ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
חתך באמצעות אקדח סיכות

שיבא: בגלל עייפות המנתח טעות חריגה גרמה למוות

עומס עבודה קיצוני ועייפות קשה של מנתח בכיר הביאה לטעות קטלנית בניתוח. זו פעם ראשונה שהוכח הקשר הישיר בין עייפות של כירורג בכיר למות המנותח. משפחתו של המטופל מתריעה עכשיו: "אסור למנתחים לעשות ניתוחים כשהם מותשים"

שיבא: בגלל עייפות המנתח טעות חריגה גרמה למוות
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

עייפות חריגה של מנתח חזה בכיר בבי"ח שיבא הובילה למותו של שמואל זקס בן ה-68, כך עולה מדו"ח חקירה של ועדה הבדיקה במשרד הבריאות שפורסם ב'ישראל היום'.

על פי הדו"ח המנתח הבכיר היה מותש מעומס ניתוחים ובמצב של עייפות מנטלית ופיזית קיצונית. בניתוח, שנועד להסרת אונת ריאה, אירעה תקלה חריגה, קשה ונדירה ביותר שלא תועדה עד עתה בארץ ובעולם וגרמה למותו של זקס - חתך באמצעות אקדח סיכות בעורק הראשי בגוף האדם, ממנו מסתעפים העורקים במחזור הדם.

וועדת הבדיקה של משרד הבריאות קבעה בחקירתה כי היא קוראת למשרד הבריאות, להחיל על הרופאים המנתחים בישראל נורמות עבודה דומות לאלו של טייסים בכל הנוגע לעומס עבודה ושעות שינה.

משפחתו של שמוליק זקס ז"ל, רעייתו יעל וילדיו שרון וגיא, מסרו תגובה משותפת בשם המשפחה לפיה "אבא שלנו שמוליק היה הגיבור שלנו. אנחנו המומים וכואבים ממותו הפתאומי לאחר ניתוח שאמור היה להיות פשוט יחסית כיוון שבוצע בטכנולוגיה מתקדמת וזעיר פולשנית".

עוד מסרו: "חשוב לנו לפרסם את הסיפור הכל-כך אישי וכואב שלנו, כדי שהצוותים הרפואיים שעובדים מסביב לשעון לא יקחו סיכונים ולא יכנסו לניתוחים כשהם מותשים, בדיוק כפי שטייסים לא טסים כשהם עייפים".

מבית החולים שיבא נמסר ל'ישראל היום' בתגובה לממצאי החקירה של משרד הבריאות כי "ועדת הבדיקה של משרד הבריאות ציינה לאורך כל הדרך את מצוינות מחלקת כירורגיית חזה בשיבא ואת הסטנדרטים הגבוהים שהיא עומדת בהם. המקרה, שאירע לפני כשלוש שנים, הוא חריג ביותר".

"מאז נקט המרכז הרפואי שיבא שורת צעדים על מנת להבטיח כי מקרים מסוג זה לא יישנו. זאת ועוד, המלצות הוועדה אומצו. המרכז הרפואי שיבא פועל כל העת מול כלל הגורמים הרלוונטיים בשקיפות מלאה – כפי שהוא נוהג תמיד. אנו משתתפים בצערה של המשפחה".

ממשרד הבריאות נמסר: "אנו משתתפים בצער המשפחה. דו"ח הוועדה הועבר למשפחה לפני כשמונה חודשים, כאשר גורמים במשרד הבריאות היו בקשר אישי וישיר מולם תוך הסבר על הדוח והמשמעויות. מדובר במקרה טראגי, חריג ביותר, שנבדק באופן יסודי על ידי ועדה שמונתה על ידי נציב הקבילות, משרד הבריאות ממשיך בבירור האירוע ותהליך הסקת המסקנות המתבקשות בעקבות ממצאי הוועדה," הוסיפו וציינו כי "הנציבות מקיימת שיחות והתייעצויות עם גורמי המקצוע והגורמים המעורבים באירוע ותגבש את המלצותיה בהתאם".

"מאז נקט המרכז הרפואי שיבא שורת צעדים על מנת להבטיח כי מקרים מסוג זה לא יישנו. זאת ועוד, המלצות הוועדה אומצו. המרכז הרפואי שיבא פועל כל העת מול כלל הגורמים הרלוונטיים בשקיפות מלאה – כפי שהוא נוהג תמיד. אנו משתתפים בצערה של המשפחה".

ניתוח חזה בית חולים שיבא משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד