פרסום ראשון: הממשל האמריקני יממן מחקר ישראלי לריפוי נזקי קרינה רדיואקטיבית

ההסכם, בסך 4.2 מיליון דולר, נחתם עם המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות של ארצות הברית • כך נמסר מחברת הביוטכנולוגיה הישראלית "פלורי", בהודעה לבורסה בת"א • מנכ"ל החברה, יקי ינאי, מסר: "זהו זמן קריטי להאצת הפיתוח והזמינות של טיפולי קרינה"

הממשל האמריקני יממן מחקר ישראלי לריפוי נזקי קרינה רדיואקטיבית \ צילום אלוסטרציה. צילום: Getty Images

חברת הביוטכנולוגיה הישראלית "פלורי", הודיעה היום (שלישי) לפני זמן קצר לבורסה בתל אביב, כי הממשל האמריקני החליט לקדם בשלב נוסף את הניסויים שהיא עורכת בתרופה לריפוי ומניעה של נזקים רדיו אקטיביים.

על פי ההודעה שנמסרה לבורסה, "ההסכם, בסך 4.2 מיליון דולר, נחתם עם המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות של ארצות הברית (NIAID) שהוא זרוע של המכון הלאומי לבריאות (NIH). הניסוי ייערך בשיתוף פעולה עם פרופ' ויג'יי ק. סינג ממכון המחקר לרדיוביולוגיה של הכוחות המזוינים (AFRRI) ב-Uniformed Services University (USUHS), בת'סדה, מרילנד".

יממן את הניסוי, המכון הלאומי לבריאות (NIH), צילום: אי.פי

חברת פלורי, הפועלת מפארק מת"ם בחיפה, עוסקת שנים רבות בפיתוח תרופות המופקות מתאים של שליה אנושית (לאחר הלידות). על פי מחקרים מוקדמים שכבר נערכו בשיתוף הפנטגון האמריקני, ישנה היתכנות גבוהה לכך שתאים מסוימים שמקורם בשליה אנושית, יכולים לרפא חלק ניכר מהנזקים שמחוללת לגוף האדם קרינה רדיואקטיבית.

עוד עלה בניסויים מוקדמים, כי שימוש בתאים הנקראים PLX-R18 באופן מניעתי כמו חיסון, מצמצם באופן משמעותי את נזקי הקרינה. אם כלל הניסויים יושלמו בהצלחה, אזי למי שירכשו את התרופה יהיה כלי רב עוצמה לתקן את ההרס העצום שמחוללת קרינה רדיואקטיבית לגוף האדם, בכלל זה מפצצות אטום ומתאונות גרעיניות. כמו כן, מדינות יוכלו להצטייד מראש בתרופה כחלק מהמאגר הלאומי , ולתת מענה מידי וגם מניעתי לאזרחים מפני קרינה וכך למזער מראש את נזקיה ולהקטין את המוטיבציה של גורמים עוינים לעשות שימוש בנשק גרעיני.

פלורי, שהוקמה במקור תחת השם "פלוריסטם", עברה עליות ומורדות לאורך השנים ומעסיקה 160 עובדים. היא נסחרת בבורסות של תל אביב ובנאסד"ק ועדיין אינה רווחית. בנוסף לניסויים בתחום הקרינה, החברה מפתחת מספר מוצרים תאיים במגוון תחומים, כמו למשל שיתוף הפעולה שלה עם חברת תנובה והקמת מיזם foods Ever After, לפיתוח בשר מתורבת.

תרחיש מסוכן

זהו המשך ישיר לשיתוף הפעולה בינה לבין הממשל האמריקני לקידום התרופה פורצת הדרך לנזקי הקרינה, לאחר שסבב הניסויים הראשון הסתיים כאמור בהצלחה גדולה. במסגרת הניסוי, שנערך תחת "חוק בעלי החיים" של ה-FDA נצפה כי תאי PLX-R18 הגדילו משמעותית את שיעורי ההישרדות בבעלי חיים שטופלו בהם לאחר חשיפה לקרינה. משיעור הישרדות של 29% בקבוצת הביקורת שלא קיבלה את התאים, ל-97% בקבוצה המטופלת. בנוסף, בבעלי חיים שטופלו ב-PLX-R18 כטיפול מניעתי (חיסון), עלו שיעורי ההישרדות מ-4% בקבוצת הביקורת ל-74% בקבוצה המטופלת.

בפלורי אומרים כי "קרינה רדיואקטיבית הינה מהתרחישים המסוכנים ביותר שיודעת האנושות, כאשר אזורים מוכי קרינה נשארים בלתי מיושבים לזמן ממושך, ובני אדם שנפגעו סובלים מכך שנים ארוכות. פגיעות קרינה עלולות להיגרם גם כתוצאה מפגיעה בכורים גרעיניים, ובמקרים קיצוניים אף מפגיעות ישירות של מדינות. ישנו חשש ממשי לאירוע שכזה על אדמת אוקראינה, שם מתרחשת המלחמה עם רוסיה כבר מעל לשנה בצמוד לכורים פעילים. אירוע כזה עלול לפגוע אנושות בחיים של מאות אלפי בני אדם. ההסכם החדש יאפשר לחברה להתקדם משמעותית במטרתה להשיג אישור שיווק עבור PLX-R18 לטיפול בנזקי קרינה, ויכול להפוך את המוצר למועמד לרכישה עבור המאגר הלאומי האסטרטגי של ארה"ב כטיפול רפואי לחשיפה לקרינה גרעינית".

"לאור המלחמה המתנהלת ליד תחנות כוח גרעיניות": מסוק קרב רוסי יורה סמוך לתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה (ארכיון)

לדברי, יקי ינאי, מנכ"ל ונשיא פלורי, "לאור האירועים הגיאו-פוליטיים הנוכחיים והמלחמה המתנהלת בסמוך לתחנות כוח גרעיניות באירופה, זהו זמן קריטי להאצת הפיתוח והזמינות של טיפולי קרינה. אנו גאים בצוות שלנו שעבד ללא לאות עם ה-NIAID, ומעבדת AFRRI של פרופ' סינג, על מנת לקדם את PLX-R18 למחקרים אלה. אנו מבינים את חשיבות האצת התוכנית למוצר זמין בשוק ומאמינים כי חוזה אסטרטגי זה יסייע לנו להשיג את מטרתנו להפוך את PLX-R18 לזמין למוכנות לשעת חירום".

יקי ינאי, נשיא ומנכ"ל פלורי, צילום: מיכאל בריקמן

יצוין כי ה-FDA אישר בעבר בקשה לתרופה ניסיונית חדשה (IND) עבור PLX-R18 לטיפול בקרינה במקרה של אירועים גרעיניים, ואף העניק לה מעמד של תרופת יתום (תרופה שמוערך כי מספר הנזקקים לה יהיה קטן ביחס לעלויות הפיתוח). על רקע המלחמה באוקראינה ומתיחויות גלובליות נוספות, בפלורי מאמינים שארה"ב ומדינות נוספות יהיו מעוניינות כעת להשלים את המחקר והפיתוח עד סופו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר