בעוד שהקלה במחסור בחלב צפויה רק בסוף השנה, הרפתנים יוצאים בחריפות נגד כוונות חלק מרשתות המזון לייבא חלב מחו"ל. "צעד כזה יביא להוצאת החלב מפיקוח ולעליית מחירים", מזהיר ליאור שמחה, מנכ"ל ארגון יצרני החלב (הרפתנים), בתגובה לפרסומים שלפיהם רמי לוי, צביקה ויליגר ושופרסל פועלים להשיג היתר ליבוא חלב. לדבריו, "אין גבול לציניות של שופרסל שהייתה שותפה בהתמוטטות מחלבת רמת הגולן, ועכשיו רוצה לעשות זאת לרפתני ישראל".
שמחה הוסיף: "רק לאחרונה חתם האוצר על הסכם עם הרפתנים שלא כולל יבוא חלב, ואני בטוח שהמדינה לא תפר אותו. במשק חופשי אין משוואה כזאת של יבוא חופשי לצד מחיר מפוקח לאותו מוצר. זה בדיוק מה שקרה ברגע שבו היבואנים קיבלו היתר ליבוא חמאה פטורה ממכס - המפקח במשרד החלקאות הוציא את החמאה מפיקוח והמחירים זינקו. מי שהרוויחו היו רק היבואנים. חמאה מיובאת עולה כיום 10-14 שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
(צילום: מירב קריסטל)
"לדעתי, נעשתה שגיאה בעדכון המחיר האחרון של החלב המפוקח. האוצר היה צריך להחתים את המחלבות על התחייבות שהן ייצרו כמויות מסוכמות מראש. זה היה מונע מצב שבו למעט תנובה, מחלבות אחרות צימצמו את היצור. הפתרון היחיד הוא שהמדינה תסייע בהקמת קווי ייצור למוצרים מפוקחים, כך שלמחלבות יהיה כדאי לייצר אותם, ולא תתפתה לסייע לבעלי אינטרס".
בתוך כך, ל-ynet נודע ממקורות בתנובה כי רק בסוף השנה צפויה הקלה חלקית במחסור בחלב. עוד נודע כי תנובה מתכננת להוסיף קו חדש למילוי קרטונים שיגדיל את כושר הייצור שלה ולהשקיע בציוד שיזרז את התהליך.