בשיתוף הל דור בע"מ
על רקע רעידת האדמה הקטלנית בטורקיה ורעידות אדמה נוספות שאירעו בסביבות השבר הסורי אפריקאי בשנים האחרונות, החשיבות של הגנה על מבנים מרעידות אדמה הפכה לקריטית יותר מאי פעם.
לצד הצורך בהגנה טובה יותר מרעידות אדמה, חברות בנייה מסביב לעולם מנסות כל העת למצוא שיטות בנייה וחומרי גלם שיעזרו להם ליישם פרויקטים יעילים, מהירות וירוקים יותר.
אחד הפתרונות הצומחים ביותר בענף הבנייה הגלובלי הוא שימוש בפלדה בתור חומר גלם. היתרונות הבולטים ביותר של בנייה בפלדה, אשר הוכחו במיליוני פרויקטים מסביב לעולם, הם שיפור הבטיחות, ייעול וקיצור משך תהליך הבניה, חסכון בעלויות, איכות הסביבה וקיימות.
3 צפייה בגלריה
בניין ג'ון הנקוק, שיקגו - כולו מפלדה
בניין ג'ון הנקוק, שיקגו - כולו מפלדה
בניין ג'ון הנקוק, שיקגו - כולו מפלדה
(צילום: shutterstock)
"שיטת הבנייה הנהוגה בישראל תקועה בעבר", אומר דורון הלפרן, הבעלים של חברת הל דור בע"מ, יבואנית ומשווקת הפלדה מהגדולות והוותיקות בישראל. "מי שבעיקר סובל מההיצמדות לבנייה המסורתית בבטון ובבלוקים, הם אזרחי ישראל שנאלצים לרכוש דירות שעלויות הבנייה שלהן יקרות יותר ופרק זמן הבנייה ארוך יותר, כמו גם לחיות בסביבת אתרי בנייה מזהמים במשך תקופה ארוכה - ומעל לכל, המבנים עצמם, בסופו של דבר, פחות בטיחותיים ממה שניתן היה לספק להם. 
"בכל העולם בונים בפלדה והגיעה העת שכך יהיה גם בישראל. מדובר במהלך שצריך להפוך למשימה לאומית של משרד השיכון והבינוי, המשרד לאיכות הסביבה וכל גוף שרוצה לשפר את איכות חייהם של אזרחי המדינה ולשמור על בטיחותם.
דורון הלפרן, בעלים של הלדורדורון הלפרן, בעלים הל דור בע"מצילום: רמי זרנגר
"אם צריך הוכחה טובה יותר לכך שהגיעה העת לעבור לבנייה בפלדה, אפשר להסתכל אל מעבר לים ולראות איך בכל מדינות המתקדמות והחדשניות בעולם, כמו ארה"ב, דובאי, סעודיה ויפן, עוברים לבנייה בפלדה".
לקראות הוועידה הלאומית לנדל"ן ובטיחות בבנייה של ynet וידיעות אחרונות, אספנו את ההיבטים החשובים ביותר בכל הנוגע לשימוש בפלדה בבנייה.

הגנה מפני רעידות אדמה

לפני השיפור ביעילות ובעלויות, המטרה החשובה ביותר בבנייה נכון להיום היא הגנה איכותית מפני רעידות אדמה. עם זאת, בישראל עדיין 'תקועים' בתפיסה של בניית בניינים חדשים וחיזוק מבנים קיימים בבטון. על מנת לשנות את התפיסה הזו, אומר הלפרן, השינוי צריך לבוא מהיזמים, הקבלנים וגם מציבור רוכשי הדירות.
בנייה בפלדה של פרויקטים חדשים למגורים וכן בנייני משרדים, צפויה לייצר מבנים בטוחים ועמידים בפני רעידות אדמה. מעבר לכך, בבניינים הוותיקים בישראל אין ליבת בטון, כך שנוצר מצב בו יש היום מאות אלפי מבנים אשר זקוקים לחיזוק מפני רעידת אדמה. על פי הערכות המומחים, ביום בו תתרחש בישראל רעידת אדמה משמעותית, חלק גדול מהמבנים הללו צפויים לקרוב. באמצעות שימוש בפלדה, ניתן לחזק מבנים קיימים בצורה פשוטה יחסית וכך לייצר הגנה אמיתית למאות אלפי מבנים בישראל מפני האסון המתרגש לבוא במקרה של רעידת אדמה.
3 צפייה בגלריה
הבניינים שנמחקו אחרי רעידת אדמה בעיר אנטקיה, טורקיה
הבניינים שנמחקו אחרי רעידת אדמה בעיר אנטקיה, טורקיה
הבניינים שנמחקו אחרי רעידת אדמה בעיר אנטקיה, טורקיה
(צילום: Janossy Gergely / Shutterstock.com)

קיצור משך זמן הבנייה

בשוק דיור בו הביקוש (והמחירים) לא מפסיקים לצמוח, ככל שפרויקט בנייה יכול להסתיים בזמן קצר יותר, כך החברות יכולות להגדיל את התפוקה ולעמוד בביקוש בצורה טובה יותר. לכן, אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של שימוש בפלדה הוא משך זמן הבנייה. בנייה בפלדה היא בנייה יעילה, פשוטה והרבה יותר מהירה. על פי מהנדסים ומומחים, בנייה של בניין זהה בפלדה קצרה בחצי מהזמן בו ייקח לבנות את אותו בניין מבטון. כלומר, אם בניית בניין בבטון אורכת שנתיים, בפלדה היא תיארך שנה. היום כבר קיימת האפשרות בישראל לייצר את חלקי הבניין בפלדה במפעל ולהעביר אותם ישירות אל אתר הבנייה. באופן שכזה, בונים את הבניין כולו במפעל ורק מרכיבים אותו באתר.

איכות הסביבה וקיימות

אחד המדדים החשובים ביותר עבור המדינה ועבור קהל הרוכשים, הוא פגיעה נמוכה ככל האפשר בסביבה. הבנייה בפלדה היא נקייה יותר מבנייה בבטון, ובעיקר שומרת על הבריאות. למרבה הצער, בנייה בבטון מייצרת כמויות גבוהות של אבק וזיהום סביבתי. כאשר מוסיפים לכך את משך הבנייה הארוך, היתרון של בנייה בפלדה רק מתחזק.

חיסכון בעלויות

בנייה בפלדה מצמצמת משמעותית את עלויות הבניה ויכולה להוזיל את מחירי הדיור. בשיטות הבנייה הנהוגות היום בישראל, 50% אחוז מעלות השלד היא בעבודת טפסנות ו-50% נוספים הם בעלות הברזל ובבטון. בבנייה בפלדה אין טפסנות ולכן הבנייה דורשת פחות עלויות חומר ופחות זמן עבודה. בנוסף, כל זמן העבודה מתקצר ובהתאם ישנן פחות עלויות של העסקת עובדים, אחזקת אתר הבנייה ועוד.

העולם כבר שם – תורה של ישראל להצטרף למהפכה

כאשר מביטים אל שווקי הבנייה במדינות העולם המתקדמות, ניתן לראות מעבר ברור לבנייה בפלדה. בארה"ב הנתון הגיע כבר לכ-50% מהמבנים אשר נבנים מפלדה. בשיקגו, אשר נחשבת כיום לבירת הבנייה המודרנית בעולם, בונים כיום גורדי שחקים מפלדה. באמירויות עברו לבנייה בפלדה - מוזיאון העתיד המפורסם בדובאי, למשל, נבנה מפלדה וחלק מהבורג' חליפה בנוי מפלדה. בסעודיה בונים כיום עיר שלמה בפלדה. גם מדינות אסיה המתקדמות, כמו יפן וסין, עברו לפלדה בשל היתרון המשמעותי שיש לה באזורים עם רעידות אדמה רבות.
3 צפייה בגלריה
בנייה שכולה פלדה
בנייה שכולה פלדה
בנייה שכולה פלדה
(צילום: shutterstock)
אם לא די בכך, מבנה החומר של הפלדה, בשונה מבטון, מייצר גמישות אדריכלית המאפשרת לאדריכלים לתכנן בניינים בצורה ייחודית מחוץ לקופסא, כך שכל הפרויקטים הבולטים ובטח שהמיוחדים בעולם, נבנים היום בפלדה.
לקראת הוועידה הלאומית לנדל"ן ובטיחות בבנייה, זה הזמן לקדם את השימוש בפלדה בענף הבנייה.
הוועידה הלאומית לנדל"ן ובטיחות בבנייה של ynet ו-'ידיעות אחרונות', אשר תתקיים ב-10.7.23, תעסוק בכל הנושאים הבוערים של ענף הנדל"ן, אשר עומד באחד מהצמתים המשמעותיים שלו מזה שנים רבות. בין היתר, הוועידה תעסוק בשאלות לגבי מצב הבטיחות בענף, הכשרת כוח אדם, מגמות המחירים והביקוש, האם ישראל מוכנה לרעידת אדמה וכיצד מקדמים התחדשות עירונית.
דורון הלפרן, הבעלים של חברת הל דור, החברה המובילה בישראל מזה 65 שנים בייבוא ושיווק ברזל לסוגיו השונים, ייקח חלק בוועידה בפאנל בנושא רעידות אדמה והתחדשות עירונית, תחת הכותרת 'איך פותרים את החסמים בהתחדשות ומה הדרך הנכונה לחיזוק מבנים במרכז ובפריפריה'. הפאנל ידון בכל השאלות החשובות וינסה לנסח פתרונות פרקטיים מול האתגרים המשמעותיים בדרך ליצירת ביטחון והגנה מיטבית עבור כלל אזרחי ישראל.
בשיתוף הל דור בע"מ