"הרב העמיד אותי על כיסא – ומול כולם העיף לי סטירה מצלצלת": האזינו לפודקאסט על האלימות בתלמוד תורה "מורשה"

בתלמוד תורה מורשה בירושלים, שנחשב מוסד דגל איכותי במיוחד, התרחשו לאורך שנים מקרי אלימות חמורים של מנהלי מורים כלפי תלמידים • כעת, חלק מהם נחשפים לראשונה ומספרים באומץ על ההשפלות והמכות שחוו • האזינו לפודקאסט "שמעו סיפור"

תלמוד תורה "מורשה" בירושלים. צילום: אריק סולטן

מי שבקי ברזי החינוך הציוני דתי יודע כי תלמד תורה "מורשה" בירושלים איננו עוד בית ספר, אלא מוסד הדגל של העולם התורני חרד"לי. הורים התחננו שילדיהם יתקבלו ללימודים במועדון היוקרתי והסגור, שיועד לבני הרבנים והאברכים בישיבת "מרכז הרב" והלימודים בו היו על טהרת הקודש.

אולם לפני כשנתיים החלו פרסומים ברשתות החברתיות על אלימות קשה שנקטו המורים במוסד כלפי תלמידים, חלקם בבית הספר היסודי. כעת, חלק מאותם תלמידים נחשפים לראשונה בשמם ובתמונתם ומספרים באומץ על מקרי האלימות הקשים שחוו. שניים מהם, אפרים (שם בדוי) ודוד כהן נחמיה, מספרים בפודקאסט על העלבון, האימה והכאב - שהותירו צלקות עמוקות.

 

אפרים וכהן נחמיה לא לבדם. לצורך הכנת התחקיר הזה, שפורסם במלואו במוסף "שישבת" בסוף השבוע האחרון, שוחחת אישיתי עם 13 בוגרי מורשה שנפגעו. כל עדות בגוף ראשון שמופיעה הוצלבה עם עדות אחרת. כמחצית מהמרואיינים בחרו להיחשף בשמם ובתמונתם. נמאס להם להסתתר, הם דורשים תיקון וצדק, והם נואשים להחלמה מהפצעים שמבעבעים בהם עד היום.

מתוך העדויות שבו ועלו שמות של 14 מורים ומנהלים שנקטו באלימות ובענישה גופנית לאורך השנים, עד שנת 2005, אז ככל הידוע לנו התקיים במורשה תהליך חינוכי־פדגוגי שבמסגרתו הופסקה האלימות הפיזית.

בתחקיר המלא בחרנו להזכיר רק את שמותיהם של המנהלים שאפשרו את האלימות ולקחו בה חלק, ואת שמותיהם של המורים שעל פי העדויות הפעילו אלימות חמורה במיוחד ועדיין עוסקים היום בהוראה, בחינוך, בייעוץ ובטיפול. המקרים החמורים ושמותיהם של המנהלים והמורים שנקטו באלימות, כמו גם תגובותיהם ותגובת הנהלת מורשה, פורסמו כאמור בסוף השבוע האחרון במוסף "שישבת".

"שמעו סיפור" - פודקאסט המוספים של ישראל היום. שיחות על מה שקורה מאחורי הקלעים של העבודה על הכתבות, מה שפורסם ומה שלא ובעיקר מה שמעבר לטקסט.

לקריאת הכתבה המלאה על האלימות בתלמוד התורה "מורשה" - הקליקו כאן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר