יפתור את עליית המחירים התלולה? נתניהו יכנס את קבינט יוקר המחיה לדיון השני

שר הכלכלה צפוי להציג את תוכניתו לקידום הייבוא החופשי לישראל לפי הסטנדרטים המקובלים באירופה - חוק שיעסוק בפירוק שרשרת הייבוא • המטרה העיקרית: כל מוצר שמגיע מאירופה - לא יצטרך לעבור בדיקות לא בנמלים ולא במכון התקנים, אלא יגיע הישר למדפים ולצרכן • בד בבד, בכנסת אושר החוק שיקנוס ב-100 מיליון שקל מונופול שיפגע ביבוא מקביל

ישיבת ממשלה (ארכיון). צילום: יונתן זינדל/פלאש90

קבינט יוקר המחיה בראשותו של ראש הממשלה נתניהו יתכנס מחר בשעה 19:00 בערב לדיון השני. בקבינט אמורים לקחת חלק השרים ברקת וסמוטריץ'. נזכיר כי בדיון הראשון של הקבינט לפני שבועיים ביקש ראש הממשלה מהשרים להציע תוכניות שקשורות למשרדיהם.

בדיון שיתקיים מחר צפוי שר הכלכלה ניר ברקת להציג את תוכניתו לקידום הייבוא החופשי לישראל לפי הסטנדרטים המקובלים באירופה - חוק שיעסוק בפירוק שרשרת הייבוא. המטרה העיקרית של החוק שצפוי להיות מוצג מחר בערב בפני נתניהו היא לגרום לכך שכל מוצר שמגיע מאירופה לא יצטרך לעבור בדיקות לא בנמלים ולא במכון התקנים, אלא יגיע הישר למדפים ולצרכן. זאת, מתוך הבנה כי הרגולציה הנהוגה כיום בישראל בכל הנוגע לייבוא הינה מכבידה מאוד ולמעשה מייקרת ובמקרים רבים מונעת את הייבוא לישראל. כך נודע ל"ישראל היום".

שר הכלכלה ניר ברקת, צילום: אורן בן חקון

לתפיסתו של ברקת, בקרת המוצרים צריכה להתבצע על המוצרים שכבר הגיעו למדפי החנויות על ידי הצבת פקחים, ונגד היבואנים שיעברו על החוק ויפרו את אחת התקנות יינקטו סנקציות משמעותיות, עד כדי רישום פלילי.

מנכ"ל קרפור ישראל, אורי קילשטיין, שצפוי להשתתף גם בדיון, אמור להציג את הקשיים בייבוא מוצרים לישראל. החוק שיציג מחר השר ברקת מתבסס על הפיילוט הקיים עם קרפור שכבר מייבאת לישראל לפי מסלול מקל יותר. נראה כי ההצעה של ברקת, אם תקודם, עשויה להקל על ייבוא מוצרים רבים לישראל ולעודד תחרות בין היבואנים וגם לעודד כניסת רשתות מזון בינלאומיות חדשות לישראל.

אושר החוק של השר הכלכלה

בתוך כך, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק של שר הכלכלה ניר ברקת שקובע: קנס של 100 מיליון שקל למונופול שיפגע ביבוא מקביל.

שר הכלכלה ניר ברקת: ״מי שינסה לפגוע בתחרות וימנע הורדת מחירים בישראל ישלם מחיר יקר מאוד. נגמרו הימים בהם המונופולים שעושקים את הציבור עושים ככל העולה על רוחם. זהו צעד אחד מתוך שורה של צעדים חשובים שאנחנו מובילים במטרה להילחם במי שעושק את הציבור. החוק הזה יאפשר הכנסה של מוצרים בייבוא מקביל, יגביר את התחרות ויוריד מחירים״.

קרפור, צילום: רויטרס

החוק החדש יאסור מעתה על יבואנים ישירים לבצע מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע ייבוא מקביל ובשל כך עלולה להיפגע התחרות בענף. יבואן רשמי שיעבור על החוק יהיה צפוי לקנס של עד 100 מיליון שקל.

החוק החדש קובע כי במצב של הפרת החוק תהיה הממונה על התחרות רשאית להטיל עיצומים כספיים בסך 8% ממחזור החברה, עד לסכום מקסימאלי של כ-100 מיליון שקל.

גובה העיצומים הכספיים יחושב בהתאם לנסיבות המקרה, ובעיקרן מידת הפגיעה בתחרות הטמונה בהפרה. הפרות יחשבו מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע ייבוא מקביל ובשל כך עלולה להיפגע התחרות בענף או מעשה שעיקרו מניעה או הפתחה של התחרות מצד ייבוא מקביל. איסור זה נוגע לכל מעשה שתכליתו העיקרית היא מניעה או הפחתה של יבוא מקביל. כך, למשל, התניית תנאים מסחריים, שינוי תנאים מסחריים, התערבות אצל הקמעונאי בעניין סימון שונה של הסחורה, סירוב לספק טובין או שירות, דיווח על סחורה שמקורה ביבוא מקביל באופן המאפשר מעקב אחר שרשרת האספקה של אותה סחורה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר