אי ירוק בים: המדינה הקסומה שהישראלים עדיין לא מכירים

Howth Cliff Walk, באירלנד // צילום: אריה אברמזון

אל על השיקה לאחרונה טיסות ישירות לדבלין וזו הזדמנות נהדרת לבקר במדינה שבדרך כלל אינה בצ'ק ליסט של הישראלים • דבלין וסביבותיה היא יעד נהדר לחוויה משפחתית עטופה בהיסטוריה, טבע מרהיב, תרבות מודרנית ובירה מעולה • בבלפסט, בירת אירלנד הצפונית תוכלו לבקר בין השאר במוזיאון הטיטאניק המרשים • טיול מושלם ברוח ירוקה

אם מיציתם את אירופה הקלאסית, ומתחשק לכם לגלות פנים חדשות ומרתקות של היבשת, אירלנד יכולה להיות יעד מעולה עבורכם. החל מהנופים הירוקים המרהיבים והמצוקים האדירים, דרך נקודות היסטוריות ותרבותיות שעשו הד בינלאומי כמו הטיטאניק שיצאה מנמל בלפסט בצפון אירלנד, אתרי הצילום העתיקים בהם צילמו חלקים גדולים מהסדרה משחקי הכס ועד מפעלי בירה גינס המפורסמת הפתוחים לקהל בבירה דבלין. 

אירלנד היא יעד תיירותי פופולרי בקרב תושבי אירופה ואמריקה – ובשנים האחרונות גם הישראלים מגלים אותה. ב-26 במרץ השנה השיקה חברת התעופה אל על את טיסתה הישירה לדבלין. הקו אמור היה להיות מושק כבר בשנת 2020, אך פתיחתו נדחתה בשל מגיפת הקורונה. הקו נחנך בשל הביקוש ההולך והגובר גם של הקהילה העסקית לנוכח פעילותן של חברות בינלאומיות מובילות במדינה והן על ידי תיירים ישראלים. בנוסף ישנה קהילה ישראלית בעיר שחבריה מבקרים תדירות בארץ. הקו פועל במתכונת של שלוש טיסות בשבוע בימים ראשון, שלישי וחמישי במטוסי 737 הכוללים מחלקות תיירים ועסקים.

נוף בלילה אל River Liffey בדבלין, צילום: אריה אברמזון
מבנה העירייה בדבלין, צילום: אריה אברמזון
קיר התהילה של הרוק בדבלין, צילום: אריה אברמזון

אנחנו ביקרנו באירלנד בדגש על טיולי משפחות - ואטרקציות שמתאימות להורים ולילדים כאחד. מרכז העיר של דבלין, ובעיקר רחוב גרפטון סטריט (Grafton Street), התפתח מאוד ב-15 השנים האחרונות והפך מאפרורי משהו - לשוקק חיים. נפתחו בו חנויות של המותגים הבינלאומיים הגדולים, מרכזי תרבות, בתי קפה, מסעדות ופאבים - והוא מושך אליו מכל האזור צעירים ומבוגרים כאחד.

מוסיקה ובירה

כדי להכיר את העיר היפה, אם אתם רוצים לדלג על נסיעה באוטובוס התיירים Hope on, Hope off"" -  המומלצת כשלעצמה, אחת האטרקציות הפופולריות היא טיול ב-Viking Splash, המאפשר סיור בעיר ברכב אמפיבי בשם "ברווז על גלגלים" (Duck on Wheels) – המאפשר גם שיט במים. מדובר ברכב צבאי שהוסב למטרה זו והמדריכים (תשאלו מי זה פול - ותמסרו לו שאנחנו שלחנו אתכם) מספקים תובנות מרתקות ומשעשעות על מקומות ועל ההיסטוריה המקומית. הדאק עובר דרך אתרים מרכזיים כמו כיכר סטיבן גרין (St. Stephen's Green), כנסיית סיינט פטריק (St. Patrick's Cathedral) וכמובן המסלול המפורסם על נהר הליפסי (River Liffey).

בדבלין, ישנם מספר קפה ובתי קפה שממוקמים בכנסיות או במבנים דתיים. אחד המוכרים ביותר הוא "The Church Café Bar" הממוקם בכנסיית St. Mary's ההיסטורית באזור Temple Bar. הכנסייה הופכת למסעדה ולבית קפה והמקום מציע אוכל טוב, משקאות ומוזיקה אירית מצוינת.

ה-Temple Bar, הוא אזור בלב העיר על שם חנות שהייתה פעילה באזור בשנות ה-1600. במקום יש בר מפורסם הנושא את השם ומושך מבלים רבים. במשך מאות שנים התפתח האזור אך במהלך המאה ה-20 ירד קרנו. בשנות ה-80, נכנסו משקיעים ששיקמו את האזור לכדי מרכז התרבות הפופולרי שהוא כיום. האזור מתמלא במסעדות, פאבים, בתי קפה, גלריות אמנות, חנויות ומרכזי הופעות ומועדונים. הפאבים באזור ידועים במוזיקה החיה, בזמרים ובנגנים מקומיים שמופיעים בהם, כולל מוסיקת פולק, רוק, בלוז וג'אז. אם יהיה לכם מזל, תיכנסו לפאב עמוס באירים מבושמים וצוהלים ששרים יחד לצלילי גיטרה בקול גדול – כאילו הם במופע של U2, בכבודם ובעצמם.

הסיפריה בטריניטי קולג' בדבלין, צילום: אריה אברמזון
כנסייה שהיא פאב בדבלין, צילום: אריה אברמזון
מוזיאון גינס בדבלין, צילום: אריה אברמזון
מוזיאון גינס בדבלין, צילום: אריה אברמזון

אחד המוצגים ההיסטוריים שהאירים גאים בו, הממוקם בספריית טריניטי קולג', הוא The Book of Kells (הספר של קלס). מדובר בסמל לאומי של המדינה ואחת מיצירות האמנות המדהימות והחשובות ביותר של תרבות הכתב הקלטי. הספר משובץ בכתבים קלטיים ומכיל טקסטים דתיים נוצריים מהמאות ה-9 או ה-10 לספירה, והוא מפורסם בעיקר בגלל האומנות המרהיבה שבתוכו. הוא מכיל כתבי זהב מוארים, ציורים וקישוטים ייחודיים. לספר ארבעה כרכים שונים שאחד מהם מוצג תחת שמירה בספרייה.

הספרייה עצמה היא אטרקציה מרהיבה בגודלה וביופייה שמזכירה את הסט של אחד מסרטי הארי פוטר. מדובר במבנה עצום מלא מדפי ספרים ופסלים של מיטב הוגי הדעות העולמיים – שכדאי להביא אליו את ילדי דור הטיקטוק. אם יש לכם דקה או שתיים חפשו את מבנה הפקולטה לזואולוגיה (שאינו פתוח במיוחד לציבור) שם תמצאו שלדי דינוזאורים ואבנים מגוונות ומרתקות שנחפרו באזור.

מצודת מלהיד, צילום: אריה אברמזון
עבדכם רוכב ביער, צילום: אריה אברמזון
הנופים נהדרים, צילום: אריה אברמזון

ואיך אפשר בלי האטרקציה הפופולרית בדבלין - מרכז המבקרים של בירה גינס (Guinness Storehouse) שמציעה למבקרים הזדמנות לגלות את ההיסטוריה ותהליך הייצור של בירת גינס - אחת מהבירות הנפוצות והפופולריות ביותר בעולם - שייצר ארתור גינס, כבר בשנת  1759. במהלך הסיור אף תוכלו לטעום ממנה. המרכז ממוקם במבנה מרהיב ועצום ממדים של מפעל הבירה הישן של גינס באזור סנט ג'יימס. שווה במיוחד בסוף הסיור לעלות לקומה האחרונה (מעל המסעדה) וללגום את הבירה כשמראה העיר כולה נפרש בפניכם במלוא הדרו.

לחוות את הטיטאניק

אם ברצונכם לצאת אל מחוץ לעיר, אנחנו ממליצים לבקר במצודת ובגני מלהיד הממוקמת בעיירה לא רחוקה הנושאת את אותו השם. המצודה, המשתרעת על כ-260 דונמים, היא אחת האטרקציות המובילות באזור ומתאימה לכל המשפחה. היא הוקמה במאה ה-12 והייתה בבעלות משפחת טאלבוט (Talbot) המקומית עד שנת 1975. האחרונים שהחזיקו במצודת מלהיד היו בני משפחת טאלבוט-מקאוסלנד (Talbot-McCausland), אך משום שהם לא נישאו – הופסקה השושלת, והמקום הועבר לרשות המדינה. תוכלו לסייר בתוך המצודה, ממש בחדרים הפנימיים שנשמרו לפרטי פרטים כולל הרהיטים והכלים וללמוד על ההיסטוריה העשירה של המקום.

טיול אחר, מרהיב ביופיו, ניתן לעשות ב-Howth Cliff Walk – מסלול הליכה מרגש המוקף כמעט מכל צדדיו בים האירי. התמונות שתצלמו, יפות ככל שיהיו, לא ישקפו את הנופים הנהדרים שתחוו. שווה להקדיש לו שעה קלה.

מוזיאון הטיטאניק בבלפסט, צפון אירלנד, צילום: אריה אברמזון

במהלך הטיול שלנו יצאנו גם לצפון אירלנד. לאחר שעברנו את הגבול – הגענו ל-Castlewellan Forest Park, יער וגן ציבורי מקסים שנמצא בקאונטי דאון. סיור מודרך באופניים החשמליים (E-bike tour) במעבה היער היפיפה, ישאיר אתכם פעורי פה. חוויה מומלצת ביותר.

מוזיאון הטיטאניק בבלפסט // צילום: אריה אברמזון

כשתגיעו לבירת צפון אירלנד, בלפסט, אל תוותרו על חווית הטיטאניק, במוזיאון הטיטאניק בעיר. המוזיאון נחנך בשנת 2012 לציון מאה שנה לטביעת הספינה. מדובר בחוויה תיירותית נהדרת. המוזיאון מספר סיפורה של ספינת התענוגות הענקית, שנבנתה בעיר ויצאה ממנה להפלגה טראגית ממנה 1,497 נוסעים לא שבו, לאחר שהיא התנגשה בקרחון ושקעה במימי הים האטלנטי. במקום המרהיב (מדובר במבנה עצום שגובהו כגובה הספינה עצמה) תוכלו ללמוד על תהליך בניית הספינה ולחוות את התחושה של הימים האחרונים עליה באמצעים פיזיים ואינטראקטיביים – אור קוליים מרתקים ומרגשים.

ולסיום, אם מתאים לכם קצת פעילות אתגרית, גשו ל-Colin Glen Forest Park, שנמצא בדרום-מערב בלפסט. הפארק ממוקם בעמק הקולין ומציע מגוון פעילויות טבע ובילוי למבקרים. הוא מכיל שמורת טבע, מסלולי הליכה, מסלולי אופניים, מגלשה שלוקחת אותך לסיבוב ביערות ואומגה.

יחד עם המלונות המעולים (נסו את מלון הבוטיק היוקרתיThe Morrison Hotel  בדבלין) והמסעדות הנהדרות בהן אכלנו, צברנו חוויה מעשירה ובלתי נשכחת באחת המדינות היפות בעולם.

הכותב היה אורח של חברת אל על ולשכת התיירות האירית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר