"אני לא רוצה לעסוק בפוליטיקה אלא בכדורגל", אמר אמש (שלישי) המאמן החדש של מכבי ת"א, רובי קין. הוא אומנם לא רוצה אבל בימים האחרונים, בתקשורת וברשתות החברתיות, סופג האגדה האירית ביקורת חריפה על ההחלטה לבוא ולאמן בישראל – גם מצד חוגי אוהדים שהשחקן משמש עבורם מודל והשראה ובעיקר מצד ארגונים פרו פלסטינים באירופה, בבריטניה ובאירלנד.
הקול הבולט במחאה נגד השחקן הוא של חבר במפלגה האירית שין-פיין (השמאלית-לאומנית) והפעיל הפרו-פלסטיני כריס אנדרוז. "אני מאוד מאוד מאוכזב מכך שאייקון הכדורגל האירי רובי קין הצטרף למועדון הישראלי הגזעני ומועדון האפרטהייד", כתב אנדרוז בחשבון הטוויטר שלו. "קין נמצא בעמדה בה הוא יכול לתת דוגמה ולהחרים את האפרטהייד - אבל הוא בחר שלא".
1 צפייה בגלריה
קין
קין
קין במהלך מסיבת העיתונאים אמש
(צילום: עוז מועלם)
במהלך מבצע "עופרת יצוקה" קרא אנדרוז לחרם כלכלי, דיפלומטי ופוליטי על ישראל. הוא ציין שיש לישראל את הזכות להגן על עצמה, אבל בעקבות התגובה "הלא מידתית שלה אפשר לסווג אותה כמדינת טרור". בהמשך אף ניסה ליטול חלק במשט מחאה לעזה.
אנדרוז גם ידוע בהתבטאויות שנויות במחלוקת שנגועות בהומופוביה. בדצמבר 2020, הוא נאלץ להתנצל על כך ש"אהב" ציוצים נגד מרימת המשקולות לורל האברד, שנתפסו כטרנספוביים על ידי פעילי זכויות להט"ביים.
אנדרוז הוא אומנם קול אחד כך בולט במחאה הפרו פלסטינית על ההחלטה של קין לבוא ולאמן בישראל אבל הוא לא היחיד. "אנחנו מאוד מאוכזבים לראות את רובי קין שובר את החרם הבינלאומי על האפרטהייד הישראלי וחותם במכבי ת"א", כתבו בעמוד הטוויטר של חוג אוהדי סלטיק בנורווגיה, מועדון בו שיחק קין ומזוהה מאוד עם הקהילה האירית-קתולית בבריטניה. "אתה כבר לא מהווה מודל לחיקוי לילדים אירים אחרי ששברת את החרם על המדינה הישראלית", כתבה צייצנית נוספת על המעבר.
"נגעל לחלוטין לראות את רובי קין הולך לאמן את מכבי תל אביב", הוסיף צייצן אחר. "מדובר במועדון גזעני שתומך בפשעי האפרטהייד של ישראל נגד העם הפלסטיני. תתבייש"; "אנו עומדים בסולידריות עם אלה שחולמים לשחק בחופש ומתאבלים על אלה שמעולם לא קיבלו את ההזדמנות לחיות, שלא לדבר על לשחק", הוסיפו בעמוד פרו פלסטיני אחר.
כאמור, הציוצים הללו והקולות שליוו את המעבר הדרמטי של קין למכבי ת"א, עלו גם במסיבת העיתונאים אמש, במהלכה הוצג המאמן באצטדיון בלומפילד, לצד המנכ"ל בן מנספורד ונציג הבעלים ג'ק אנגלידיס. בתגובה לשאלה בנושא, קין התעקש שלא ידון בפוליטיקה בשום שלב בשהות שלו בישראל. "זו הפעם האחרונה שאני אגיד את זה", הבהיר המאמן. "אני כאן כאיש כדורגל וכמי שאוהב את המשחק. אני בהחלט אתמקד רק בזה".