התקדמות בתוכנית כוללנית להתחדשות עירונית בבירת הנגב: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באר שבע המליצה בפני הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה להפקיד את התוכנית להתחדשות בניינית בעיר ולהאריך את תוקפה של תמ"א 38. נזכיר כי מדובר במהלך שיאפשר את המשך יישומה של תמ"א 38 בעיר, אך בצורה שונה, מה שיכול להעניק וודאות ליזמים, קבלנים ואף דיירים שרוצים לקדם התחדשות עירונית בעיר.
מעיריית באר שבע נמסר כי התוכנית להתחדשות בניינית מהווה כלי חדש להתחדשות עירונית בארגז הכלים העירוני. בעירייה מסבירים עוד כי התוכנית מבוססת על עקרונות תמ"א 38 להתחדשות המבנה הבודד ומתאימה את התוכנית לעיר באר שבע תוך הגדרת 3 מסלולי התחדשות – הריסה ובנייה מחדש, חיזוק ועיבוי ומסלול מיגון ועיבוי. עוד כוללת התוכנית גם גיבוש סט הנחיות תכנון ועיצוב עירוני המותאמות לאזורים השונים בעיר באר שבע.
התוכנית שהומלצה כעת לאישור כוללת גם תמריצים נוספים ליישום התחדשות עירונית ומאפשרת שימושים למסחר ולמוסדות ציבור- ברחובות המתאימים לכך. על התוכנית עמל צוות תכנון בראשותה של האדריכלית עדי אסיף ממשרד גוטמן אסיף אדריכלים, בשיתוף עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.
1 צפייה בגלריה
שכונה ד' בבאר שבע
שכונה ד' בבאר שבע
מבנים ישנים בשכונה ד' בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)

"התוכנית מאפשרת יצירת ודאות"

"מהות התכנית היא להתאים את תמ"א 38 לעיר באר שבע", כך מסביר קובי אוחיון, ראש המנהלת להתחדשות עירונית בעיר, "לצד ההתחדשות שאנחנו מקדמים במתחמים הגדולים, ישנם מגרשים רבים המתאימים להתחדשות עירונית ברמת המבנה הבודד. ניתחנו את כל העיר הוותיקה, זיהינו איזה מגרשים מתאימים להתחדשות בניינית ולנפחי בנייה משמעותיים יותר ואיזה פחות וכך בנינו את התוכנית החדשה. התוכנית מאפשרת יצירת ודאות להתחדשות בניינית בעיר ומצטרפת לאסטרטגיה העירונית לקידום התחדשות עירונית, יחד עם תוכנית המתאר החדשה לעיר, מסמכי המדיניות להתחדשות השכונות הוותיקות והמתחמים המקודמים היום ברחבי העיר לפינוי בינוי".
עוד על פי אוחיון: "התכנית תחליף את תמ"א 38 הקיימת, והיא כוללת מסלול להיתר בנייה. היקף הזכויות בתוכנית מוגדר בצורה נפחית – קווי בניין, מספר קומות ותכסית מקסימלית. הבינוי על פי התכנית הוא עד 9 קומות, והוא משתנה בהתאם לאופיו של הרחוב. ברחבי העיר הבינוי הוא עד 7 קומות, וברחובות ראשיים עם חזית פעילה גובה הבינוי עולה ל-9 קומות. אחת הבשורות בתכנית זו היא בכך שניתן יהיה לקדם את היוזמות בהליך של היתר בנייה וללא צורך בהכנת תוכנית נוספת ועל כן מדובר בהליך מהיר יותר. בנוסף התוכנית נותנת מענה למבנים שלא עומדים בתנאי תמ"א 38, כאלה שנבנו לאחר שנת 1980, אך אין להם פתרונות מיגון, והתוכנית מאפשרת להם הוספת ממדים".