בדרך כלל בחודשי הקיץ משפחות רבות מחליטות שזה הרגע המתאים לחדש, לרענן ולשנות את הדירה או את הבית. לעיתים מדובר בשיפוצים נקודתיים כמו תוספת של קיר גבס או שיפוץ שירותי אורחים ולעיתים אלו שיפוצים נרחבים שכוללים החלפת צנרת, שיפוץ חדרי רחצה או החלפת מטבח וכדומה. כך או כך תקופת השיפוצים היא תקופה מורכבת ומאתגרת ולעיתים קרובות מלווה בחששות מצד מזמיני העבודה.
אז איך ניגשים בכלל לבחור איש מקצוע מעולה ומהימן, שבידיו אנו עומדים להפקיד את הנכס היקר שלנו לפרק זמן משמעותי, ומה חשוב במיוחד לדעת?
התאחדות קבלני השיפוצים היא בית מקצועי לאלפי קבלני שיפוצים העובדים היום בישראל, ובד בבד היא גם גוף הפועל במרץ על מנת להרגיע את חששותיהם של הלקוחות, דהיינו מזמיני העבודה. ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, סייע בידינו עם שישה צעדים חיוניים, שיש להקפיד על ביצועם בהתקשרות עם קבלן שיפוצים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
1. לדרוש מהקבלן להציג רישיון מטעם משרד הבינוי והשיכון, שבו הוא רשום כקבלן שיפוצים בסיווג 131 ולבחון, בין היתר, את ההיקף הכספי המותר לו לביצוע על־פי חוק.
סיב מדגיש, כי קבלני שיפוצים שמוציאים רישיון קבלן רשום ממשרד הבינוי והשיכון, מחויבים להציג ניסיון של לפחות חמש שנים במקצוע ולעבור מבחנים מקצועיים בכתב, טרם רישומם בפנקס הקבלנים. כמו כן הקבלן חייב להיות ללא הרשעות פליליות בשלוש השנים שקדמו ליום הגשת הבקשה, ולהחזיק בעוסק מורשה או חברה בע"מ בבעלותו.
עד לקבלת הרישיון מורשה קבלן השיפוצים לבצע פרויקטים בסכום של עד 47,000 שקל לפרויקט לפני מע"מ.
4 צפייה בגלריה
ערן סיב
ערן סיב
ערן סיב
(צילום: יח"צ)
הרישיון של קבלני שיפוצים מדורג לפי תקציבי הביצוע – הרישיון הראשון הוא לפרויקטים עד 406,000 שקל לפרויקט לפני מע"מ. קבלני השיפוצים יכולים להתקדם במעלה מדרג הרישיונות בכפוף להגשת בקשה, המוכיחה את הניסיון המקצועי שלהם כפי שמוגדר בחוק רישום קבלנים.
בכל מקרה קבלן שיפוצים אינו רשאי לבצע עבודות שלד וקונסטרוקציה ומובן שאינו רשאי לבצע הריסות של קירות ועמודים תומכים. איסור זה חל גם אם הוא מלווה בחוות דעת של מהנדס/הנדסאי בניין וכד'. במצב דברים כזה יש להיעזר בקבלן המחזיק ברישיון לביצוע עבודות בנייה.

4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
2. לבקש מהקבלן להציג תעודת חבר תקפה בהתאחדות קבלני השיפוצים.
3. לחתום על חוזה בין מזמין העבודה לקבלן השיפוצים ובו פרוט העבודה והצעת המחיר.
4. לכלול בחוזה עבודה סדר תשלומים לקבלן השיפוצים אשר יבוצעו במקביל לקצב ההתקדמות ולאבני דרך בפרויקט.
5. להקפיד על תיעוד על תוספות שבוצעו במסגרת הפרויקט, כולל תמחור שלהן.
6. חשוב מאוד: ציון תקופות האחריות לכל אחת מהעבודות שייעשו על ידי קבלן השיפוצים. הימנעות מסעיף זה עלולה לפטור את הקבלן מחובת ביצוע תיקונים, במידה שיידרשו כאלה.

גישור במקרה של מחלוקת

התאחדות קבלני השיפוצים מהווה עוגן חשוב למזמיני השיפוץ. באתר ההתאחדות - www.rcu.co.il - מופיע מידע על כל בעלי המקצוע החברים בה. כמו כן ניתן לפנות למשרדי ההתאחדות בבקשה להעביר חוזה עבודה לדוגמה, ולקבל הנחיות כיצד נכון להיכנס לפרויקט של שיפוץ. בהתאחדות מבקשים להדגיש, כי הם מפצירים בכולם לעבוד עם חוזה עבודה מסודר, הכולל כתב כמויות מתומחר, מוסכם וחתום בידי הצדדים, לוחות זמנים לביצוע העבודה וחתימת הצדדים על כל תוספת אשר מתווספת במהלך עבודות השיפוץ.
4 צפייה בגלריה
נטלי שמעון ויינשטיין
נטלי שמעון ויינשטיין
נטלי שמעון ויינשטיין
(צילום: נתי מלחי)
גם אם נהגתם באחריות ובחרתם לשיפוץ בביתכם קבלן הרשום כחבר בהתאחדות, לעיתים מתגלעות מחלוקות עם הקבלן. גם במקרה זה אתם לא לבד. ההתאחדות מציעה שירות של גישור ללא עלות בכל פרויקט שבו מעורב חבר התאחדות. ההליך מתקיים באתר העבודה, בשיתוף עם הלקוח וקבלן השיפוצים, מנכ"לית ההתאחדות עו"ד נטלי שמעון ויינשטיין, המלווה את ההליך בפן המשפטי, וקבלן שיפוצים חבר הנהלה, אשר מלווה את ההליך מהפן המקצועי. "עד כה ההצלחה של הליכי הגישור כבירה", מסכמת עו"ד שמעון ויינשטיין.