הותר לפרסום: אליזבת צורקוב, פעילת זכויות אדם ישראלית המחזיקה גם באזרחות רוסית, נחטפה בחודש מרץ האחרון בעיראק, לשם הגיעה ככל הנראה מלבנון. צורקוב נחטפה על ידי חמושים ממיליציית גדודי חיזבאללה המזוהה עם איראן ופועלת בשליחותה בעיראק. החשד הוא שצורקוב, מומחית למזרח התיכון ולדאעש - נחטפה לאיראן.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי צורקוב "היא אזרחית ישראלית ורוסית, הנעדרת מזה מספר חודשים בעיראק ומוחזקת על ידי המיליציה השיעית כתאאב חיזבאללה. אליזבת צורקוב עודנה בחיים, ואנו רואים בעיראק כמי שאחראית לגורלה ולשלומה".

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה, כי "מדובר באשת אקדמיה אשר פקדה את עיראק, באמצעות דרכונה הרוסי, ומיוזמתה האישית לטובת עבודת דוקטורט ומחקר אקדמי מטעם אוניברסיטת פרינסטון שבארה"ב. האירוע מטופל ע"י הגורמים הרלוונטיים במדינת ישראל, תוך דאגה לביטחונה ושלומה של אליזבת צורקוב". 

בשיחה עם mako, אמרה אמה של אליזבת, אירנה צורקוב: "קשה לי לדבר עכשיו. אני רק יודעת שהיא בחיים. לא יודעת מה המצב שלה ולא איפה היא. אני מודאגת, ברור. אף אחד לא דיבר איתי ואמר לי מה קרה. לא מעדכנים אותנו בשום דבר. היא דיברה איתי מדי פעם, אבל לא הרבה - איפה שהייתה יכולה. פעם אחרונה ששמעתי ממנה הייתה לפני הרבה זמן, אולי שלושה חודשים, משהו כזה. אמרה לי 'אמא אני בטורקיה והכל בסדר', ושלא תהיה לה קליטה ושהיא תדבר איתי אחרי. הרבה מהתקשורת מתקשרים אליי, אבל אני לא יודעת מה להגיד עוד. לא יודעת מה קורה".

לעומת זאת, גורם ישראלי ציין כי ישראל כבר פועלת תקופה לשחרור צורקוב, בין היתר דרך מדינות נוספות - וכי איראן ערה למתרחש ולאירוע. אותו גורם הוסיף כי "מדינת ישראל מבצעת את מרב המאמצים כדי לדאוג לשלומם של אזרחים, לביטחונם ולהשבתם הביתה. מתבצעות פעולות בהתאם - אנחנו בקשר הדוק עם המשפחה מאז תחילת האירועים, בסביבות מרץ השנה. זאת לא הייתה הנסיעה הראשונה של צורקוב לעיראק, והיא הייתה במקומות מסוכנים נוספים".

בנוסף להיותה אשת אקדמיה מוכרת, צורקוב ידועה גם כאקטיביסטית נגד משטרו של בשאר אל-אסאד בסוריה, לצד קשרים טובים לאופוזיציה שם. לפיכך, לא מן הנמנע שהמשטר בסוריה היה שותף לפעולת חטיפתה.

כוח חיזבאללה (צילום: Wathiq Khuzaie, gettyimages)
חמושי חיזבאללה בעיראק. ארכיון | צילום: Wathiq Khuzaie, gettyimages

על מיליציות חיזבאללה בעיראק פיקד אבו מהדי אל-מוהנדס, שחוסל על ידי האמריקאים, יחד עם מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בינואר 2020. ארגון הטרור השיעי נתמך ומקבל מימון מאיראן. כעת החשד הוא שמדובר בניסיון נקמה איראני אחרי שנכשלו שוב ושוב בהוצאת פיגועים נגד ישראלים בעולם.

אותו גורם ישראלי טען בתדרוך לכתבים כי מצבה של צורקוב טוב, וכי היא עדיין נמצאת בעיראק. עוד הוסיף, כי צורקוב "הגיעה לעיראק מתוקף עבודתה האקדמית - זאת תקלה חמורה. עיראק היא מדינת אויב, יש עליה אזהרת מסע חמורה בדרגה 4. החוק הישראלי למניעת הסתננות אוסר גם על אזרחים ישראלים שמחזיקים בדרכונים זרים להיכנס למדינות אויב".