נבחרת ישראל הצעירה חוללה השבוע סנסציית ענק כשעלתה לראשונה בתולדותיה לשלב הנוק-אאוט ביורו עד גיל 21 - בפועל המשתתפים עשויים להיות גם בני 23 וחצי - אך היא לא ההפתעה הגדולה של הטורניר. התואר הזה שמור ליריבה של החבורה של גיא לוזון ברבע הגמר (שבת, 19:00), שמארחת את הטורניר בצוותא עם רומניה.
בהופעתה הראשונה אי פעם במפעל, סיימה גאורגיה את שלב הבתים עם ניצחון 0:2 על פורטוגל, 2:2 עם בלגיה ו-1:1 עם הולנד שהעניק לה את המקום הראשון בבית 1 שכונה בתחילת הטורניר "בית המוות". בכך היא גם הפכה למארחת הראשונה שעוברת את שלב הבתים מאז 2009, ולנבחרת הראשונה שעוברת את שלב הבתים בהופעת הבכורה שלה בטורניר מאז 2006.
4 צפייה בגלריה
שחקני גאורגיה הצעירה חוגגים עם האוהדים
שחקני גאורגיה הצעירה חוגגים עם האוהדים
קבעו כבר פעמיים שיא צופים חדש למשחק יורו צעירות. אוהדי גאורגיה הצעירה חוגגים עם השחקנים
(צילום: EPA/DAVID MDZINARISHVILI)
והגאורגים בטירוף. 24,425 אוהדים הגיעו למשחק הפתיחה באצטדיון פאיצ'דזה שבעיר הבירה טביליסי וצפו בניצחון על פורטוגל, ואחריו כל המדינה נכנסה לסחרור. מול בלגיה כבר הגיעו 41,887 צופים, שיא חדש למשחק יורו צעירות, והוא נשבר פעם נוספת מול הולנד, אז הגיעו 43,043 צופים.
"היה חשש שלא יגיעו אוהדים כי למשחקי הליגה המקומית הם לא באים", מספרת איריס אנטמן, שמאמנת את נבחרת הנשים של גאורגיה ומשמשת כמנהלת המקצועית של הנבחרות הצעירות. "אבל המדינה בטירוף. למשחק מול בלגיה הגיעו רק 43 אלף אוהדים כי אופ"א לא הסכימה למכור יותר. כולם כאן מאוד פטריוטים ומאוד אוהבים את ההמנון והדגל. כשמדובר בנבחרת – גם הבוגרת - זה מעמד אחר לגמרי עבורם, וזה מאוד מרגש".
אופ"א, שכמובן לא צפתה מראש את העלייה המפתיעה של גאורגיה, הודיעה מיד אחרי התיקו מול הולנד על העברת משחק רבע הגמר מאצטדיון מיכאיל מסחי, שמכיל 27 אלף מקומות, לפאיצ'דזה, שמכיל 55 אלף מקומות. כל הכרטיסים כבר נמכרו, וזה קרה "תוך שעה" לדברי אנטמן, שהסבירה: "המחירים מאוד נמוכים. מדובר ב-45 שקל לכרטיס בערך, וזה מתאים לכל אחד".
ההצלחה האדירה של הנבחרת הצעירה של גאורגיה היא מפתיעה, אך לא מקרית. הכדורגל במדינה התפתח בשנים האחרונות, והנבחרת הבוגרת אף תשחק בפלייאוף העלייה ליורו 2024 אחרי שסיימה במקום הראשון בבית שלה בדרג ג' של ליגת האומות. זאת בזכות המון כישרונות מבטיחים שמשחקים בליגות חזקות ברחבי אירופה, בראשם כמובן חביצ'ה קברצחליה, שנבחר לשחקן העונה באיטליה אחרי שהוביל את נאפולי לאליפות ראשונה מאז ימי דייגו ארמנדו מראדונה, לו הוא מושווה לעיתים תכופות כמעט מהרגע הראשון שלו בדרום איטליה. הוא בן 22 והיה יכול להגיע לטורניר ולהיות הכוכב הגדול, אך כמו בכל מדינת כדורגל רצינית, יש בגאורגיה שחקנים שיכולים להיכלל בנבחרת הצעירה מבחינת גילם – אבל אינם משחקים בה משום שהוקפצו לבוגרת.
4 צפייה בגלריה
חביצ'ה קברצ'חליה
חביצ'ה קברצ'חליה
שחקן העונה באיטליה היה יכול לקחת חלק בטורניר. קברצחליה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
גיורגי ממרדשווילי
גיורגי ממרדשווילי
אחד השוערים המבוקשים באירופה. ממרדשווילי
(צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
"הכדורגל הגאורגי תמיד סיפק שחקנים מוכשרים, אבל ההבדל הוא שהיום השחקנים הצעירים הרבה יותר מוכנים מבחינה מנטלית לרמות הגבוהות", מספרת אנטמן. הסבר לשינוי ניתן למצוא בעובדה שבמסגרת תוכנית hattrick של אופ"א, שהוקמה ב-2004 במטרה לקדם את הכדורגל במדינות שאינן מפותחות, הוקמו בגאורגיה חמישה מרכזים לגידול כדורגלנים.
שווי השוק של הנבחרת הגאורגית על פי אתר "טרנספרמרקט" הוא 41.08 מיליון אירו, בעוד של ישראל הוא 19.93 מיליון אירו, אך 25 מיליון אירו מהשווי של גאורגיה מגיעים משחקן אחד. מדובר בגיורגי ממרדשווילי, שוער ולנסיה והנבחרת הבוגרת (9 הופעות), שהפך לאחד השחקנים המבוקשים בעמדתו באירופה, ואנטמן אף מספרת שהוא צפוי לחתום בבאיירן מינכן. שחקני ההגנה של ישראל צריכים להיזהר בעיקר מהמיני קברצחליה של היריבה, זוריקו דאביטשווילי, שחקן הכנף של בורדו שכבר הספיק לכבוש את אחד משערי הטורניר, כשלקח את הכדור קרוב לקו מחצית המגרש וכדרר לרחבה ההולנדית, ומתוכה גלגל בקלות לרשת.
4 צפייה בגלריה
 זוריקו דאביטשווילי
 זוריקו דאביטשווילי
כבש שער אדיר מול הולנד. דאביטשווילי
(צילום: EPA/DAVID MDZINARISHVILI)
בהרכב של המאמן רמאז סוואנדזה ניתן גם למצוא זווית ישראלית - שחקן הכנף גיורגי ציטיאשווילי, שנולד בארץ בזמן שאביו קלמנטי ציטיאשווילי שיחק בעירוני ראשון לציון. ציטיאשווילי ג'וניור, שבעונה האחרונה הושאל ללך פוזנן הפולנית מדינמו קייב האוקראינית, עושה פריצה גדולה בטורניר והוא כבר עם שער ושני בישולים לזכותו.
ישראל וגאורגיה הצעירות נפגשו שלוש פעמים בעבר, רק במשחקי ידידות, כשפעמיים ישראל ניצחה ופעם אחת גאורגיה. במפגש האחרון בנובמבר 2022 ניצחה ישראל 1:2 משערים של סתיו למקין וארד בר, בעוד ניקה חורקל צימק לקראת שריקת הסיום. כל השלושה נמצאים גם בטורניר הנוכחי, אך הפעם ממש לא מדובר במשחק ידידות. כמעט בטוח שהמפגש הקרוב בין השתיים הוא לא רק על מקום בחצי גמר היורו, אלא גם על הזכות להעפיל למשחקים האולימפיים בפריז 2024.
פורסם לראשונה: 17:03, 30.06.23