם בשנה הבאה והלאה משם. הפתרון הזה יכול לקרות רק תוך התייעצות של משרד התרבות עם מנהלי ומנהלות הספריות – כך שאלה יוכלו להיערך מראש ולדעת מה התקציב השנתי שלהן. אני בהחלט מודה למשרד התרבות ואופטימית מאוד כי הוכח שיש רצון ויש עם מי לדבר, אבל אנחנו עדיין מודאגים מההמשך".

ברנע-גולדברג. "שהדברים לא יחזרו על עצמם", צילום: אפרת אשל

גם מיכל גאולה, יו"ר איגוד מנהלי הספריות הציבוריות ומנהלת הספריות בכפר סבא, שמחה על הפתרון הזמני שהושג, אך מודאגת מההמשך. "לקח זמן לפתור את המצב שנוצר ונכנסנו לכמה שבועות של לחץ ואי ודאות, אבל אנחנו שמחים שהמצב נפתר ויותר מזה – שסוף סוף מתייחסים ברצינות למצוקה שלנו, שהיא ארוכת שנים. צריך לומר שמאז חודש הקריאה משרד התרבות נרתם עבורנו ומצא פתרון לשנה הזו, אבל יש לפנינו עוד הרבה עבודה לקראת השנה הבאה. חשוב שנדע כבר בתחילת השנה הבאה מה התקציב השנתי שהולך לכל ספרייה ומתי הוא ייכנס. יש תחושה שנכנסה רוח חדשה בצוות המוביל במשרד התרבות. כבר לא ידענו לאן המצב עוד יכול להידרדר, ופתאום אנחנו זוכים להקשבה ובאמת מנסים לעזור לנו. אז אני רק מקווה שהרוח הזו לא תשקוט עד שבאמת ימצא פתרון קבע".

במשרד התרבות מחפשים בימים אלו פתרון ארוך טווח ומנהלים שיח עם השטח. "מהרגע שהמשבר החל לא עצמתי עין", אומרת גלית והבה שאשו, ראשת מנהל תרבות במשרד התרבות והספורט. "הספריות הציבוריות הן מרכזי תרבות, ויש ערים בישראל שבהן הספרייה היא המקום היחיד שבכלל ניתן לחוות בו תרבות. לכן הנושא הזה מאוד משמעותי לנו ואנחנו פועלים בכל הכוח לחזק את הספריות – כדי לתת לאזרחי ואזרחיות ישראל חמצן רוחני, ממש ככה. כל זה כי אנחנו מבינים שאם נשתק את הספריות הציבוריות אנחנו בעצם נשתק את התרבות.

החלפת שרים במשרד התרבות והספורט // צילום ארכיון: יוני ריקנר

"בשלושת השבועות האחרונים, מהרגע ש'ניטו טק' איימו לסיים את ההתקשרות עם המשרד, נכנסנו לסיטואציה משברית ומאוד מאתגרת. מהרגע שהם הודיעו לנו על ההחלטה הבנו שאנחנו מול שעון חול וההתגייסות במשרד הייתה מטורפת - החל מהנחיה של השר, שנתן על זה את כל כובד משקלו, ועד אחרון העובדים. כרגע אנחנו בוחנים שלוש חלופות כפתרון קבע ומתייעצים עם השטח.

"המטרה היא להביא ודאות תקציבית למנהלי ומנהלות הספריות הציבוריות, כך שכל מנהלי הספריות ידעו כבר בתחילת השנה מה התקציב שהם עומדים לקבל. כדי להגיע למצב הזה אנחנו הולכים לייצר סדרה של מפגשים בין אנשי המשרד, איגוד מנהלי הספריות הציבוריות, המועצה לספריות ציבוריות, עמותת מרכז הספר והספריות ועוד, לדבר עם השטח וליצור פתרון. מכיוון שמדובר בנושא מורכב שאנחנו ערים לו – אנחנו לא רוצים לצאת בהצהרות מיידיות שאין להן כיסוי". 

תגובת שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "אחרי שנים של קשיים, בשעה טובה ומוצלחת מצאנו פתרון לפעילות הספריות הציבוריות לשנת 2023, המשרד בראשותי חרט על דגלו לעשות מאמצים כבירים כדי לדאוג לפעילותן הרציפה של הספריות גם לטווח הארוך ולתת מענה לציבור הקוראים, הסופרים ומשתתפי הפעילויות מתוך הכרה אמיתית בחשיבותן הגדולה של הספריות״.

תגובת מנכ״ל משרד התרבות והספורט כפיר כהן: "הספריות משמשות כמרכז תרבות עירוני חשוב ומשמעותי לכל הגילאים ולתרבות בישראל. אני מודה להנהלת המשרד, לאנשי המטה ולראשת מינהל התרבות על ההסכם, שמאפשר המשך פעילות תקינה לספריות הציבוריות. בנוסף, מתקיימת עבודת מטה אינטנסיבית על מנת שהספריות הציבוריות יקבלו את השירותים הנדרשים להן לתפקוד רציף ויציב לאורך שנים״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר