מחקר חדש קובע: פוסט־טראומטיים סובלים מהתמכרויות בשיעורים גבוהים יותר

לידי "ישראל היום" הגיעו נתונים המצביעים על קשר ישיר בין פוסט־טראומה לשימוש יתר בסמים ובאלכוהול • מייסד המרכז הישראלי להתמכרויות: "הם חווים הרבה סבל, ומטבע הדברים יחפשו דרכים להקל על עצמם"

שיעורים גבוהים של התמכרות לסמים ואלכוהול. צילום: GettyImages

לרגל יום המודעות האמריקני לפוסט־טראומה, נתונים חדשים ממחקר שערך המרכז הישראלי להתמכרויות (ICA) ושהגיעו לידי "ישראל היום", מצביעים על הקשר הישיר הקיים בין פוסט־טראומה להתמכרות מסוגים שונים.

המחקר נערך בקרב כ־2,500 איש בגילים 70-18 שחולקו לשתי קבוצות - כאלו שמתמודדים עם פוסט־טראומה וכאלו שלא - והוא בדק והשווה סוגי התמכרויות שונים, הן של חומרים בעייתיים והן של התנהגויות, בשתי הקבוצות השונות.

מהנתונים עולה תמונה ברורה, שמצביעה על כך שפוסט־טראומטיים מתמודדים עם התמכרויות בשיעורים גבוהים הרבה יותר.

בורחים מהמציאות בעזרת הטיפה המרה, צילום: רפאל בן ארי

למשל: בקרב קבוצת הפוסט־‏טראומטיים, שיעור ההתמכרות לאלכוהול היה גבוה כמעט פי שלושה מאשר בקרב קבוצת האנשים שאין להם פוסט־טראומה; שיעור ההתמכרות לקנאביס - פי 2.7; שיעור ההתמכרות החמורה לקנאביס - יותר מפי שלושה; ושיעור ההתמכרות לסמים אחרים - כמעט פי ארבעה. עוד עולה כי שיעור ההתמכרות לתרופות הרגעה כמו ואליום וקסנקס היה גבוה כמעט פי 4.5, ושיעור ההתמכרות לתרופות מרשם ממשפחת האופיואידים, המשמשות לשיכוך כאבים, היה גבוה כמעט פי ארבעה.

בורחים מהמציאות

פרופ' שאולי לב־רן, מייסד ומנהל אקדמי של המרכז הישראלי להתמכרויות, אומר: "מהרבה מחקרים בעולם ידוע על קשר הדוק בין פוסט־טראומה להתמכרויות. בפוסט־טראומה יש הרבה מאוד סבל, ואחת מהדרכים הכי אפקטיביות להקל על עצמנו באופן זמני היא התנהגויות ממכרות ושימוש בחומרים ממכרים.הבעיה היא שלאורך זמן ההקלה הזמנית הזו הופכת להרגל ולהתמכרות ומסבה נזקים עצומים".

לעומת מחקרים אחרים בעולם, המחקר בדק לראשונה גם את הקשר בין פוסט־טראומה להתמכרות התנהגותית, ומצא פערים עצומים אף יותר בין קבוצת הפוסט־‏טראומטיים לקבוצה השנייה.

פרופ' שאולי לב-רן, צילום: אלה פאוסט

למשל: שכיחות ההתמכרות להימורים בקרב קבוצת הפוסט־‏טראומטיים עמדה על יותר מפי שישה, ולמעשה אחד מכל חמישה אנשים עם פוסט־טראומה התמודד עם התמכרות להימורים. שיעור ההתמכרות למין או לפורנו עמד על 22%, לעומת פחות מ־5% בקבוצה השנייה.

באופן כללי עולה מהמחקר כי שיעור הפוסט־טראומטיים המתמודדים עם התמכרות התנהגותית גבוה פי כתשעה.

לאה סעידיאן: "תנו שיקום לאנשים שבזכותם יש לנו מדינה" || צילום: ארגון נכי צה"ל

"חשוב לעורר מודעות, שאנשים יבינו שאם הם מתמודדים עם פוסט־טראומה סביר להניח שהם מתמודדים גם עם התמכרות כדי להקל את הסבל הרב, ושהם לא לבד. צריך לטפל בשתי הבעיות יחד", מסכם פרופ' לב־רן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר