יום רביעי, 29.05.2024 שעה 09:53

גלאט: שפיים זה ה'בור' של הכדורגל הישראלי

אנליסט הנבחרת בראיון מיוחד ל-ONE מספר על סוד ההצלחה של נבחרות ישראל, העבודה עד שעות הבוקר, ההשקעה של לוזון, הרגע המרגש והפנדלים של דניאל פרץ

|
לירון גלאט  (אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
לירון גלאט (אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)

ההצלחה של הנבחרת הצעירה בטורניר היורו מבליטה ברגעים אלו את העזרה של עוד ועוד גורמים בנבחרת הישראלית. כמובן שהכוכבים הם השחקנים, אבל הצוות המקצועי של גיא לוזון כולל בתוכו אנשי מקצועי רבים שמאחורי הקלעים מסייעים בדרך להצלחה. רק בשנים האחרונות, הוחלט בהתאחדות לכדורגל לתת דגש גם לפן האנליזה וכעת זה נראה שהפירות נקצרים בדרך להצלחה.

אחרי הניצחון הגדול בפנדלים על גאורגיה ורגע לפני חצי הגמר ההיסטורי נגד אנגליה מחר (רביעי) ב-19:00 ביורו עד גיל 21, נחשף גם הצד האנליטי של ההכנות הטקטיות מאחורי הקלעים, שהחלו מספר חודשים לפני פתיחת הטורניר בגאורגיה-רומניה. כדי לספר על הצד האנליטי של הנבחרת הצעירה, תפסנו לראיון את ראש מערך האנליסטים של נבחרות ישראל, לירון גלאט.

בשיחה מרתקת במיוחד, גלאט בן ה-41, נשוי פלוס שניים, סיפר על ההכנה הארוכה לקראת הטורניר ובמהלכו. החשיבות של עבודת האנליזה, העבודה עד השעות הקטנות של הלילה, המשמעות של להיות אנליסט בקבוצת כדורגל, האם יש לו שאיפה להיות מאמן, המרחק מהבית, הקרדיט לגיא לוזון ולצמרת ההתאחדות ועוד.

שחקני נבחרת ישראל הצעירה (ראובן שוורץ)שחקני נבחרת ישראל הצעירה (ראובן שוורץ)

אתמול ניסיתי לשוחח איתך בלילה, אבל גם בשתיים וחצי בלילה עוד לא סיימת לעבוד. ככה הימים שלך נראים בטורניר?
״זה ככה כמעט בכל לילה ולילה בטורניר הזה, ישיבות ליליות של הצוות עם גיא עד 4-5 בבוקר. איך גיא אומר לי כל פעם לפני משחקים? ׳אם אנחנו רוצים לעשות הישג יוצא דופן, צריך לעשות דברים יוצאי דופן״.

אז מה אתה יכול לספר על צוות האנליסטים שבראשותך?
״אנחנו בסך הכל ארבעה אנליסטים באגף הטכני, אנחנו כמו ה-8200 של הנבחרות. מאחורי הקלעים. אני היחידי שנמצא כאן עם המשלחת הישראלית כראש מערך האנליסטים ויש עוד שלושה אנליסטים שנמצאים בארץ ועוזרים לי בין לבין. גם הם זמינים עד שלוש בבוקר אם צריך״.

אז אתה מפספס את ארוחת הבוקר עם כולם.
״שעות השינה שלי הן בין ארבע וחצי או חמש בבוקר עד 10, אז אני מפספס את ארוחת הבוקר. ברור שאני לא מתלונן ועושה את זה בחיוך וכיף גדול. בוא נגיד שראיתי הרבה זריחות לאחרונה״.

כראש מערך האנליסטים במחלקה הטכנית של ההתאחדות, לא כולם מכירים היום את התפקיד של האנליסט בקבוצת כדורגל. מה אתה יכול להכיר לאוהד הממוצע שלא דווקא בקיא בזה?
״כל הרעיון במערך האנליזה זה בסוף לתת למאמן, לצוות ולשחקנים יותר כלים ומידע. לסנן להם את כל הכמויות האדירות של החומר מבחינת סטטיסטיקה ו-וידאו. הרבה שעות עבודה של סינון. יש לי יתרון והוא שאני בא על תקן מאמן כדורגל עם תעודת פרו. הייתי עוזר המאמן של אלון חזן במשך 10 שנים לפני התפקיד הזה, והשילוב בסוף בין הידע המקצועי על המגרש והצרכים של השחקנים והצוות נותנים יתרון בהנגשת החומר לצוות ולשחקנים. מאוד חשוב לי להדגיש שאנחנו אנשי הצללים. אנחנו לא הסיפור פה. לעיתים נדירות אנחנו מתראיינים כי התפקיד שלנו זה לעבוד בשקט ובצורה צנועה. צריך לתת את הבמה לשחקנים".

שחקני הנבחרת הצעירה, "צריך לתת להם את הבמה" (ראובן שוורץ)שחקני הנבחרת הצעירה, "צריך לתת להם את הבמה" (ראובן שוורץ)

איזה דוגמא אתה יכול לתת במשהו שעזר לצוות באחד המשחקים בטורניר?
״קשה להיכנס לדוגמאות ספציפיות. תבין אותי, אני לא רוצה לחשוף עכשיו, אבל היו הרבה דברים. הטורניר בעיצומו. בגדול למדנו כל דבר על כל יריבה בטורניר ועל כל שחקן יריב, את היתרונות והחסרונות, כדי לנצל את נקודות התורפה. אני לא רוצה להיכנס לדוגמאות ספציפיות שעבדו, אבל זה לנצל חולשות של היריב. בסוף אנחנו באים להיות כלי עזר של המאמן בחשיבה והוצאה לפועל״.

איך הלו״ז שלכם התחיל? זה עוד לפני הטורניר?
״לפני טורניר כמו היורו, ראינו במשך 4-5 חודשים את כל הנבחרות, המשחקים שלהן אחורה, לפחות 12 משחקים, להבין דפוסים, לחפש דברים שחוזרים על עצמם, אם אין הרבה משחקים אז אנחנו לומדים משחקים של שחקנים בקבוצות האם שלהם. הכי חשוב זה לא לתת מידע שלא כולם יודעים ורואים. משהו שהוא מאחורי הקלעים״. 

אמרת שאתה מחזיק בתעודת פרו, תעודה מבוקשת היום. לא מדגדג לך להיות מאמן?
״קיבלתי החלטה לפני שבע שנים שאם אני רוצה לעשות משהו פורץ דרך אז אני צריך להתמקד בו. גם הקיץ היו לי הצעות לבוא לצוותים בקבוצות מליגת העל, אבל ויתרתי. מבחינתי להיות בהתאחדות לכדורגל, בנבחרות, זו משימת חיי. טוב לי בהתאחדות, אני כבר 15 שנה פה ונהנה מכל רגע״. 

אז כאחד שנמצא כל כך הרבה בהתאחדות ובנבחרות, איך זה לראות את ההצלחות מהשנה האחרונה? יורו עד 19, מונדיאליטו ועכשיו עד 21?
״אני חושב שעכשיו כולם חווים את הרנסנס של הכדורגל הישראלי. רואים את מה שבוני גינצבורג, משה סיני ושינו זוארץ עושים, הם נותנים לנו את כל הכלים להצליח. כל מה שהושקע בשנים האחרונות בא עכשיו לידי ביטוי, זה הזמן של לקצור את הפירות. בכדורגל אצלנו לא אוהבים את המילה תהליך, אבל יש פה חתיכת תהליך״.

משה סיני ובוני גינצבורג, "נותנים את הכלים להצליח" (חגי מיכאלי)משה סיני ובוני גינצבורג, "נותנים את הכלים להצליח" (חגי מיכאלי)

בתור אחד שעובד צמוד לגיא לוזון, מה אתה אומר על מה שהוא עושה עם הנבחרת?
״אני מאוד שמח בשביל גיא לוזון, שמראה ומוכיח שוב איזה בעל מקצוע הוא. גיא עושה טורניר גדול, נותן מעצמו כל כך הרבה ומשקיע הרבה יותר ממה שכולם חושבים".

לא היית עם נבחרת הנוער במונדיאליטו?
״לא. שם האנליסט שלי נועם לוי היה, והצוות שלי תמך בארץ. לכל אחד יש את התחום שלו, אני הייתי בהכנות ליורו ואי אפשר לעשות כמה דברים במקביל. שוב - האנליסטים זה לא הסיפור, הם מאחורי הקלעים. אנחנו באים לתמוך בצוות המקצועי בכל צרכיו. בסוף להיות מקום שני באירופה עם הנוער ולהיות שלישי במונדיליאטו וחצי גמר יורו עד 21 והצלחה עם הבוגרת של אלון חזן, אלו תהליכים שלוקחים זמן. השלישייה הזאת, בוני משה ושינו, נותנים לנו את כל הכלים להצלחה. היום רואים את התוצר, אבל כל יום אנחנו באים לשפיים, חוקרים בודקים ועושים זה כולם כולל כולם״.  

אז בשפיים הכל קורה?
״שפיים זה ׳הבור׳ של הכדורגל הישראלי. יש לנו את כל המעטפת להצליח. יש שקט תעשייתי בשפיים, הרבה חדרי ישיבות, הרבה שעות ביחד, סיעור מוחות יום-יומי לגבי תוכניות לפיתוח הכדורגל הישראלי ומשימות ספציפיות בצד שני. איך לקדם את האקדמיה ואת מערך הסקאוטינג של משה סיני. זה בכלל פרויקט שהולך להתפתח מאוד בעונה הבאה. מאז שמשה נכנס לתפקיד אין שחקן מעל שנתון 2010 שאנחנו לא מכירים, בין אם זה ברמה הטכנית והביצועית. הבאנו שחקנים למבדקים והמטרה היא להגדיל את בסיס הפירמידה. משה ובוני עשו ועושים מהפכה בקטע הזה״.

משה סיני (עמרי שטיין)משה סיני (עמרי שטיין)

ראינו אותך מאוד פעיל בדו קרב הפנדלים נגד גאורגיה, תכננת עם דניאל את הפתק ההוא לקראת הדו קרב. 
״זה חשוב לי להגיד, לדניאל פרץ יש את ההכנות שלו והסדר שלו, עם מאמן השוערים ויקטור בוכניק. אנחנו באים לתת לו מידע ולצוות. לפני משחקים אנחנו מכינים את השחקנים למקבילים שלהם אצל היריבה, במקרה של השוער היה הרבה עניין של מצבים נייחים, ובנוסף קליפים אישיים על שחקני התקפה. לחפש דפוסים חוזרים, אנחנו משתדלים לתת את כל האינפורמציה הרלוונטית והמסוננת, במקרה הזה לשוער או לכל שחקן אחר. פנדלים זה חלק מהעניין. דניאל לא צריך את זה. הוא שוער שאי אפשר להגדיר אותו במילים, ההכנה שלו, אנחנו רק עזרנו לו. הוא העניין והוא הנושא ומגיע לו כל הכבוד. גם לפני שנתנו לו את הבועטים, הוא ידע לאן הם בועטים. חלק מהבועטים ידענו שיבעטו בצורה מוחלטת לאזור מסוים".

באיזה חלק הכי התרגשת עד כה בטורניר?
״כמובן ש-20 הדקות של שמחה אדירה אחרי השריקה נגד גאורגיה. אין לנו את הפריבילגיה לשמוח יותר מדי או להיות באיזה היי. אנחנו מאוד שמחים, אבל מתרכזים במשחק הבא עם כמה שזה קלישאתי. בארץ יהיה זמן לשמוח אבל יש לנו מטרה אחת - אנגליה. ריגש אותי מאוד לקרוא אצלכם באתר שביברס נאתכו יקבל את אות הנשיא. זה מטורף ומגיע לו״.

הטירוף אחרי הניצחון מול גאורגיה (ראובן שוורץ)הטירוף אחרי הניצחון מול גאורגיה (ראובן שוורץ)

כמה קשה המרחק מהבית? בטוח שלא תכננת להישאר בגאורגיה כל כך הרבה זמן מהמשפחה.
״האמת שגם בחודשיים האחרונים היינו בבית ימים ספורים, זה לא רק האליפות. כל יום כל היום היינו בשפיים, ואז מחנה אימונים בפולין, ראיתי בחודשיים האחרונים את המשפחה רק שבוע במצטבר. הגעת למלון ואתה לא יודע לכמה זמן אתה נשאר. כל אחד מהצוות הביא מזוודה גדולה, כל הצוות פירק את כל המזוודה כי אנחנו מתכוונים להישאר פה עד שבת״.

מה המסר שלך מהאליפות?
״קודם כל אני לא מסכם כלום. המסר בעיני הוא שהשחקנים והנבחרת מהווים השראה בפני עשרות אלפי ילדים, שמשחקים בבתי הספר לכדורגל, בקבוצות כדורגל, משקיעים ונותנים מעצמם כל כך כדי כדי להצליח ואפשר לראות שגם דרך הכדורגל הישראלי אפשר להצליח. גדל פה דור איכותי, חדש, אמיץ ושמעז לחלום״.

דור תורג'מן, לאן עכשיו?
אסור לפספס
נגןהפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
הפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
נגןמי משחקני ברצלונה מחזיק ברכב היקר ביותר?
מי משחקני ברצלונה נוהג ברכב היקר ביותר?
נגןהמפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
המפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
נגןטורניר הצעירים בהשתתפות טיאגו מסי
מול אצטדיון מלא: טיאגו מסי במשחק על גביע
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */