מפתח לדירה עם מענק ועודף מ־600 אלף ש'

דירוג אתר madlan לשכונות הזולות בישראל - שבו תופסות דימונה וירוחם את ששת המקומות הראשונים - מלמד עד כמה משוועות ערי הפריפריה בדרום להשקעה מצד היזמים • אולי החלטת קבינט הדיור להעניק 50 אלף שקל למי שיקנה דירות ברמות המחירים הללו, תשכנע קהילות נוספות לעבור לאותן שכונות

צילום: ויקיפדיה Dr. Avishai Teicher

קבינט הדיור החדש, בראשות שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, התכנס בשבוע שעבר לראשונה ואישר מענק של 50 אלף שקל לזכאים שיקנו דירה מיד שנייה במחיר של עד 600 אלף שקל. רבים הופתעו לשמוע שבכלל קיימות דירות כאלו בשוק המקומי, לאחר שמשבר הדיור והעלייה התלולה של מחירי הנדל"ן בישראל בעשור האחרון הפכו את עצם הרעיון שיש דירה שמחירה פחות ממיליון שקל לחלום רחוק.

בדיקה של אתר מדל"ן מראה כי מעבר לעובדה שדירות כאלו אכן קיימות, יש גם שכונות שלמות במדינה שבהן מחיר עסקה ממוצע לא עולה על 600 אלף שקל. את שלושת המקומות הראשונים בדירוג השכונות הכי זולות בישראל תופסות שכונות בדימונה, וכן גם את המקום השישי והשביעי. 

"העובדה שחמש מתוך עשר השכונות הכי זולות בישראל נמצאות בדימונה אינה מפתיעה", אומר טל קופל, מנכ"ל מדלן, "אם כי יש לציין שאלו חמש שכונות ותיקות, שנבנו בשנות ה־60' וה־70' של המאה הקודמת, ולא השכונות החדשות בעיר, שהמחירים בהן גבוהים יותר. למרבה הצער, בעוד שבערים אחרות בדרום יש תחושה של שינוי - בנתיבות למשל, שבה יש תנופת בנייה והתחדשות מרשימה - דימונה עדיין מדשדשת. רק לאחרונה נכשל בה עוד מכרז של המדינה שניסתה לשווק ליזמים חמישה מתחמים לבנייה של 1,122 דירות, אך לא מצאה להן קונים".

בראש הדירוג של השכונות הזולות בישראל ניצב שיכון "שלוש קומות" בדימונה, עם מחיר ממוצע של מעט פחות מ־411 אלף שקל לעסקה (בשנת 2022 נערכו 47 כאלו). מרבית הבניינים בשכונה הם בני שלוש קומות, ובאפריל האחרון נמכרה דירת שלושה חדרים בקומה השלישית ברחוב השיטה בשכונה, בסכום של 385 אלף שקל - מחיר נמוך לכל הדעות, אבל לא חריג במיוחד במונחים מקומיים.

במקום השני נמצאת שכונת הניצחון בדימונה (שהוקמה לאחר הניצחון במלחמת ששת הימים), שבה נערכו ב-2022 77 עסקאות במחיר ממוצע של 447 אלף שקל לנכס, ומיד אחריה שכונת יוספטל בעיר, שבה נערכו באותה שנה 88 עסקאות במחיר ממוצע של 449 אלף שקל לנכס.

במקום הרביעי נמצאת השכונה הראשונה מחוץ לדימונה - שכונת אלי כהן בירוחם, שבה נערכו ב-2022 33 עסקאות במחיר ממוצע של 455 אלף שקל לנכס. רוב הבניינים בשכונת אלי כהן הם בני שלוש וארבע קומות והיא נמצאת במזרח העיר, קרוב לאיזור התעשייה. במאי האחרון נמכרה דירת שלושה חדרים ברחוב הפלמ"ח שבשכונה, בשטח של 64 מ"ר ובקומה השנייה ב־335 אלף שקל בלבד.

הזנחה לצד יצירתיות

עוד נמצאות ברשימת השכונות הזולות שכונת נוף הירדן בבית שאן, שנכנסה למקום השביעי עם 31 עסקאות במחיר ממוצע של 518 אלף שקל ב־2022. שכונת יעלים בערד, שנמצאת במקום השמיני עם 53 עסקאות במחיר ממוצע של 521 אלף שקל, היא שכונה שלמרות הזנחה ארוכת שנים עדיין ניתן לראות את הקפדנות והיצירתיות שבהן תוכננה: זוהי שכונה להולכי רגל בלבד, שהחניות נמצאות מחוצה לה, עם רצף מעברים מוצל בין הבתים.

בית שאן , צילום : גיל אליהו גיני,

במקום התשיעי נמצאת שכונת נוף גנים, גם היא בבית שאן, עם 53 עסקאות במחיר ממוצע של 539 אלף שקל, ואת הרשימה סוגרת שכונת פנחס ספיר במגדל העמק, עם 88 עסקאות במחיר ממוצע של 560 אלף שקל. 

מבדיקת מדל"ן עולה כי ב־2022 נערכו בישראל כ־7,400 עסקאות נדל"ן שנעשו במחיר נמוך מ־600 אלף שקל כל אחת. מרבית העסקאות האלו (780) נערכו בחיפה, ובעיקר בשכונת הדר הכרמל (175 עסקאות) - אחת השכונות הכי מעניינות כיום בארץ. הדר היא שכונה במורד הכרמל, בין מרכז העיר לבין התחתית.

בניגוד למרבית שכונות חיפה, השכונה ששימשה בעבר כמרכז העיר עדיין מאופיינת ברחובות מסחריים ראשיים, בשוק העירוני ובתחבורה ציבורית תדירה יחסית. עם זאת, הדר סובלת מהזנחה חמורה של המרחב הציבורי, ומרבית האוכלוסייה שבה הינה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. בשנים האחרונות ‎ניכרת כניסה של קהילות צעירים להדר, המקדמות פעילות חברתית ופועלות מול העירייה למען חיזוקה של השכונה. מוקד הבילויים של צעירי השכונה הוא רחוב מסדה, שלאורכו פזורים בתי קפה, פאבים ושאר בתי עסק המיועדים לאוכלוסייה היצירתית שבה.

דימונה: לקראת מתיחת פנים

"השכונות יותר מזמינות מבעבר"

באיזורים הישנים של דימונה, שם ניתן למצוא את הדירות הזולות ביותר אבל גם את חוסר ההשקעה במשך שנים מצד הרשויות, נעשים מאמצים לפנות לקהלים אחרים שיחזקו את הקהילה המקומית.

"האוכלוסיה בשכונות הישנות הייתה עד לאחרונה ממעמד סוציו אקונומי נמוך, וכעת אנו עובדים על שינוי", אומר זוהר טישלר, מתווך ממשרד קלר וויליאמס בדימונה, "המטרה היא להביא לכאן זוגות צעירים שמחפשים דירות קטנות בנות 2-3 חדרים, המוצעות להשכרה, משופצות קומפלט ומרוהטות. משפחות שמחפשות דירות 4 חדרים באזור זה מתעניינות משתי סיבות: יש כאן בית ספר טוב והמיקום מרכזי. בנוסף, יש תהליך של שיקום שכונות - שמו דשא סינתטי, שיפצו את הכניסות לבניינים, האיזור יותר מזמין מכפי שהיה בעבר. דימונה מתפתחת, יש שכונה חדשה בתהליך בנייה, יש רכבת, תעסוקה, פטור ממס והתשואה גבוהה כי על דירה שעולה 600,000 שקלם אפשר לקבל שכירות של 2,500 שקלים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר