גופת ציפור שהתנגשה בקיר שקוף. צילום: דותן רותם, עוקף נהריה

"אפשר לעצור את הקטל": מה גורם למותן של 100 אלף ציפורים בכל שנה?

ציפורים רבות מתות מהתנגשות בקירות או בחלונות שקופים שמוקמו לאורך כבישי ישראל, מכיוון שהן לא מבחינות בהם • בחברת נתיבי ישראל הציעו לסמנם בעתיד במדבקות מיוחדות, אך בעמותות למען בעלי החיים לא מרוצים לחלוטין: "יש למגן את הקירות הקיימים"

יותר מ-100 אלף ציפורים, חלקן ממינים בסכנת הכחדה, מוצאות את מותן בכל שנה בישראל כשתוצאה מהתנגשות בקירות אקוסטיים – והיד עוד נטויה.

לדברי אביהוא שרווד, יו"ר עמותת למען חיות הבר, המספרים האלו אף צפויים לעלות בעקבות סלילת כבישים חדשים והנחת מסילות רכבת. "מספר הפגיעות המחריד הזה עשוי להצטמצם באופן משמעותי אם חברות הכבישים והתכנון יאמצו תקנים בינלאומיים למיגון קירות וחלונות מפני התנגשות ציפורים", אמר.

הסיבה שציפורים מתנגשות בקירות או בחלונות שקופים לאורך כבישי ישראל, נובעת מכך שהן אינן מבחינות בקירות שקופים או מחזירי אור – מבחינתן, הקיר הוא המשך ישיר של נתיב התעופה שלהן, והן קולטות את הסכנה עד שכבר מאוחר מדי, אם בכלל.

קיר אקוסטי המסומן במדבקות המיוחדות, צילום: עמות למען חיות הבר


לשרווד יש פתרון לתופעה הקטלנית: לסמן את הקירות במדבקות שאינן פוגעות בשקיפות הקיר, אך שהן ברורות מספיק על מנת לגרום לציפור להאט או לשנות כיוון ברגע שהיא מבחינה בהן. כדי לסייע בצמצום הפגיעה בציפורים, חברת נתיבי ישראל החליטה לשלב בפרויקטים העתידיים שלה את העקרונות המקובלים בעולם למניעת התנגשות ציפורים בקירות אקוסטיים שקופים.

"זו החלטה מבורכת, אך למרבה הצער אין די בכך – אינספור ציפורים ממשיכות לקפח את חייהן, מאחר שהפתרונות הזמינים אינם מיושמים בכל מקום", הוסיף שרווד. "כל הגורמים הרלוונטיים צריכים לאמץ עקרונות אלה בעתיד, ולמגן את הקירות הקיימים. על מקבלי ההחלטות להבין שאפשר לעצור את הקטל הזה".

"אין די בכך". ציפורים שמתו מפגיעת קיר שקוף, צילום: דותן רותם, עוקף נהריה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו