השופטים קבעו: הפרקליטות תגיש את החקירה של מילצ'ן במשטרה כרקע - ולא כתחליף לעדות

היום ה-9 לחקירתו של המפיק ההוליוודי ומי שנחשב למקורב למשפחת נתניהו הסתיים • בשל פערים משמעותיים בין גרסאות העד במשטרה ובבית המשפט, ביקשה התובעת בן ארי מהשופטים לא להתייחס לגרסה שמסר מילצ'ן על דוכן העדים • השופטים אמנם סירבו, אך יקבלו את הפרוטוקולים מחקירותיו של מילצ'ן בהסכמת הצדדים

ארנון מילצ'ן מגיע לתת עדות בברייטון שבאנגליה. צילום: GettyImages

עדותו של העד המרכזי בתיק 1000, המילארדר ארנון מילצ'ן, הסתיימה לאחר שהתכנסה היום (רביעי) אל יומה התשיעי. איש העסקים נחקר נגדית על ידי סנגורו של נתניהו וכן על ידי הסנגורית של מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. עם תום החקירות ביקשה התובעת בן ארי מבית המשפט להתייחס לעדותו של מילצ'ן מהמשטרה ולא מבית המשפט בשל שוני בין הגרסאות. בית המשפט סירב, אך הסכים לקבל את הפרוטוקולים מחקירותיו של העד המרכזי בהסכמת הצדדים.

מילצ'ן ביום עדותו השני

דקה אחר דקה:

17:30: הדיון הסתיים. בית המשפט דחה את בקשת התובעת בן ארי להעדיף את גרסאות מילצ'ן במשטרה. הפרוטוקולים מחקירות מילצ'ן הוגשו לשופטים בהסכמת הצדדים.

17:15: התובעת בן ארי ביקשה לחקור את מילצ'ן בנוגע לתרומתו הביטחונית, שלפי גרסתו החדשה, היא הרקע ליחסיו עם נתניהו. הסנגור חדד התנגד למהלך מפני שכללי החקירה החוזרת מאפשרים לשאול על התבטאויות הזקוקות לביאור ושנאמרו בעדות הראשית. אלא שהנושא הביטחוני כלל לא נחקר בראשית.

16:30: התובעת בן ארי פנתה לבית המשפט בהמשך לבקשתה להתייחס אך ורק לעדות שמסר מילצ'ן במשטרה: "העד נחקר על ידי המדינה 6 פעמים - 3 פעמים סמוכות בישראל, פעם אחת בארה"ב ולאחר מכן פעמיים באנגליה באזהרה. החקירה הנגדית התבססה ברובה על הצגת דבריו של העד מחקירתו בארה"ב. להמחשה, בחקירה הנגדית פנה עורך דין חדד (פרקליטו של נתניהו) בהתייחסות לחקירות המאוחרות 32 פעמים, לעומת 6 פעמים בלבד מהחקירות הראשוניות". 

היום התשיעי לעדותו של מילצ'ן, צילום: מארק ישראל סלם

יש לציין שבן ארי ביקשה להגיש ולהעדיף את גרסת מילצ'ן במשטרה על פני עדותו בבית המשפט רק בנוגע למקטע של נגישות נתניהו אל המליארדר. במשטרה סיפר מילצ'ן, ועל כך העידו גם עד המדינה ארי הרו והעדה הדס קליין, כי למילצ'ן הייתה נגישות מלאה לרה"מ עד כדי כך שנתניהו ביקש להפנות אליו שיחות גם אם היה בדיונים סגורים. בבית המשפט העיד מילצ'ן כי נגישותו של נתניהו אליו הייתה רק מסיבות ביטחוניות.

16:05: תמה החקירה הנגדית. כעת הפרקליטות תחל בחקירתה שבה נגלה את דעתה ביחס לעד.

16:00: התובעת בן ארי ביקשה מבית המשפט להסתמך על הודעותיו של מילצ'ן במשטרה ולא על דבריו בבית המשפט בשל פערים בין הגרסאות. לפי החוק, בית המשפט יקבל את הבקשה אם יחשוב שעדות העד שונה מהותית מגרסתו במשטרה.

התובעת ליאת בן ארי, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

15:30: הסנגורית של מוזס למילצ'ן: "בחקירה אמרת על שלדון אדלסון 'ואז הוא אומר לי, זהו, עכשיו זה פסים אישיים, התקפה אישית עליו'. אז אתה מספר פה, שאדלסון איים גם שהחינמון יפרסם דברים מכפישים על נוני מוזס. יש איום מפורש של אדלסון, שהוא יהרוס כלכלית את ידיעות ונוני מוזס כי הוא חשב שמוזס עומד מאחורי חוק ישראל היום". מילצ'ן: "הוא מספר לי, הוא לא מאיים".

מילצ'ן: "נתניהו חשב שאם הוא ימצא איזה מחיר מסוים נוני יסכים למכור, כל מי שדיבר עם נוני ביקש? נתניהו קיווה למצוא מישהו שיגיד קח 400 מליון דולר". ניס סבאג: "רק שיקנה, רק שנוני יעוף לי מהחיים". מילצן: "בדיוק, אבל לא קרה".

ניס סאבג: "תאשר שהיה צריך לשכנע את נוני להיפגש עם נתניהו, כי הוא היה סקפטי".

מילצ'ן: "אני מאשר את זה שנוני היה סקפטי והיה צריך לשכנע אותו. יותר מפעם אחת".

15:10:  החלה החקירה הנגדית ע"י סנגורו של מוזס, ניס סבאג. מילצ'ן אישר כי הוא ידע ששלדון אדלסון ונתניהו הם חברים קרובים.

ניס סבאג: "עשרות שנים, וגם ידעת שאדלסון מוכן להפסיד עשרות מיליונים בשביל נתניהו?"
מילצן: "הוא בהחלט לא בסדר, משיחות פרטיות עם שלדון, הדברים מדויקים. הוא היה לוחמני והיה מוכן בשבילו להפסיד עוד חמישים, לא מאות, אבל חמישים, מאה מיליון דולר".

יום עדותו התשיעי של מילצ'ן, צילום: מארק ישראל סלם

14:00: המשך החקירה הנגדית התמקדה בתיק 2000. טענת ההגנה של רה"מ נתניהו היא כי כלל לא הייתה לו כוונה לממש את העסקה שלכאורה נרקמה עם נוני מוזס מפני שלא סמך עליו שיעמוד בה. מילצ'ן אישר היום כי בין נתניהו למוזס שררו יחסי חוסר אמון מוחלטים. מילצ'ן סיפר על האופן שבו התייחס נתניהו למוזס: "נתניהו אובססיבי על התקשורת, כי זו חלק מהמלחמה הפוליטית וזה. נוני מוזס, אייל התקשורת, וכיוון שנוני מוזס לא בדיוק החמיא לדעות הפוליטיות של נתניהו, לכן הוא ראה בו יריב", חדד הוסיף להקריא מדברי מילצ'ן בחקירתו במשטרה.

חדד הקריא מתמליל שיחה בין מילצ'ן לעד המדינה ניר חפץ ששם מילצ'ן אומר שמוזס אומר לו על נתניהו "אני לא מדבר איתו, כי הוא לא מקיים אף הבטחה בלאו הכי".

חדד שאל את מילצ'ן: "תאשר, מעולם לא הגיעו לשום הסכמה?" אך מילצ'ן השיב: "הם ניסו". 

13:11: בעדותו הראשית סיפר מילצ'ן כי כאשר זומן לחקירה תיאר לעצמו כי הוא מוזמן בגלל נתניהו ואף אמר זאת לחוקרים. הסנגור חדד טען כי באותה תקופה היה פרסום כי למילצ'ן יש מחסן של מתנות, "אני רק רוצה שתאשר לי שבגלל זה חשבת שאתה מגיע בגלל ביבי" אך מילצ'ן סרב לאשר שהושפע מאותם פרסומים.

יום עדותו התשיעי של מילצ'ן, צילום: מארק ישראל סלם

13:10: חדד: "בחקירה הראשית לא זכרת מתי התחלת להביא סיגרים ושמפניות, אנחנו בחקירה הנגדית הצגנו לך שורה של אירועים, סעיפים, שהיו בזמן שביבי היה אזרח. דיברנו על אירוחים שהיו בחו"ל, תאשר לי שאחרי שרעננתי לך את הזיכרון, המועד שהתחלת לתת את הסיגרים והשמפניות הוא באלף תשע מאות תשעים ותשע, כשנתניהו אזרח. אמרת לי שגם אם הוא היה מפסיק להיות ראש ממשלה, אפילו אם הוא היה נהג אגד, היית נותן לו את המתנות, כי הוא חבר שלך", מילצ'ן אישר את הדברים. 

13:05: אף שנקבע כי החקירה הנגדית היום תעסוק בתיק 2000 בלבד ביקש הסנגור להוסיף מספר שאלות על תיק 1000 והשופטים אישרו. חדד חזר על שאלותיו מימי החקירה הקודמים ושאל את מילצ'ן אם אישר את העברת מסמכי הנהלת החשבונות שלו על ידי הדס קליין למשטרה. מילצ'ן חזר על תשובתו שהוא לא ידע ולא אישר.

התובעת ליאת בן ארי ביקשה מהשופטים לעיין בסעיף 25 במסמך שהוגש להם - זהו מכתב ששלח עו"ד בעז בן צור שייציג בתחילה את מילצ'ן בו הוא כותב ליועמ"ש לשעבר מנדלבליט נגד פתיחה בחקירה נגד מילצ'ן, בין השאר מפני שמילצ'ן שיתף פעולה והוא צוותו מסרו מסמכים למשטרה - אלה מסמכי הנהלת החשובות. "בהליך החקירה ארנון מילצ'ן וצוותו שיתפו פעולה באופן נרחב" כתב בן צור, "הוא וצוותו מסרו מסמכים ונתונים. הם נענו לבקשת החוקרים"

תיק 2000

כזכור מילצ'ן כבר אמר על דוכן העדים כי, רה"מ ורעייתו ביקשו ממנו להתערב בעסקה מול נוני מוזס. לדבריו, ראש הממשלה ביקש ממנו לתפור עסקה בה מספר העותקים אותם יפיץ "ישראל היום" יהיה נמוך ובתמורה לא יתקפו אותו ב"ידיעות אחרונות".  

רעיית ראש הממשלה מפריעה

ביומה השישי של העדות הודה מילצ'ן שנוכחותו של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, באולם בברייטון - מפריעה לו. התובעת ליאת בן ארי אמרה בפתח אותו דיון: "הבוקר כשנכנסנו עו"ד גילדין ואנוכי, העד כבר ישב פה והוא פנה אלינו וביקש שנאמר שהוא מרגיש מאוד לא נוח בסיטואציה שגברת נתניהו אשת ראש הממשלה יושבת באולם בברייטון ורה"מ יושב בירושלים. הוא מרגיש לא נוח ומבקש שבית המשפט יבין את תחושותיו. הוא חזר על הדברים גם מול חדד. ביקשתי ממנו רשות שאגיד לבית המשפט והוא אישר שאני אגיד".

כמו מפיק גדול, לא הסתפק בסחורה. ארנון מילצ'ן, צילום: ללא

מחר (חמישי) יהיה יומה האחרון של העדות, ובה חקירה חוזרת של הפרקליטות. התובעת ליאת בן ארי הודיעה כי לאור גרסאותיו הסותרות של מילצ'ן, הרי שהחקירה תערך זמן רב.

עברו הביטחוני של מילצ'ן - לא לדיון בזום

בימים האחרונים הודיע משרד הביטחון כי לא ניתן להעיד את מילצ'ן על עברו הביטחוני באמצעות הוויעוד החזותי הפועל באמצעות תוכנת "זום" המעבירה את העדות מן האולם בברייטון שבאנגליה אל בית המשפט המחוזי בירושלים.

עו"ד חדד, סנגורו של נתניהו, טען כי היבטי הביטחון מהותיים לקו ההגנה והוא נדרש לכך. השופטים הורו כי תתקיים הידברות בין הסנגורים לפרקליטות באשר לאפשרות של הגשת מסמכים בהסכמה כך שהיה אפשר לוותר על עדות מילצ'ן בהיבטי הביטחון והגנתו של רה"מ נתניהו לא תפגע.

עד כה הצדדים עדיין לא הגיעו להסכמות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר