שר המורשת עמיחי אליהו ממפלגת עוצמה יהודית תקף הבוקר (ראשון) בצורה חסרת תקדים את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שספג אמירות חסרות אחריות מצד חברי הקואליציה גם בעבר, ואמר כי "הוא היה צריך להיות מגולגל מכל המדרגות. זה פרא אדם". בהמשך אליהו התנצל על סגנון הדברים, אך לא על המהות, ואמר ברשת ב' כי "זה היה לפני הקפה של הבוקר".
פרופ' צביקה אקשטיין, משנה לנגיד בנק ישראל לשעבר שכיום מכהן כדיקן ביה"ס טיומקין לכלכלה וראש מכון אהרן באוניברסיטת רייכמן, התייחס לדברים בפודקאסט הכלכלי של ynet כסף חדש וטען כי מדובר באמירות שפוגעות בממשלה יותר ממה שהן פוגעות בבנק ישראל: "זו עוד אמירה שמראה על חוסר הבנה כולל בקרב שרים רבים על תפקידו של בנק ישראל ועל מעמדו בעולם. התבטאויות מהסוג הזה על ידי שר פוגעות במעמד של ממשלת ישראל, ופוגעות בסה"כ בראייה של העולם על הממשלה. כיוון שכאשר שר מתבטא בצורה כזו אז זה מרבית הציבור מבין שמי שמתנהל פה בצורה לא אחראית לאומית זה השר עצמו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, בוועדת הכספים של הכנסת
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, בוועדת הכספים של הכנסת
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, בוועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אקשטיין טען כי ישנו מעט חשש כי אמירות אלה ישפיעו על סוכניות הדירוג שבוחנות את ישראל "מאחר ואלה התבטאויות של שרים חסרי אחריות שלא חשובים במיוחד". הוא התייחס לגינויים המידיים של ראש הממשלה ושר האוצר לדברים והוסיף: "בסוכנויות הדירוג נותנים לזה משקל מסוים ברגע שזה גם מתבטא באופן אקטיבי כמדיניות של הממשלה שנתמכת על ידי רה"מ ושר האוצר. עד עתה לשמחתי הרבה המדיניות של הממשלה שמרה על כך שבנק ישראל הוא גוף עצמאי. זה מעלה סימני שאלה לגבי העתיד אבל בסה"כ בהינתן מדיניות עקבית של שמירה על עצמאות בנק ישראל עד היום אני חושב שהפגיעה היא מינימליסטית".
הוא התייחס גם להשפעה השלילית המידית שהייתה הבוקר לאמירת נתניהו בנוגע לקידום המהפכה המשפטית על הבורסה: "אם רה"מ יקיים את החלק המרכזי של ההפיכה המשטרית שישנה ויקטין בצורה דרמטית את מעמדו של ביהמ"ש העליון כגוף עצמאי שמהווה נקודת איזון כנגד הרשות המבצעת בכל תחומי חיינו במיוחד בתחומים הכלכליים והקניין, לא רק שהבורסות יצבעו באדום גם הפנים של המשקיעים בעולם בישראל יצבעו אדום וכלכלת ישראל תסבול בצורה דרמטית מירידה בהשקעות בהייטק וגם מכך שהשקעות ביתר המשק תרדנה, ולהערכתי הרבה הישגים שרה"מ הזה יכול לקחת חלק בהם ב-20 שנים האחרונות ירדו לטמיון בתקופה קצרה".
לריאיון המלא האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, "כסף חדש", בנגן שבראש הכתבה, או חפשו אותנו באפליקציות הפודקאסטים.

אינטל באמת מקימה מפעל חדש?

צפו: הממשלה הודיעה על הקמת מפעל חדש של אינטל בקריית גת. האמנם?

נתניהו וסמוטריץ' הודיעו היום בחגיגיות כי סוכם שאינטל תשקיע 25 מיליארד דולר בהקמת מפעל נוסף בקריית גת ובתמורה תקבל מענק של 3.2 מיליארד דולר. האמנם? העורך הכלכלי של ynet צחי שדה סיפר לנו ב"כסף חדש" כי אינטל אכן אמורה להרחיב את ההשקעה במפעל, אך מדובר באותו מפעל שאינטל התחייבה כבר ב-2018 להשקיע בהקמתו 10 מיליארד דולר והוא עדיין בהליכי בנייה, כך שהודעת הממשלה הבוקר - הפתיעה גם את אינטל עצמה. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.

מי קונה ספרים יד שנייה?

לסיום ולכבוד שבוע הספר, דיברנו בפודקאסט עם עופר כהן, מנכ"ל קבוצת שכולו טוב, שמפעילה את רשת "סיפור חוזר" שמשמשת מרכז הכשרה לתעסוקה לאנשים המתמודדים עם חסמים תעסוקתיים, ומפעילה עשרות חנויות וספריות קהילתיות של ספרי יד שנייה. כהן סיפר כי הרשת מוכרות עשרות אלפי ספרים בחודש, כשכל הספרים נמכרים ב-25 שקלים, ושיתף אותנו מה הספרים המבוקשים ביותר בתקופה האחרונה ואיך כל שוק הספרים יד שנייה צבר תאוצה בשנים האחרונות, ובמיוחד בתקופת הקורונה. לריאיון המלא האזינו בסימינייה הרלוונטית בנגן.
אם פספסתם: בשבוע שעבר דיברנו עם נעם שפלטר, מומחה בנושאי מאקרו-כלכלה ויוקר המחיה, מרצה לכלכלה ולניהול במכללה האקדמית תל אביב-יפו ושותף באינווסטו קפיטל, על האינפלציה בארץ, באיחוד האירופי ובארה"ב, על ההיחלשות המשמעותית של השקל בצל סערת הוועדה לבחירת שופטים ועל ההשפעות הצפויות על הריבית. באשר לתנודות החדות בשוק המט"ח בשבועיים האחרונים, שפלטר טען כי "ה'אין תגובה' של בנק ישראל בנושא ההתערבות בשוק המט"ח זה שלט ענק של 'כן', התערבנו". רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא מיום רביעי >>