הטעות של עמי אשד: צודק ככל שיהיה, קצין משטרה אינו יכול להצית מחאה

ההפגנות אתמול הן ההוכחה הטובה ביותר לכך שאסור היה למנות את מפקד מחוז תל אביב לתפקיד המפכ"ל • אשד הוא לא הקצין הראשון שחלום המפכ"לות מתפוצץ לו בפנים לאחר שחשף את חולשתו לממש אכיפה שוויונית ואת חוסר יכולתו - להיות חכם ולא צודק

עמי אשד, צילום: רויטרס

העובדה שמפגיני קפלן יצאו להפר את החוק כמפגן תמיכה בנאום הרהב שנשא אתמול (רביעי) עמי אשד היא ההוכחה הטובה ביותר לכך שאסור היה למנות את מפקד מחוז תל אביב לתפקיד מפכ"ל המשטרה ולכך שהכרחי היה לסיים את תפקידו. צודק ככל שיהיה, קצין משטרה אינו יכול להצית מחאה.

תתארו לכם אלוף בצה"ל, שהרמטכ״ל ושר הביטחון ביקשו להעבירו מתפקידו, היה מכנס לעצמו מסיבת עיתונאים בבסיס צבאי ותוקף את השניים.

ניצב עמי אשד פרש מהמשטרה: "הודחתי על רקע פוליטי" // צילום: משה בן שמחון

העובדה שזה יכול לקרות במשטרה מעידה כאלף מונים שבניגוד לטענותיו של אשד, המשטרה היא לא בכיס של פוליטיקאי כזה או אחר. עם כל הכבוד לאשד ולשירותו רב השנים, חברי סגל הפיקוד הבכיר אינם סרים למרותם של השרים.

אסור להתבלבל. ניסיון ההדחה הקודם של אשד לא הביא כבוד לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ובטח לא למפכ״ל המשטרה, קובי שבתאי, שהודה ובצדק שהמעשה גרם לו לחשוב להתפטר מתפקידו.

לא הצליח להיות חכם ולא צודק

נאומו של אשד אתמול הזכיר טענות דומות שהשמיע בשעתו ממלא מקום המפכ"ל דאז ניצב בדימוס מוטי כהן. "נאלצתי להתמודד עם ניסיונות התערבות בעבודת המשטרה", אמר לאחר שהשר הקודם לא בחר בו לתפקיד המפכ"ל.

הפגנות באיילון מיד לאחר ההצהרה, צילום: יהושע יוסף, רויטרס

ממי שאמונים על אכיפת החוק מצופה למעט לענווה. אכיפת אינה מתבצעת רק נגד מי שמפרים את החוק אלא גם ובעיקר כדי שאזרחים נורמטיביים יוכלו לחיות את חייהם ללא הפרעה.

תפיסתו של אשד מסתבר היתה כזו שהתחשבה רק במתנגדי הרפורמה שעם כל ההזדהות במאבקם העקרוני והבלתי מתפשר פוגעים כבר שבועות בשגרת חייהם של אזרחים שחושבים אחרת מהם.

מה שמקומם זו טענתו של אשד על כך שהודח ממניעים פוליטיים. על הזזתו מתפקידו החליטו שבתאי ובן גביר כבר בחודש מרץ האחרון. כלומר לולא פרסום סבב המינויים כאקט של תגובה לחסימת איילון ובמידה והיועצת המשפטית לממשלה לא הייתה עוצרת את הזזתו מתפקידו, אשד היה עוזב כנראה את המשטרה בקול דממה דקה או מכהן בה כראש אגף ההדרכה.

הנבחן הבא. ניצב פרץ עמר, צילום: אורן בן חקון

אשד הוא לא הקצין הראשון שחלום המפכ"לות מתפוצץ לו בפנים, ועם כל הכבוד למובילי כוח קפלן אשד לא חשף את המזימה של בן גביר להכניס את הדיקטטורה לתוך משטרת ישראל, אלא את חולשתו לממש אכיפה שוויונית ואת חוסר יכולתו - להיות חכם ולא צודק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר