רק לא תפילין

קשה להבין מה מניע את הפחד מזוג תפילין, קשה לרדת לשורשיו • איך הפכו התפילין לסמל ששווה להילחם בו, שאמור לגרום לאנשים להביט על התפילין ולמלמל לעצמם כי אם עוד ועוד אנשים יעשו בהן שימוש, יקיץ עלינו הקץ

הנחת תפילין (אילוסטרציה), צילום: יואב ארי דודקביץ'

פריטים מעטים מהעולם היהודי מסמלים, מזוהים ועתיקים כמו התפילין.

התפילין עומדות במרכזם של אינספור סיפורים יהודיים, מופיעות בתמונות על־זמניות מימים טובים יותר לצד תקופות אפלות, ושימשו לאורך השנים גם בעולם האמנותי, לעיתים כהשראה ולעיתים כפריט המשמש לפרובוקציות. גם טקס הנחת התפילין הראשון בכותל, כולל בקרב רבים שלא יניחו תפילין בקביעות, הוא אירוע מוכר בתרבות הישראלית.

לאחרונה עובר משהו על היחס לתפילין. משהו מוכר, שצץ במקרים הולכים ומתרבים ומשקף רמה של פחד כמעט קמאי מפריט התפילה היהודי.

האירוע האחרון שמסמל את אלמנט הפחד הזה התרחש בתל אביב, שם צילמה עוברת אורח שני קטינים שהניחו מרצונם החופשי תפילין באחד מדוכני חב"ד, והסבירה לנערים הנבוכים כי אינם חייבים לעשות זאת, תוך שהתייחסה בצורה מבטלת ומבזה לחסיד חב"ד העומד בדוכן.

כמה ימים קודם לכן התגאה צייצן טוויטר, המציג עצמו כפעיל למען ישראל נאורה יותר, כיצד הצליח להניע אזרחים לדווח על דוכני הנחת תפילין המוצבים בערים שונות. המבצע, לטענת הצייצן, הניב תפוקה נאה של לא פחות מ־43 מקרים של איתור, דיווח ותלונות על המפגע הנוראי בתשע ערים שונות ברחבי הארץ, רובן מתאפיינות ברוב חילוני.

אירוע נוסף ובולט היה ביום הבחירות, אז חטף פעיל של מפלגת מרצ תפילין מבעליהן והצמיד אותן לאיבריו המוצנעים. התיעוד של ביזוי תשמיש הקדושה הפך לוויראלי. במרצ ניסו להכחיש לשווא כי מדובר בתומך המפלגה, והסרטון סייע להניע מצביעים שהזדעזעו ונעו בשם התפילין אל הקלפי.

גם למריבה סביב הרפורמה המשפטית השתחלו התפילין. בשבוע שעבר הופצה כרזה שבה תמונתו של שר החינוך יואב קיש, איש חילוני למהדרין, והאזהרה כי אם תצומצם עילת הסבירות, יכריח קיש את כל תלמידי ישראל להניח תפילין בכפייה. שקמה ברסלר, ממנהיגות המחאה, הפיצה את הכרזה המופרכת והתמהונית כשהיא מכנה את הכוונה היהודית הזדונית של שר החינוך "ממשלת סדום".

קשה להבין מה מניע את הפחד מזוג תפילין, קשה לרדת לשורשיו. גם בקרב אנשים שתפילין אינן דבר שמצוי באופן תמידי בחייהם, וגם בקרב אלו שאינם מחבבים במיוחד את דוכני הנחת התפילין ברחובות מדינת היהודים, לא התעוררו עד לאחרונה פחדים עמוקים ושדים נוכח יהודי הבוחר להניח אותם.

אך המציאות מוכיחה שגם אצל יחידים וגם באופן ממוסד יותר, כמו אצל מנהיגי המחאה, הפכו התפילין לסמל ששווה להילחם בו, שאמור לגרום לאנשים להביט על התפילין ולמלמל לעצמם כי אם שהותן במרחב הציבורי תתרחב, ואם עוד ועוד אנשים יעשו בהן שימוש, יקיץ עלינו הקץ ומדינת ישראל תידרדר לעומקים של אופל ופרימיטיביות.

בתודעת מבועתי התפילין, את עולם היהדות הישן יש להחריב עד יסוד, על כל מנהגיו וסמליו. היעד הראשון בדרך לבניית עולם חדש עובר בתחנת שלילת התפילין והפצת פחד וסלידה מהן.

הבשורות הטובות הן שהיו רבים במהלך ההיסטוריה שניסו ללכת בנתיב זה, וכולם נכשלו; החדשות הרעות הן שניסיון כזה מעולם לא הגיע מתוך העם היהודי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר