רק כ־2,000 מתוך 36 אלף עובדי מדינה השתתפו בשביתה הכללית נגד הרפורמה

משרד האוצר לא שילם שכר לעובדי המדינה ששבתו בסוף מארס • נכון לעכשיו יו"ר ההסתדרות נמנע מלהכריז על יום שביתה נוסף במשק במסגרת התגברות המחאה • סמוטריץ': "אני מניח שארגון העובדים לא יחזור על הטעות שעשה"

הפגנת המחאה. עליית מדרגה ושביתה . צילום: רויטרס

נתונים חדשים מהשביתה הגדולה במשק נגד הרפורמה המשפטית שהתקיימה בסוף חודש מארס מראים כי חרף הודעת יו"ר ההסתדרות על השבתה כוללת, רק 2,050 עובדים מתוך 36 אלף עובדי מדינה לקחו בה חלק.

משה בן שמחון

נכון להיום, מסרב יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, לדרישת מובילי המחאה להכריז על יום שביתה נוסף, אולם מבדיקת "ישראל היום" עולה כי הוראת הממונה על השכר במשרד האוצר בעינה עומדת, ומי שישבות גם הפעם מקרב עובדי המדינה - יום עבודה ינוכה משכרו.

ארנון בר דוד. יו"ר ההסתדרות בהכרזה על השביתה הכללית, צילום: יוסי זליגר

לשאלת "ישראל היום", נמסר ממשרד האוצר כי "כ־2,050 עובדים, מתוך כ־36,000 עובדי המדינה במשרדי הממשלה, לקחו חלק בשביתה בסוף מארס ודיווחו במערכת הנוכחות בהתאם". בתשובה לשאלה על ניכוי שכר המוחים בהתאם להוראת הממונה על השכר, נמסר כי "לעובדים שדיווחו על שביתה לא שולם שכר בגין שעות השביתה, לפי הנחייתו של הממונה על השכר בעניין".

השביתה תפגע בעובדים

לעומת זאת, ניסיון לחשוף כמה שובתים באופן כללי היו במשק באותה שביתה עלו בתוהו. גם בנציבות שירות המדינה וגם במשרד האוצר, אגף הממונה על השכר, לא סיפקו נתונים כלליים באשר לכלל העובדים במגזר הציבורי.

אין נתונים. משרד האוצר, צילום: אורן נחשון

 מי שעוד ביקשו את הנתונים ממשרד האוצר היו אנשי פורום קהלת, ששלחו מכתב בנושא אל אגף הממונה על השכר מוקדם יותר החודש. עו"ד אריאל ארליך מהפורום אמר ל"ישראל היום: "אין ולא יכול להיות ספק ששביתה נגד הרפורמה המשפטית היא שביתה פוליטית בלתי חוקית ואסורה. השימוש של ארגוני עובדים בכוח שיש להם על כלל העובדים, בתוכם בעלי דעות שונות, הוא חמור, ויפגע בעתיד בזכויות עובדים".

"אין לשובתים הגנה"

"עובדים ששובתים לא זוכים לאף הגנה מצד החוק - לא רק ששכרם ינוכה, הם חשופים גם לסכנות אחרות, עד כדי פיטורין במקרים מסוימים. עובדים צריכים לדעת שהם לא חייבים לשבות אפילו אם הארגון מכריז על שביתה באופן חוקי, קל וחומר כשמדובר בשביתה בלתי חוקית. שביתה שהדין מאפשר היא שביתה כלכלית, להגנה על זכויות העובדים. שביתה נגד חקיקה או תוכנית ממשלתית ללא השלכות כלכליות על העובדים היא באופן מובהק שביתה פוליטית".

בצלאל סמוטריץ', צילום: אלכס קולומויסקי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התבטא בנושא השבוע, ואמר כי "יום השיבוש הגדול" של מתנגדי הרפורמה שיתקיים היום יכלול שוב שביתה כללית במשק. "השביתה הקודמת היתה פראית ולא חוקית, אני מניח שהיא לא תחזור על הטעות הזו פעם נוספת. אם היא תעשה זאת, יש לנו מגוון כלים לטפל בזה", אמר סמוטריץ'.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר