פשרה בייצוגיות שהוגשו על ידי צרכנים בפרשת תקיפת הסייבר ודליפת המסמכים בחברת הביטוח שירביט (כיום, אר. אפ. אי. גלובל): חברת הביטוח הראל שרכשה את הפעילות הביטוחית של שירביט בשנת 2021, תשלם סכום כולל של 4.8 מיליון שקל למעל ל-16 אלף לקוחות וכן לקרן לתובענות ייצוגיות. כך עולה מבקשה משותפת לאישור הסדר פשרה שהוגשה לבית המשפט ומפורסמת כעת לראשונה. השופט אבי פורג קבע כי הבקשה לאישור הסדר הפשרה נקבעת לדיון ב-7 בספטמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
משרדי שירביט
משרדי שירביט
משרדי שירביט
(עיבוד תמונה. צילום: עידו ארז, shutterstock)

מי זכאי לפיצוי?

הקבוצה שהסדר הפשרה חל עליה - במסגרתו הראל תשלם סכום של כ-4.8 מיליון שקל -תחולק ל-3 תתי-קבוצות: הקבוצה הראשונה תכלול את כל מי שלגביו פורסם "מידע רגיש" עד למועד חתימת הסדר הפשרה . לכל אחד מחברי הקבוצה הראשונה, עמה נמנים 561 חברים, ישולם פיצוי כספי בסך 500 שקל, ובסך הכול לחברי הקבוצה הראשונה ישולם פיצוי כספי מצטבר בסך של כ-280 אלף. הקבוצה השנייה תכלול את כל מי שלגביו פורסם "מידע שאינו רגיש" ושאינו נכלל בקבוצה הראשונה עד למועד חתימת הסדר הפשרה. לכל אחד מחברי הקבוצה השנייה, עמה נמנים 15,683 חברים, ישולם פיצוי בסך של 200 שקל ובסך הכול לחברי הקבוצה השנייה ישולם פיצוי כספי מצטבר בסך של כ-3.1 מיליון שקל.
הקבוצה השלישית תכלול כל מי שלגביו לא פורסם "מידע רגיש" או "מידע שאינו רגיש" אך קיים חשש שדלף לגביהם "מידע רגיש" או "מידע שאינו רגיש", והוא עלול להיות מפורסם בכל עת ממועד חתימת הסדר הפשרה ואילך. הוסכם כי לחברי הקבוצה השלישית יחדיו ישולם פיצוי בסך כולל של 1.4 מיליון שקל שיועבר לקרן לניהול ולחלוקת כספים שנפסקו כסעד.
הראל תשלם את סכום הפשרה לחברי תתי הקבוצות הראשונה והשנייה בתוך 120 ימים מהמועד בו יהפוך פסק הדין של בית המשפט , הנותן תוקף להסדר הפשרה, לסופי. הפיצוי לחברי הקבוצה השלישית, אשר יועבר לקרן, ישולם בתוך 30 ימים מהמועד בו יהפוך פסק הדין, הנותן תוקף להסדר הפשרה, לסופי. הפיצויים ישולמו לכל אחד מחברי הקבוצה הראשונה והקבוצה השנייה בהעברה לחשבון בנק של חבר הקבוצה, באפליקציית התשלומים "ביט", בתשלום לכרטיס אשראי, או באמצעות המחאה.

מתקפת טרור בסייבר

נזכיר כי ב-29 בנובמבר 2020 פרצה קבוצת האקרים לשרתי חברת הביטוח שירביט, במה שהוגדר כאירוע סייבר חמור. ההאקרים אף ניסו לסחוט את החברה דרך איום על פרסומו בפומבי - מה שאכן בוצע בסופו של דבר בהיקפים קטנים מכפי שאוים. בין היתר נחשפו פרטי שופט בכיר, ועל החברה אף הוטל קנס בסך כ-10 מיליון שקל על ידי הממונה על הביטוח בעקבות המקרה.
ביוני 2021 הוגשה על-ידי המבקשים בקשת אישור מאוחדת נגד שירביט במסגרתה נטען, כי נוכח מחדלי אבטחה חמורים, אשר בגינם דלפו פרטיהם של אלפי לקוחותיה, שירביט נכשלה באבטחת המידע האישי של אלפי לקוחותיה וכן אף את אלו אשר אינם לקוחותיה והיא מחזיקה בפרטיהם, כל זאת תוך רשלנות ותוך הפרת פרטיותם.

2 צפייה בגלריה
פרטים שהודלפו בפריצה לשירביט
פרטים שהודלפו בפריצה לשירביט
פרטים שהודלפו בפריצה לשירביט
(צילום: צילום מסך)
מנגד , שירביט כפרה בכל הנטען על-ידי המבקשים, וטענה כי דין הבקשה המאוחדת להידחות, מאחר שהבקשה הוגשה בחופזה תוך התבססות על פרסומים בתקשורת וללא כל תשתית עובדתית מהימנה, וכי לא אירע למבוטחי ו/או נושאי המידע של מאגרי שירביט כל נזק. בין השאר נטען כי שירביט נפלה קורבן לאירוע טרור פלילי חמור המהווה חלק מקמפיין מתקפות תודעה שמקורו באיראן ושמטרתו לזרוע פחד תוך הבכת המשק הישראלי. עוד נטען כי לא נגרם נזק ממשי לאף אחד מהמבקשים ולאף אחד מלקוחותיה וכי בעת הנוכחית, המידע האישי, הפיננסי, הבריאותי והביטחוני של כולנו מצוי באין-ספור מאגרי מידע ממוחשבים. מאגרים אלה הפכו למטרה לתוקפים ולפושעי רשת. בנוסף נטען כי היקף המידע שדלף באירוע היה מזערי וכי השרתים בהם זוהתה תנועת פורצים לא נמנים עם השרתים בהם מאוחסן מאגר נתוני כרטיסי האשראי של לקוחות שירביט ופרטיהם האישיים של המבוטחים בתחום הבריאות אשר כוללים פרטים סודיים כגון מצב נפשי ורפואי. מנגד טענו המבקשים באמצעות עו"ד עומר פיינטוך כי שירביט לא עמדה בנטל המוטל עליה להראות כי פעלה כראוי.
בהתאם להמלצת בית המשפט הסכימו הצדדים לנהל הליך גישור בפני המגשרת, ובהתאם להמלצותיה של המגשרת הגיעו הצדדים להסכמות אשר מסדירות את כל המחלוקות באופן סופי.
הגישור שהוביל להסכם הפשרה נערך אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל. את שבעת המבקשים מייצגים עוה"ד עומר פיינטוך , אילן שדי , דוד פורר, גולן נפתלי ויוחי גבע. יחד עם זאת המבקשים הגיעו להסכמה כי המשרד של עו"ד עומר פיינטוך ינהל את ההליך. את שירביט מייצגים עוה"ד ניר קהת וספיר סיידוף ממשרד ארנון, תדמור-לוי.
כאמור, בדצמבר 2021 רכשה הראל חברה לביטוח את פעילותה הביטוחית של שירביט על הזכויות וההתחייבויות הגלומות בה. במסגרת הבקשה מצוין כי החל מהראשון בדצמבר 2021 חדלה שירביט מעיסוקיה כחברת ביטוח ושינתה את שמה לאר.אפ.אי גלובל. לכן, התחייבויותיה של שירביט על פי הסדר הפשרה יבוצעו על ידי הראל - שאינה קשורה לפרשה.