התגאו בהצלחתם

פורום קהלת נגד אוכל לילדים: "השבע לא מבין את הרעב"

למרות יוזמות עבר של הממשלה והמחוקקים – ארגון המדיניות האגרסיבי "פורום קהלת" בלם את ההוזלה של מוצרי יסוד שכל משפחה קונה בכסף רב ומנע את העזרה הבסיסית ביותר לציבור מול יוקר המחייה • כולנו משלמים את החשבון (חרדים)

קהלת בלמו את ההוזלה? (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

לפני קצת פחות מעשור תיארו העיתונים הכלכליים את תוכניתו של ראש הממשלה דאז לבטל את המע"מ על מוצרי יסוד שבפיקוח, אותו ראש ממשלה תבע משר האוצר שלו לתכנן איך להקל על הציבור את ההתמודדות מול יוקר המחייה הדוהר, צוות כלכלנים מונה והרעיון המוביל היה כי בהורדת המע"מ על המוצרים בפיקוח, מוצרי יסוד שכל משפחה זקוקה להם לקיום יומיומי – לחם אחיד ולבן, חלב, ביצים וכדומה – ניתן להוזיל מוצרי יסוד אלו לכל משפחה בישראל באחוזים ניכרים.

מחוקקים עם רגישות חברתית ניסו בשנים האחרונות להרחיב את הפיקוח על המחירים גם למוצרי מזון בריאים יותר – כמו לחם מלא, ומול המצוקה של משפחות מרובות ילדים רבות – לנסות ולפקח גם על מחיר תחליפי החלב – כן, אותו "מטרנה" או "פורמולה" - המזון הבסיסי לתינוקות שכולנו מכירים כמה יקר לקנות אותו היום?

איך קרה שבישראל כמעט עשור אחרי אותה יוזמה, ותחת אותו ראש ממשלה ממש – דבר לא התקדם לא עם הפחתת המע"מ על מוצרי היסוד הבסיסיים ביותר ולא בהרחבת הפיקוח על מוצרים כל כך בסיסיים כמו מזון לתינוקות?

משה קופל, מייסד פורום 'קהלת' (באדיבות המצלם)

לא במקרה, באותן שנים ממש הן שנות הקמתו ועלייתו לגדולה של "פורום קהלת" -גוף מחקר ומדיניות המבסס את פעילותו על תרומות של מיליארדרים מחו"ל, ובעל השפעה גדולה על תהליכי קבלת ההחלטות בממשלה והכנסת. רבים משרי הליכוד והציונות הדתית מצטטים את מסמכיו של הפורום בתוכניות והצעות חוק, ובאחרונה גם התבשרנו על שורה של מינויים בכירים ביותר של אנשי הפורום במשרדי ממשלה שונים שבידי שותפות אלו בקואליציה. ראוי אם כן שנצא ונלמד מה חושב ועושה גוף בעל עוצמה כזו ביחס לסוגיות הכי חשובות לציבור החרדי.

עובדי הפורום פרסומיו הרשמיים ופעילותו ברשתות החברתיות מראים כי הם בקהלת על עמדות אלו בגלוי ומתגאים ב"הצלחתם" לבלום את היוזמות להוזלת מוצרי יסוד לציבור, בחוצפתם – הם גם מסבירים שיוזמתו של יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי לחלוקת תלושי מזון למשפחות נזקקות היא "שטות מוחלטת", בבחינת "השבע אינו מבין את הרעב"

כך למשל - בעקבות דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת לגבי פיקוח על מוצרי מזון לתינוקות, התראיין ראש פורום קהלת לכלכלה, ד"ר מיכאל שראל לכתבה באתר וואלה (כתבה מיום 7.3.2022). הוא הגדיר את המדיניות שניסה לקדם אריה דרעי, של סיוע בתלושי מזון למשפחות נזקקות כ"שטות מוחלטת".

ד"ר שראל נשאל לגבי התאמת המודל של תלושי מזון כסיוע להזנת תינוקות באוכלוסיות נזקקות וענה: "לסמן הוצאות בתלושי מזון כמו התוכנית של השר לשעבר אריה דרעי בקורונה זה שטות מוחלטת, התוכנית עולה למדינה הרבה יותר מהשווי של התלושים".

לגבי האפשרות של פיקוח על מחירי התמ"ל טען בין השאר: "... בגדול זו גישה בולשביקית שלא הצליחה כ"כ בברית המועצות ועל התמ"ל יש תחרות כפי שאנו יודעים כך שאין סיבה להטיל על המחיר פיקוח".

כשנשאל לדעתו לגבי סבסוד תמ"ל השיב שראל: "לסבסד מוצרים שנחשבים לבסיסים זו שטות מוחלטת, אין בזה היגיון כלכלי"

יונתן סורוצקין, חוקר במחלקה הכלכלית של קהלת ופעיל בתא הליברלים בליכוד, אשר מנסה לקדם סדר יום ליברטריאני במפלגת השלטון, מכחיש את התופעה של גניבת תמ"ל בישראל בשל עוני או רעב למרות שגם הרשתות השיווק הגדולות וגם רשויות החוק מכירות היטב את התופעה. במרכולים ניתן לראות את גודל הבושה כאשר הדבר הבסיסי ביותר - מזון לתינוקות, מאובטח באמצעים למניעת גניבות כאילו מדובר בקופסאות מלאות יהלומים.

את עמדותיו אלה ביטא סורוצקין גם במאמר של פורום קהלת לכלכלה (פורסם ביום 7.3.2022). סורוצקין הזהיר כי פיקוח על מחירי מזון לתינוקות יגרום לעליית מחירים, מחסור קטלני ולמוצרים ירודים. לבסוף, סורוצקין אף הציע במאמר כי "אם מדינת ישראל מעוניינת לסייע בתזונת תינוקות ובביטחונם התזונתי, הדרך הטובה ביותר היא ע"י סבסוד ישיר והגדלת הקצבאות, ולא באמצעות פיקוח מחירים, על כל הנזקים והסכנות שהוא טומן בחובו." יהיה מי שיגיד שפה לקה החוקר מפורום קהלת גם בצביעות לאור ההתנגדות העקבית של פורום קהלת לסבסוד וקצבאות באופן כללי, ובפרט לאור התנגדותו של ראש פורום קהלת לכלכלה, ד"ר שראל, לתלושי מזון לתינוקות וסבסוד מזון תינוקות כפי שביטא בנחרצות בראיון המוזכר לעיל, אין אלא להתייחס להצעתו זו של סורוצקין כצינית וחסרת שחר.

כאמור, כשנשאל לדעתו לגבי סבסוד תמ"ל השיב ד"ר שראל: "לסבסד מוצרים שנחשבים לבסיסים זו שטות מוחלטת, אין בזה היגיון כלכלי"

הגיעה העת לסמן את הגורמים העומדים נגד הוזלת מזון לילדים שלנו והפחתת יוקר המחייה למשפחות הנזקקות ביותר, טוב יעשו נציגינו בכנסת אם ימנעו מכל קשר עם מי שפועל נגד הציבור ויוזמות חקיקה מבורכות אל מול יוקר המחייה. ולגבי פורום קהלת, אולי יעשו נכון הגבירים מחוץ לארץ אם יעבירו את תרומתם לגמ"ח מזון לתינוקות

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר