באדיבות תאגיד השידור כאן
התקציר באדיבות כאן 11
ביוני 2022 הוביל אוסקר גלוך את נבחרת הנוער לסגנות אליפות אירופה עם יכולת פנומנלית, שהשיא שלה היה השער האדיר מול אנגליה בגמר. הפוטנציאל של הנער מרחובות הקפיץ אותו מהר מאוד, אחרי חצי עונה בלבד בבוגרים של מכבי ת"א, לרד בול זלצבורג תמורת שבעה מיליון יורו.
עברה שנה, הנבחרת הצעירה חייבת הערב (19.00) ניצחון על צ'כיה (בצירוף איבוד נקודות של גרמניה מול אנגליה) על מנת לעלות לרבע גמר אליפות אירופה, וגיא לוזון מקווה לקבל בחזרה את אותו גלוך של אז. זה שכבש שער במשחק הבכורה שלו בבוגרים של מכבי ת"א נגד מכבי חיפה וחרך את היורו בסלובקיה בקיץ שעבר. גלוך אמנם בישל את השער של דור תורג'מן נגד גרמניה, אבל הוא נעלם כמו כל חבריו מול האיכות האדירה של אנגליה.
2 צפייה בגלריה
גלוך
גלוך
קיבל בזלצבורג מספר מחייב. גלוך
(צילום: יאיר שגיא)
אוסקר מגיע ליורו הנוכחי אחרי תקופת התמודדות לא קלה, שכוללת ירידה לספסל בזלצבורג והחלטה של יוסי בניון ואלון חזן שהוא יעלה כמחליף במשחקי הנבחרת הבוגרת מול בלארוס ואנדורה, בניגוד לציפיות בציבור. חזן הסביר גם אחרי שגלוך כבש את שער הניצחון מול בלארוס מכדור הקרן בתוספת הזמן, כי אוסקר זקוק לעוד הליך לפני שיהפוך לשחקן הרכב בנבחרת ישראל.

בחולצה של הולאנד

עוד לפני המעבר של גלוך לאוסטריה, הוא חווה חצי שנה לא יציבה בקריית־שלום. בניגוד למלאדן קרסטאיץ', שהיה זה שנתן לגלוך לפתוח נגד מכבי חיפה והרוויח שחקן משמעותי, מאמן סרבי אחר, ולדימיר איביץ', שקיבל אותו על כנפי המומנטום מהיורו בסלובקיה, פשוט לא ספר אותו. הוא חווה משבר גדול, איבד מהביטחון שלו וחזר לעצמו רגע לפני המעבר לזלצבורג. אפילו מיץ' גולדהאר הגדיר זאת כאובדן גדול שלא היה בשליטתו.
מעבר להתמודדות עם הקור האירופי, שהקשה עליו את ההתאקלמות, בטח עבור נער בן 18 שעבר לגור לבדו באוסטריה, בזלצבורג הבהירו לו כי הוא עומד לעבור חצי שנה של הסתגלות, בלי יותר מדי משחקים, כפי שחווה אפילו ארלינג הולאנד הגדול בשנתו הראשונה בקבוצה. גלוך השתלב במועדון מהר מהמצופה, אבל אז הגיע משבר נוסף שהכניס אותו לפרופורציות. המאמן הגרמני מתיאס יאייסלה החליט להזיז את גלוך הצידה דווקא במאני־טיים של העונה, דז'ה־וו למה שקרה לו במכבי ת"א עם איביץ', מאמן נוסף עם דרישות של אינטנסיביות ואגרסיביות. הוא לא היה חלק מהסגל בשני משחקים, ביניהם במשחק העונה נגד שטורם גראץ, ובמשחקים האחרונים שותף נגד אוסטריה וינה 12 דקות, קלגנפורט שש דקות ולאסק 29 דקות.
2 צפייה בגלריה
ישראל אנגליה עד 21 אוסקר גלוך נוני מאדוקה
ישראל אנגליה עד 21 אוסקר גלוך נוני מאדוקה
האיכות נעלמה מול היריבה החזקה. גלוך נגד אנגליה ומדואקה ביורו הצעירות
(צילום: אסי קיפר, ההתאחדות לכדורגל)
גלוך לא אהב את הגישה של המאמן כלפיו, אבל אביו מקסים היה זה שהסביר לו כי דווקא דרך המשברים הללו הוא יידע לגדול. הוא ניצל את הזמן לשפר את המקצוענית שלו, ובין היתר שכר מאמן כושר אישי והעלה מסת שריר כדי להתכונן לעונה הבאה. גם האוסטרים שלחו מסר כשהעניקו לו את המספר 30 המחייב, שהיה של הולאנד, במטרה שהוא יהיה האקזיט הבא של מפעל המכירות האוסטרי.

להפעיל את הקסם

עם המטען הזה הוא הגיע לעוד התמודדות מנטלית קשה, כשזלבורג הודיעה כי לא תשחרר אותו למונדיאליטו בארגנטינה, והוא ראה מרחוק כיצד חבריו, שהיו לו מניות רבות בהימצאותם באליפות העולם, מגיעים לאחד ההישגים הגדולים של הכדורגל הישראלי, עמידה על הפודיום עם מדליית הארד על הצוואר. גלוך היה בקשר עם המאמן אופיר חיים לפני כל משחק ואף יצר סרטון וידיאו לחבריו לקראת המונדיאליטו, אבל הכל היה כאמור בשלט רחוק. עם התסכול הזה הוא נחת בנבחרת הבוגרת, וגם שם הוצבה מולו מראה ליכולתו הנוכחית, שלא מספיקה לפתוח בהרכב של חזן. היה לו אמנם רגע של תהילה עם השער נגד בלארוס, אבל בשני המשחקים הוא הציג יכולת פושרת למדי.
ההצטרפות לנבחרת של גיא לוזון שונה מבחינתו לעומת המקום שלו בנבחרת של אופיר חיים. מדובר בפילוסופיה שונה של מאמנים, אוריינטציה הגנתית מול התקפית. אם בזלצבורג הוא משחק בשיטה מקובעת של יהלום והוא מספר 10, אצל לוזון לפחות יש לו חופשיות גדולה יותר. הוא אמנם משחק גם בנבחרת כ־10, אבל הוא בורח לאגף שמאל ונדרש לפחות משחק הגנה. לוזון נותן לו במהלכים ההתקפיים יצירתיות גדולה יותר לעומת הקשיחות של יאייסלה. הבעיה מבחינתו שמול אנגליה הוא כמעט ולא נגע בכדור. מעבר לפערי הרמות העצומים, הגישה ההגנתית יותר וחוסר היכולת לייצר מהלכים התקפיים פוגעים בו.
הערב ינסה גלוך להפעיל שוב את הקסמים שלו. הוא וחברו לחדר בגיאורגיה, דניאל פרץ, הגיעו כשני האסים הגדולים של הנבחרת, אבל בזמן שהשוער עומד במשימה, גלוך מודע לכך שמצפים ממנו להרבה יותר – לייצר מצבים ובעיקר לנצח את צ'כיה. "זה כמו גמר גביע מבחינתו, אנחנו מגיעים לנצח את צ'כיה, אין לנו ברירה אחרת ואני מודע לחשיבות שלי לקראת המשחק הזה", סיכם גלוך את מה שכולם יודעים.